Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Spider-Man

Spider-Man reddede mine decemberaftener og Rockstar glemte gameplayet

Red Dead Redemption 2 er blandt favoritterne ved Game of the Year-kåringer verden over - men Anders kunne bedre lide Spider-Man.

Der er ufatteligt mange grunde til, at vi alle sammen elsker videospil. De er sjove, de er inspirerende, kompetitive, legende, fortællende og en masse andet. Der er dog sket en besynderlig drejning, hvis du spørger mig, og det handler hverken om DLC, DRM eller mikrotransaktioner. Det handler om, at spil ofte glemmer, at de er spil. De glemmer interaktionen med spilleren i takt med at verdenerne skal være større, grafikken flottere og sidemissionerne bliver flere og flere. Det her kommer til at handle om, at Spider-Man hev mig væk fra mine pinsler i årets mest roste spil, og trak mig over i en legende, tilfredsstillende og gribende verden, som jeg havde det utroligt sjovt i.

Lad os starte et helt andet sted, nemlig med at jeg endelig fik købt mig en PlayStation 4. Som PC-gamer må jeg nok indrømme, at jeg har manglet en konsol i mit liv. Grunden er ikke kun de fantastiske eksklusiv-titler, men ved den indlevelse, jeg nu kan mærke at jeg har manglet. En indlevelse, som kommer af konsollens simple tilgang og hvor ligetil alting er. En konsol som PS4 inviterer på en mere basal måde til den barnlige leg og glæde, som vi elsker ved spil. Du Alt-Tabber ikke over til noget helt andet, som på en computer. Der er stort set ingen opsætning. Alting fungerer bare (udover at skrive tekst), og fokus er på at spille. Det er fantastisk, når man kan smide alt sit arbejde og sætte sig i lænestolen, og pludselig bare er Spider-Man.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Med et gigantisk bibliotek af spilklassikere foran mig var Spider-Man dog ikke det første på tapetet, da jeg skulle i gang med at være Playstation-gamer. I stedet kiggede jeg til Red Dead Redemption 2, og her begynder den egentlige debat. Jeg er nemlig kørt død i det, på trods af at jeg holdt meget af etteren. I skrivende stund er jeg et stykke inde i anden akt af Red Dead 2, og har vel lagt 20 timer i det, mere eller mindre. Det var dog så langt jeg nåede, før jeg prøvede Spider-Man af i stedet, og her er jeg blevet siden.

Lad os starte med, hvad der fik mig til at hoppe fra Rockstars western, omend jeg sikkert vender tilbage. Hver gang jeg stoppede op og beundrede spillets hyper-velrealiserede, levende verden, så blev denne følelse undermineret af, hvor frustrerende og kontraintuitivt spillet er at spille. Den barnlige spilleglæde, jeg fik forstærket med min nyerhvervede PlayStation, blev ødelagt af Rockstars bizarre designvalg. Save-systemet er, som altid hos Rockstar, mærkeligt spillerfjendtligt (hvorfor må jeg ikke gemme under en mission?). Spillets små forsøg på stealth er også underlige. At infiltrere et område med fjender uden at blive opdaget er så godt som umuligt, da der ikke er nogen indikatorer af, hvornår man bliver opdaget. De alt for mange systemer er uigennemskuelige, ligesom menuerne er gammeldags og overkomplicerede.

Som helhed, på gameplay og styringsfronten, er spillet kluntet. Alle knapper skal bruges, hvilket føles unødvendigt og besværligt. Fra at man skal spamme X for at styre sin hest, til Arthurs manglende respons på ens input, eller hvor langsom han er til at samle objekter op, så føles det som at styre en klump grød. Endnu værre er, at man er så utroligt langsom, så snart man træder ind i sin lejr. At samle objekter op bruger tre forskellige knapper, ligesom at sigte og fokusere på folk i dialog kræver samme knap. Sammen med save-systemet gjorde det at jeg mere end én gang fik en dusør efter mig og måtte ride et stykke, fordi mit sidste save-game var et stykke væk.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Kort sagt, så føles Red Dead 2 meget mere besværligt end det burde. Dette gør, at hvad end Red Dead 2 gameplaymæssigt sætter sig for, så kan jeg komme i tanke om spil, der gør det samme bedre (noget man også kunne sige om GTA V). Det er en utroligt detaljeret verden, det er en glimrende historie, men fra kamp til simpel bevægelse, så er gameplayet langtfra ligeså godt, som verdenen fortjener. Som spil burde det altså være bedre.

Naturligvis er jeg ikke den eneste, der kritiserer spillet på disse parametrer. En Google-søgning vil vise at styringen i spillet har fået masser af kritik. Alligevel er Red Dead 2 nærmest universelt kåret af anmeldere til at være en milepæl, eller endda det "næste skridt" i spil, selvom det føles som et ti år gammelt spil, der dog er stort og flot og fortæller en glimrende historie. Problemet, i hvert fald for undertegnede, er at Red Dead 2 lykkes på så mange områder, mens spilaspektet føles nedprioriteret.

Spider-Man
Spider-ManSpider-Man