Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Celeste

Gamereactors Game of the Year 2018 - Bedste Digitale Spil

Lidt har også ret - vi kårer de bedste spil fra 2018, der ikke har et millionbudget, men stadig rørte os.

  • Tekst: Redaktionen

Facebook
TwitterReddit

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Spil er dyre at lave, og AAA-markedet kører sit helt eget show. Heldigvis forholder det sig sådan, at der i løbet af det sidste årti er opstået et sprudlende indie-marked, hvor ambitiøse skabere nu har værktøjerne og den tekniske viden til at omsætte deres ideer til virkelighed. Resultatet er at nogle af de bedste spil i år (og hvert år for den sags skyld) kommer fra langt mindre hold, og uden en større udgivers involvering. De er også med i kapløbet om at vinde vores samlede Game of the Year, naturligvis, men de fortjener også deres helt egen kategori.

Vinder:
Celeste
I en verden hvor den fysiske disk stille og roligt er ved at blive et fortidslevn, er det værd at tale om den digitale hylde. Onlinebutikker der sælger licenser fremfor fysiske spil har sikkert og vist fået banket spilbutikken i jorden, og mange af os har et spilbibliotek på Steam, Good Old Games og andre, på langt over 100 titler. Denne tendens tilbyder dog også eksponering og en åben dør til de spiludviklere der ikke har et stort publiceringsforetagende ryggen. Årets absolutte succes på den front er Celeste, fra Matt Makes Games. Et platformspil om en pige med et stort problem, der endte med at gnubbe skuldre med de helt store som God of War og Red Dead Redemption 2.

En følsom og intim spiloplevelse blandes med udfordrende platform gameplay, for at skabe en af de bedste sammensmeltninger mellem fortælling, styring og spiloplevelse i længere tid. Hovedpersonen Madeline døjer med svær depression, en til tider uoverkommelig lidelse, så selvfølgelig skal spillet føles uoverkommeligt. Alligevel kæmper vi videre, mod toppen af bjerget. Denne top har Celeste i særlig grad ramt, da der allerede fra før udgivelsen gik begejstringen for denne lille titel fra mund til mund, og der blev talt om en tidlig Game of the Year-kandidat.

Nu står vi så ved årets solnedgang, 2018 spiller sine sidste toner, og Madeline bestiger endnu et bjerg. Ubestridt det bedste digitale spil i år, og samtidig et spil der snildt kunne have vundet årets spil. Om end ikke et spil der er meget anderledes end andre af samme genre, er det betagende at se et så anderledes spil i toppen af puljen, specielt fra et studie med så små midler som Matt Makes Games. Forhåbentlig byder 2019 på mere fanfare for Madelin, Theo og alle de andre der befinder sig på Celeste-bjerget, for det er i særdeleshed fuldt fortjent.

Celeste

Opløber
Into the Breach
De har sgu gjort det igen, de garvede gutter fra Subset Games. Allerede anerkendt for deres rumskibssimulator FTL: Faster Than Light, ligeledes udgivet på samme facon og uden om kløerne på store udgivere, vender Subset Games tilbage med en lignende genspilbar supertitel i Into the Breach. En flot blanding mellem intens apokalyptisk stemning, og høj-strategisk skakspil, har vi sjældent oplevede sådan en involveret oplevelse med pixelerede robotter og insekter. Som opfølger til FTL: Faster Than Light, beviser Into the Breach også, at i denne moderne spilindustri er der ikke behov for publiceringsaftaler, hvis du konsekvent kan levere topkvalitet. Udover at have indfundet sig på Windows og macOS-maskiner, har Into the Breach, endnu engang uden store publiceringsaftaler, ramt Nintendo Switch, endda som en overraskende afsluttende bemærkning på en special Nintendo Direct i sommers.

Opløber
Forgotten Anne
Vi kan også her i Danmark! Forgotten Anne slog sig på en storstilet produktion, en flot finish og en unik verden, der ramte lige i hjertet på spillere verden over. Håndtegnet, og med en smukt orkestral lydside leveret af Sjællands Symfoniorkester, tenderede Forgotten Anne på grænsen mellem spil og kunst. En grænse der oftest diskuteres om, er reel, og en debat som Forgotten Anne virkelig slår an. En skøn blanding mellem en eventyrlig historie, med præg af både Disney og H.C. Anderson, præsenteret som platformer, er en vindende formular, og med en fortvivlet kvindelig hovedperson, bringer det mindelser om kategoriens vinder, Celeste. I samarbejde med Square Enix hersker der ingen tvivl om, at Forgotten Anne og ThroughLine Games fortjener en plads på listen over bedste digitale spil.

Opløber
Dead Cells
Til trods for titlen, står holdet bag Dead Cells bestemt ikke stille. Igen en stærk fortaler for den uafhængige digitale udgivelsesplatform, har Motion Twin formået at få deres fremragende rogue-like gjort tilgængelig på nærmest alting, på nær Samsung køleskabe. Som sagt, helt uden hjælp fra Ubisoft eller Electronic Arts. Heldigvis forholder det sig også således, at spillet i sig selv er af yderst høj kvalitet. Længe ventet blandt mange af de mere hårdkogte flagellerende gamere, ramte Dead Cells scenen til hæder og hyldest. Et ærligt forsøg på at slå den ofte højlydt diskuterede Souls-genre i stykker med et nyt blik på genrens egenskaber, formået Motion Twin ligeså at gøre spillet streamer-venligt, med diverse kroge forbundet til Twitch chatrum for at skabe ekstra spænding for spilleren. Kære læser, betragt endelig ikke Dead Cells placering som en rosin i en pølse-ende, for der har været tæt konkurrence om alle pladserne her, og det kunne ligeså have været hvilken som helst af disse fire der tog førstepladsen.