Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Fallout 76

Er Fallout 76 et tegn på at tiden er løbet fra Bethesda?

Bethesda Games Studios har udviklet nogle fantastiske spil gennem tiden, men er Fallout 76 et symptom på storhedstidens endeligt, eller er det bare et mindre bump på vejen mod nye højder?

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Det var som om, at hele stemningen løftedes, Da Todd Howard trådte ind på scenen til Bethesdas E3 præsentation. Hans brune læderjakke og hans naturlige smil fik os til at trække vejret lidt roligere. Indtil da havde det været et forholdsvist akavet show, der var blevet sat i gang af Andrew WK, der kastede sig rundt og prøvede at sparke showet i gang med lidt rockenergi, men publikum i salen (lige så vel som derhjemme) sad med samme følelse, som når den alkoholiske onkel holder tale lige inden forretten; vi sidder med krummede tæer og håber, at han bliver færdig uden fuldstændig at ødelægge noget.

Jo, skeptiske var vi da en del, der var, men hvorfor ikke lade tvivlen komme dem til gode? Selvom vi elsker Bethesda for deres singleplayer-oplevelser, så kunne det da være fantastisk at dele de oplevelser med en eller flere venner. Kunne det ikke?

Det er ikke for at være efter Andrew WK, men snarere den helt tonedøve pr-afdeling, som tænkte, at det var det, som Bethesdas fans ville have. Nu kom Todd Howard på scenen og skulle præsenterer Fallout 76. Vi havde allerede hørt hvisken i krogene. Et online multiplayer survival Fallout? Jo, skeptiske var vi da en del, der var, men hvorfor ikke lade tvivlen komme dem til gode? Selvom vi elsker Bethesda for deres singleplayer-oplevelser, så kunne det da være fantastisk at dele de oplevelser med en eller flere venner. Kunne det ikke?

Fallout 76
Hvem behøver venner, når du har power armor?

Præsentationen af Fallout 76 gjorde dog ikke meget for at overbevise os om, at vores skepsis var ubegrundet. Vi stod tilbage med flere spørgsmål, end vi havde fundet svar - der var egentlig ikke blev sat nogen trumf på. Den små-bitre smag, der måtte havde været på tungen efter den præsentation, blev dog langt værre efter vi blev præsenteret for mobiltelefonspillet The Elder Scrolls: Blades, men i hvad der må siges at være et fornuftigt pr-valg lukkede Bethesda af med to meget korte teasere for deres kommende længevarslede nye IP, Starfield, og forsættelsen til deres nok allerstørste succes The Elder Scrolls V: Skyrim, The Elder Scrolls VI.

Selvom det var svært ikke at blive begejstret over bare at se sidstnævnte titel på skærmen, så indtraf hurtigt også en følelse af være blevet holdt for nar. De her titler er jo langt ude i fremtiden, hvorfor overhovedet præsenterer dem nu? hvis det ikke var som et trækplaster på de to maveplasker-titler Fallout 76 og The Elder Scrolls: Blades.

Fallout 76Fallout 76
Det blev en meget tidlig præsentation af Bethesda Game Studios næste to titler, Starfield og The Elder Scrolls VI, ved E3 i år.

76 grunde til ikke at købe Fallout 76
Mens The Elder Scrolls: Blades er er blevet forsinket ind i 2019, så er Fallout 76 udkommet til lunkne anmeldelser,nedbrudte servere, manglende refunderinger, efterfølgende søgsmål og seriøst... virkelig lunkne anmeldelser.

En hver detronisering starter med nogle dårlig valg, og spørgsmålet er så bare om Fallout 76 er det første tegn på, at Bethesda Game Studios ikke længere hører til blandt de vigtigste spilstudier i verden?

Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76
Fallout 76 har mildest talt ikke været Bethesda Game Studios mest roste titel.

Nogle vil endda måske allerede pege på Fallout 4, hvor mange mente, at serien tog en skydegal drejning. Personligt holdt jeg rigtig meget af Fallout 4 - selvom jeg godt kan nogle af de pointer, som kritikkerne forelægger. Mit største problem var nu til gengæld base-bygning, som jeg fandt virkelig trættende, mens andre dele af spillet virkelig ramte plet - eksempelvis min main man Nick Valentine.

Bedre alternativer?
Folk har peget på, at spil som The Witcher 3 og Horizon: Zero Dawn leverer de samme store åben verden RPG'er som Bethesda Games Studios gjorde sig populære på med Fallout 3 og Skyrim, men at de i forhold til Bethesda-spillene gør det med en helt anden grafisk overbevisning og uden at være ligeså fyldt med bugs.

Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76
Spil som The Witcher 3 og Horizon: Zero Dawn har løftet barren for Open World RPG'er.

Det er en sandhed med modifikationer, vil jeg sige, men der er noget om snakken. Barren bliver sat højere og højere både rent grafisk, men selvfølgelig også i alle andre dele af spiludviklingen.

Der var da også flere, der rystede på hovedet, da de hørte, at netop Starfield og The Elder Scrolls VI ville køre på Bethesdas gamle spilmotor, som eksempelvis Skyrim er lavet på. Er man i den boldgade, vil jeg dog anbefale, at man læser denne velskrevede artikel af Jason Schreier fra Kotaku. Den vigtigste pointe er måske, at en spilmotor udvikler sig, og derfor kan se ganske anderledes ud fra spil til spil, og at Bethesda Games Studios bruger den, fordi de kan arbejde effektivt på den måde.

Selvom det bestemt er værd at kritiserer bugs (især dem der er decideret ødelæggende for spiloplevelsen) og gammeldags grafik, så har det i min bog aldrig betydet så meget. Selv da det udkom var Skyrim langt fra den pæneste og mest smooth spiloplevelse. Til gengæld var verdenen så stor og interessant, at den har været værd at besøge igen og igen, som spillet blev genudgivet. Jeg husker stadigvæk at vandre op af The Throat of The World-bjerget og kigge ud i horisonten, og være fuldstændigt forgabt i verden, og alle de potentielle eventyr, der lå foran mine fødder. Denne "world-building" og "environmental storytelling" er også noget af det, der gør Fallout-spillene så fantastisk levende og fordybende at udforske.

Fallout 76

Jeg husker stadigvæk at vandre op af The Throat of The World-bjerget og kigge ud i horisonten, og være fuldstændigt forgabt i verden, og alle de potentielle eventyr, der lå foran mine fødder.

Når det så er sagt, så er jeg da personligt mere spændt på Cyberpunk 2077, end jeg er spændt på Starfield. Det skyldes selvfølgelig også, at vi endnu ikke har nogen anelse om, hvad vi skal forvente os af Starfield, og at vi formodentligt skal vente en del længere på det. Men konkurrencen er efterhånden stor, og Bethesda kan bestemt ikke hvile på fortidens laurbær.

Hvorfor Todd? Hvorfor?
Vender vi tilbage til E3 og de to små, men alligevel ret store, trailere i slutningen af præsentationen. Bethesda gjorde klogt i at præsenterer de to titler, for havde de lukket på The Elder Scrolls: Blades, så havde de nok fundet sig selv i en decideret shitstorm (det skulle Blizzard måske have noteret sig).

Bethesda vidste det godt.

De vidste, at disse titler ikke var det, som deres fans ønskede sig. Så hvorfor overhovedet bruge tid og penge på, at udvikle de her titler? Mobiltelefonsspil og multiplayer er selvfølgelig nogle store markeder, som Bethesda Games Studios også gerne vil have nallerne i, men er det grådighed, der har drevet udviklingen. Eller er det et simpelt forsøg på at holde forretningen oven vande, så de kan blive ved med at udvikle på deres kunstneriske hjertebørn?

Jeg er faktisk i den lejr, der godt kan se den interessante ide bag Fallout 76. Jeg håbede da, at det ville overraske, men troede aldrig rigtig på det. Samtidig er det jo sådan, at online spil ændrer sig voldsomt med tiden, og nogle spil har faktisk overlevet dårlige førstehåndsindtryk. Måske vil vi om nogle år grine af, hvor dårligt Fallout 76 blev modtaget. Sandsynligt? Nej, det vil jeg ikke mene.

At afskrive Bethesda Game Studios som en faldende gigant, det er måske nok for tidligt at sige, men det synes helt klart, at der skal noget ekstra til, næste gang vi ser en AAA-titel fra dem.

Hvad mener du? Har Bethesda Game Studios peaket? og glæder du dig Starfield og The Elder Scrolls VI?

Fallout 76

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce