Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Nytårstalen 2018

Traditionen tro ser chefredaktøren tilbage på 2018's op- og nedture, og slutter af med en skål!


Facebook
TwitterReddit

Kære Gamereactor-nation - sikke et år det har været. Ja, endnu en gang er det blevet tid til den årlige nytårstale, hvor vi tager bestik af året der er gået, og forbedreder os på at træde ind i et nyt. Det er en tid hvor man naturligt reflektere over tingenes tilstand, og bare fordi vi alle elsker at lade os underholde af spil, om hvorvidt det er sammen med andre i Fortnite eller helt alene i God of War, så betyder det ikke at vi ikke tænker over dem, vender og drejer dem i hovedet, og tager notits af tendenser, ændringer og strømninger.

Og netop disse skal vi, traditionen tro, kigge nærmere på her. 2018 har været et år hvor spilbranchens største og mest indflydelsesrige spillere har kæmpet for at finde et ståsted, en ny identitet. Ikke længere lader det til at være nok at forbrugerne køber spil, de skal bruge yderligere penge på mikrotransaktioner. Godt nok fik vi alle bugt med Loot Boxes i 2017 igennem Star Wars: Battlefront II-fadæsen, noget som vor kære branche aldrig vil glemme, men stregerne trækkes fortsat op, og det trækker igen op til uvejr, for monetariseringsstrategierne bliver mere og mere glubske, og vi bør alle være på vagt.

Når det så er sagt så har 2018 samtidig været et spilår, der har bevist al den frygt der har været omkring den gedigne singleplayer-oplevelses absolutte død har været overdrevne endnu en gang, og gennem storslåede oplevelser som God of War, Spider-Man, Red Dead Redemption 2, Celeste, Octopath Traveler, Ni no Kuni II: Revenant Kingdom og Dead Cells er det blevet bevist at ikke bare indie-titler, men også gigantiske produktioner kan få stor succes uden at inkludere live-elementer, multiplayer-suite og Games as Service-modeller. Spil bliver konstant mere avancerede, og lige så bliver de konsoller vi spiller dem på, men det er nu ganske tydeligt, at den traditionelle formel fortsat lever i bedste velgående.

Plads til hele har der dog været i 2018, som ved første øjekast har været domineret af flere kræfter der har trukket i vidt forskellige retninger. Mens singleplayer-oplevelsen har fået megen opmærksomhed, og har sat den ene rekord efter den anden, så har branchen fortsat været domineret af Fortnite - en historie som branchen efterhånden altid vil huske. Ja, spillet fortsatte med at slå rekorder, med at forøge sin følgeskare på streaming-platforme og med at trække flere og flere spillere til. Flere virksomheder har heldigvis været ude at sige, at spillet faktisk ikke kannabilisere interesse fra andre projekter, men skaber nye hårdkogte entusiaster, som derefter ønsker at udforske andre spil. Ikke bare det, mange af disse spillere er nu investeret i ikke bare at spille på iPads og smartphones, men i at sætte sig ned med en konsol eller en PC, og fordybe sig. Det er så sandelig ikke alle der har kastet sig frådende over Epic Games' populærkulturelle naturkraft, men det ender i sidste ende med at gavne os alle, at hundredevis af millioner spiller det.

Men som vor branche har udviklet sig, og på mange måder forsøgt at komme sig efter et kontroversielt 2017, så har verdenen omkring os kun rendt ind i flere problemer. Grænser trækkes op, lande trækker sig ud af internationale sammenhænge og politik lader til at handle mere og mere om partiloyalitet end viljen til aktivt at forbedre verdenen omkring os. Verden står ved en skillevej, og har i virkeligheden gjort det i noget tid, og selvom spilmediet giver os kærkommen eskapisme fra stormvejret der hærger udenfor tv-stuen, så er det efterhånden svært at ignorere. Netop derfor raserer diskussionen om hvorvidt spil, og især de store af slagsen, bør udtale sig mere politisk - og hvorimod disse aldrig har haft problemer med at præsentere os for svære valg, så er det sjældent at disse aktivt forsøger at fortælle os noget om vores egentlige omgivelser. Dog har udtalelser fra blandt andet CD Projekt RED og Bioware skabt røre, for netop disse to udviklere lader til at ønske at gøre netop dette.

Så Fortnite har domineret branchen, vi har fået solide singleplayer-oplevelser og Loot Boxes lader til at være et relativt overstået kapitel - så langt så godt. Men naturligvis har 2018 også været et år hvor faste bestanddele, hvad vi ellers betragtede som værende faste institutioner bliver eroderet af en kombination af ambition og tonedøve strategier. Call of Duty: Black Ops 4 tjente "kun" $500 millioner i løbet af sin åbningsweekend, men selvom dette er et gigantisk beløb repræsenterede det stadig flad vækst, og dermed blev investorer skuffede. Samtidig udgav Bethesda Game Studios hvad der bredt betragtes som deres første egentlige fuser, og sikke en fuser det var. Fallout 76 har været en fadæse fra start til slut, og har sat spotlys på studiets mangelfulde grafikmotor, deres forhold til deres forbrugere og den ofring det har været at sætte seriens anerkendelse over styr for at jage flygtige tendenser. Samtidig fortsatte EA sin relativt dårlige stime med Battlefield V, der godt nok formåede at høste ganske fine anmeldelser, men lader til at mangle ganske meget indhold. Og når vi taler om flygtige tendenser, så har Fortnite (og PlayerUnknown's Battlegrounds) gjort battle royale-genren til blandt de mest eftertragtede. Det har medført en lang perlerække af fejlslagne projekter, lige fra The Culling 2 til Radical Heights, der ikke formåede at redde Cliff Bleszinskis studie, og som nu tilsyneladende har trukket sig helt og aldeles fra branchen.

Og branchen er fortsat fyldt til bristepunktet med dygtige og dedikerede kreative sjæle, og i 2018 blev der fortsat presset på fra alle leder og kanter om at disse skal belønnes for deres hårde arbejde. Rockstar blev endnu engang kastet ind i rampelyset for hvad der kunne ligne ret trænge arbejdsvilkår, og dermed startede samtalen om såkaldt "crunch" endnu en gang. Husk på at spilbranchen fortsat stort set er foruden fagforeninger, og det leder rutinemæssigt til udnyttelse af disse dygtige mennesker. Lad os fortsat minde hinanden om, at selvom oplevelserne vi får fra disse studier er vidunderlige, så bør vi engagere os i forholdene bagved.

Her på Gamereactor har 2018 været "business as usual". Vi producerer anmeldelser, nyheder og videomateriale i højt tempo, og det sker primært igennem det hårde arbejde fra en skare af utroligt talentfulde skribenter, der engagerer sig i siden, og leverer indhold af skyhøj kvalitet. Af hjertet tak til Anders Mai, Anders Fischer, Sebastian, Claus, Jonathan, Magnus Laursen, Søren Svanhof, Andreas, Mikael, Torben, Kim og Carl. Vi har desuden også budt velkommen til Ketil Skotte, der i løbet af 2018 har besøgt danske studier, og taget temperaturen på den danske spilbranche. Men også herhjemme har det ikke altid været nogen dans på roser. Fejl opstår, både stavefejl og kontekstuelle fejl i vores indhold, og det er fortsat noget vi (jeg) arbejder på at forbedre. Det er ikke for at lyde som en "broken record", men hver eneste gang I konstruktivt minder jeg og de andre skribenter om at noget at ukorrekt på den ene eller den anden led, så bliver vi bedre. Mange tak for det. Gamereactor-nationen har også haft lidt kurre på tråden, hvor en lang række tråde er endt i de samme diskussioner, der har afholdt andre brugere fra at engagere sig i indholdet. Det er naturligvis ikke optimalt, men efter at have undersøgt diverse tråde de seneste to måneder lader det faktisk til at samtalerne er begyndt at blive konstruktive igen - og tak for det. Vi tror fortsat på at Gamereactor skal være et sted hvor der er plads til alle, men det skal samtidig også være et sted hvor ens holdninger kan blive udfordret, og hvor livlige diskussioner (og sågar skænderier) må og skal finde sted.

Og med det, er det vist tid til at runde af. Til sidst vil vi gerne hæve glasset, og udbringe en skål for Gamereactor, en hjemmeside midt i den farverige, forvirrende og mangefacetterede smeltedige der er internettet, hvor I tilbringer tid med os. Det er vi meget taknemmelige for. At være et medie i disse dage er ikke altid let, men hver dag kigger vi på jeres engagement, og er ganske overbeviste om at det nok skal gå det hele.

Skål!