Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Gamereactors Game of the Year 2018 - Bedste Udvikler

Spil udvikles af mange dygtige mennesker, og dem fejrer vi med denne kåring af årets dygtigste studier!

  • Tekst: Redaktionen

Facebook
TwitterReddit

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Foruden det hårde arbejde fra en lang række dygtige spiludviklere verden over, ville vi ikke have alle de dejlige spil, vi elsker. Derfor kårer vi i denne omgang årets bedste udviklere.

Vinder:
Rockstar Games
Stol på Rockstar Games til at lave verdens mest succesfulde spil. Stol på Rockstar Games til ikke at skynde sig med en efterfølger til det pågældende spil året efter. Stol på Rockstar Games til at fokusere alt deres tid og ressourcer på en helt anden serie, og stol på Rockstar Games til at lave noget helt andet end hvad vi er vant til. Red Dead Redemption 2 er langsomt. Spilleren der håber på hurtige biler og konstant aktion, vil måske kaste armene opgivende i vejret, men den tålmodige spiller vil blive belønnet til en af de bedste og mest detaljerede spil nogensinde.

Hvad der umiddelbart er mest bemærkelsesværdigt ved Red Dead Redemption 2, er, hvordan det adskiller sig fra Grand Theft Auto V. Hvor GTA fokuserede på tre hovedpersoner, hvilket tillod, at du sjældent skulle lave "det kedelige". Du behøvede ikke at køre en person i lufthavnen, hvis du ikke gad, for det kunne en af de andre klare. Hvis du ikke gad køre hele vejen ud til punktet, hvor missionen starter, kunne du ofte bare skifte karakter, og så var du allerede derude. Omvendt føles Red Dead Redemption 2 til tider som om, at det kun består af "det kedelige". Hvis punktet hvor missionen starter, er langt væk på kortet, er der intet andet for end at sætte sig op på sin hest og komme af sted. På samme måde er der intet andet for end at nyde samtalerne, når man igen rider side om side med et medlem fra Van der Linde-banden. Det er dog først, når man begynder at forstå tempoet, at det bliver umuligt ikke at falde hårdt for spillet. De lange rideture bliver hurtig en fornøjelse, når man opdager alle de tilfældige personer, man konstant støder ind i. Detaljerne, der alle er med til at skabe en samlet oplevelse, gør verdenen og menneskene i den virkelige. Vi føler alle, at vi har ventet længe på Red Dead Redemption 2, men når man først spiller det, bliver det hurtigt tydeligt, hvor alle de år er forsvundet hen.

Rokstar Games har lavet et spil, der ikke er tilgængeligt for alle. Og i en tid hvor AAA-spil forsøger at ramme den bredest mulige målgruppe, er det så forfriskende, når tempoet bliver sat ned på denne måde. Hvor det ikke kun handler om at komme hurtigst muligt frem til næste mission, men at nyde den åbne verden på ruten. Konsolejere verden over har ventet længe på det næste udspil fra Rockstar Games, og derfor er det kun endnu mere overraskende, at de har lavet så langsomt og metodisk et spil. Men som altid; stol på Rockstar Games til at tage de største chancer.

Opløber:
Sony Santa Monica
Sony Santa Monica gjorde det umulige. For nogle år siden skrev jeg et debatindlæg om, at Kratos gerne måtte forblive i graven. Dengang sagde rygterne, at God of War ville vende tilbage, der blev hvisket noget om nordisk mytologi, men Kratos var vi dengang stadig ikke sikre på. Jeg hader ikke Kratos, men jeg var heller aldrig fan af ham. Han var en vred karakter, der var hovedpersonen i nogle virkelig gode spil. Det var dog spil, der var gode, ikke på grund af Kratos, men snarere på trods af ham. Sony Santa Monica valgte dog ikke at lytte til mig. De valgte at tage den vanskelige rute, og havde ikke bare Kratos i hovedrollen, men formåede også at gøre ham til en af de bedste karakterer i spilhistorien. De tog en karakter, man tidligere kunne beskrive med et ord, og gjorde ham nuanceret og let at relatere til. God of War er skabt på modige og vanskelige beslutninger, og det er beslutninger vi gerne vil fejre. Derfor finder Sony Santa Monica sig blandt de bedste udviklere i år.

Opløber:
Matt Makes Games
Matt Makes Games lyver ikke. Studiet består af Matt Thorson, og vi skal love for, at han laver spil. Navnet kunne med fordel være: "Matt Makes Fantastic Games", og det ville stadig være sandt. I år lavede Matt ikke bare det bedste indie-spil - han lavede et af årets bedste spil. Celeste er navnet på bjerget, som Madeline er nødt til at bestige for at overvinde sine indre dæmoner, men langsomt med man bevæger sig igennem det, bliver man også nødt til at bestige bjerget for sin egen skyld. Både for at hjælpe Madeline til vejs ende, men også for at bevise, at man kan gøre det. Celeste er udfordrende, det er tilfredsstillende og det er umuligt at lægge fra sig. Matt Makes Games og forhåbentlig bliver han ved med at gøre det mange, mange år fremover.

Opløber:
Ubisoft Quebec
Assassin's Creed har i lang tid ledt efter en ny identitet. Efter den katastrofale bugfest der foregik under den franske revolution i Assassin's Creed: Unity, valgte Ubisoft klogt at tage sig god tid med det næste spil i serien. Og Origins endte da også med at være en stor udvikling, men vi vil argumentere, at det først er i år, hvor serien har opfyldt sit potentiale for sin nye retning.
I Assassin's Creed: Odyssey har Ubisoft Quebec raffineret kampsystemet, sidemissionerne er meningsfyldte, og hovedhistorien går i tre spændende retninger. Ubisoft Quebec har taget ved lære af de bedste (her især Witcher 3: The Wild Hunt), men samtidig husket at bibeholde det bedste fra seriens fortid. Resultatet er ikke bare en flot plads på listen over de bedste udviklere i 2018. Det er det bedste Assassin's Creed-spil nogensinde.