Dansk
artikler
Crisis Core: Final Fantasy VII

Under luppen: Hajime Tabata

Hajime Tabata stopper hos Square Enix efter at have udviklet alt fra to Final Fantasy VII spin-off til deres største udgivelse i nyere tid.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Sidste uge faldt den dramatiske nyhed, at Final Fantasy XV-instruktøren har forladt Square Enix. Manden der reddede det femtende kapitel, hev det ud af 7 års udvikling med næsten ingen fremskridt og gjorde det til et af seriens bedst sælgende, kun overgået af Final Fantasy XIV og Final Fantasy VII. Som en kæmpe fan af "Tabata-san", der også selv har haft æren af at interviewe manden selv, er denne artikel dedikeret til en mand vi ikke giver nok skulderklap. For mig er det personligt vigtigt at ære Tabatas tid hos Square Enix, netop fordi han turde tænke ud af boksen og udfordre idéen om Final Fantasy. Resultaterne har været blandede, men aldrig uoriginale. Selvom han også er bag The Third Birthday og Before Crisis: Final Fantasy VII, vil denne artikel udelukkende hylde mandens bedste arbejde med Final Fantasy.

Resten af artiklen er fyldt med spoilers

Et "Tabata" Final Fantasy-spil kan typisk kendetegnes ved dets inspiration fra Final Fantasy VI. I både Final Fantasy Type-0 og Final Fantasy XV handler konflikten om, at magi er døende og et stort militært imperium vil have den sidste krystal. Ligesom i det sjettende kapitel formår skurken at ødelægge verden og efterlader os med en lidt ambivalent, men stadig håbefuld fremtid for universet. Tabata er ikke bange for at myrde sine karakterer, hvis det giver mening for plottet og spillene er gennemsyret af en ofte nærmest melankolsk stemning. Om end det er dystre melodier som Somnus (XV) og Tempus Finis (Type-0) eller den generelle følelse af håbløshed, har Tabata-spil en meget klar rød tråd.

Crisis Core: Final Fantasy VII
Crisis Core: Final Fantasy VIICrisis Core: Final Fantasy VIICrisis Core: Final Fantasy VII

Crisis Core: Final Fantasy VII (2008)
Nok en af de sværeste opgaver at løfte som spiludvikler er at skulle skabe en prolog til et af de mest elskede og populære spil nogensinde. Men Tabata skulle just det og, trods al modgang fra syverens fans samt skepticismen omkring hele The Compilation of Final Fantasy VII-projektet, leverede han et produkt, der var originalen værdig. Som en lysende stjerne blandt de middelmådige produkter. Den ikoniske hovedperson Cloud Strife fra Final Fantasy VII blev skiftet ud med den mystiske sidekarakter Zack Fair. Selvom Zack også optrådte i originalen, var hans scenetid yderst begrænset med undtagelse fra nogle få nøglescener. Spillere af det originale var blevet forladt undrende og med en appetit for mere Zack end det vi fik. Hvad var helt præcis hans forhold til Cloud og skurken Sephiroth? Hvad var hans baggrundshistorie?

Crisis Core: Final Fantasy VII indfriede alle forventninger og fortalte en historie med fokus på personlige intriger, god brug af gamle og nye karakterer og, ikke mindst, en fantastisk lydside fra komponisten Takeharu Ishimoto. At spille Final Fantasy VII uden Zacks eventyr i baggagen virker nærmest obskurt nu om dage, da Tabata tilføjede en masse ekstra lore til det oprindeliges univers - uden at ødelægge kontinuiteten.

Bonus info: det er, mig bekendt, det eneste Final Fantasy-spil uden et logo design enten inspireret af eller direkte designet af Yoshitaka Amano.

Crisis Core: Final Fantasy VII
Crisis Core: Final Fantasy VII

Final Fantasy Type-0 (2011)
Da originalen udkom i Japan fik det hele 39/40 hos det prestigefulde magasin Famitsu og tog sin plads blandt de mest eftertragtede titler i Final Fantasy-universet. Men tiden og vi så intet syn fra spillet på det vestlige marked, heldigvis var PSP'en ikke regionslåst og det var relativt let at skaffe en kopi. Vesten fik endelig en officiel version af spillet i 2015 i form af en omgang venstrehåndsarbejdes HD-remaster, hvilket skuffede mange, der havde ventet så længe på at få fingrene i spillet.

Final Fantasy Type-0 startede sit liv som Final Fantasy Agito XIII og var en del af det - meget mislykkede - Fabula Nova Crystallis-koncept. Spillet skiftede navn til Type-0, men bibeholdte stadigvæk en del af den fælles lore vi kendte fra Final Fantasy XIII. For mig, er dette spil Hajime Tabatas mesterværk og repræsenterer en side af serien vi gerne måtte se mere af.
Det er hypervoldeligt, barskt fortalt og er ikke bange for at udfordre seriens identitet. Her er ingen turbaseret indhold, det skal gennemspilles to gange før historien for alvor giver mening og slutningen er en af de mest creepy og grusomme i seriens lange levetid.

Spillet er ikke perfekt, men for dem der gav originalen en chance og har set i gennem fingrene med den dårlige remaster, gemmer der sig en pragtfuld oplevelse.

Crisis Core: Final Fantasy VII
Crisis Core: Final Fantasy VII

Final Fantasy XV (2016)
Ligesom med hans forrige spil, startede Final Fantasy XV også som en del af Square Enix' ambitiøse Fabula Nova Crystallis-projekt. Efter et udviklingshelvede under Tetsuya Nomura, overtog Tabata roret og fik spillet ud - efter 10 år. Selvom nummer 15 har solgt udover al forventning og høstet solide anmeldelser verden over, så var mange fans utilfredse med den retning Tabata havde taget. Det var ikke det samme som Versus XIII og mange af de bedste ting var blevet skåret fra. Og ja - historien havde åbenlyse huller, som den senere DLC udfyldte og essentielle historie elementer blev enten lavet om eller sorteret fra. Det var b.la. logoets betydning, inkluderingen af Lunafreya og den bombastiske åbning blev til filmen Kingsglaive.

Men her, hele 2 år senere, er Final Fantasy XV gået fra at være et solidt Final Fantasy til en fantastisk og mørk fortælling, der passer ind i Tabatas vision og idéer til fremtidens Final Fantasy.

Crisis Core: Final Fantasy VII

Magnus Groth-Andersen skrev for nogle år tilbage en artikel om The Last of Us og Bioshock Infinite, hvor han mente vi skulle hylde det ambitiøse fremfor det solide håndværk. For Square Enix repræsenterede Tabata den ambitiøse instruktør, der turde følge sin egen vision. Kvaliteten har været skiftende, men visionen intakt hele vejen igennem. Lad os hylde det ambitiøse, lad os hylde Hajime Tabata

Relaterede tekster

Under luppen: Hajime Tabata

Under luppen: Hajime Tabata

ARTIKEL. Skrevet af Andreas Juul

Hajime Tabata stopper hos Square Enix efter at have udviklet alt fra to Final Fantasy VII spin-off til deres største udgivelse i nyere tid.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.