Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Stærke udgivelser i kamp mod politisk uro - vi ser tilbage på den danske spilbranches 2018

2018 bød på flotte priser og glimrende, nye udgivelser, men i kulissen spøgte lukningen af CAPNOVA.

  • Tekst: Ketil Skotte

Facebook
TwitterReddit

På mange måder var 2018 et rigtig flot år for den danske spilbranche. Først hittede Ghost Ship Games med deres Left 4 Dead-inspirerede Early Access hit, Deep Rock Galactic, dernæst viste ThroughLine Games stort potentiale med det Ghibli-lignende Forgotton Anne og på falderebet var IO Interactive endnu en gang i snigmyrdende topform med Hitman 2.

På trods af de mange flotte udgivelser og en branche der ifølge flere af de udviklere, jeg snakkede med i årets løb, aldrig har været mere bred og bedre til at samarbejde internt, lader der til at være en urolig stemning i branchen. Folk frygter fremtiden. Det skyldes naturligvis den politiske ringeagt for branchen, som i år endnu en gang stak sit grimme hoved frem med udfasningen af CAPNOVA. Innovationsmiljøet har det seneste årti med CAPNOVA Game Invest haft en enormt vigtig rolle i forhold til at bringe risikovillig kapital til de danske udviklere. Således havde de en stor aktie i opstarten af vores henholdsvis største kommercielle og kunstneriske succesudviklere, SYBO Games og Playdead, og førnævnte Deep Rock Galactic og Forgotton Anne er også blandt de støttede spil. 44 computerspilselskaber har CAPNOVA Game Invest i alt investeret i og jeg har aldrig hørt et ondt ord om dem fra branchen - tværtimod har der kun været lovord til overs for deres arbejde.

Derfor er det en skam at Forenklingsudvalget har set sig nødsaget til at lukke ned for CAPNOVA og selvom man har planer om at komme med en form for erstatning, er det langt fra sikkert, at det bliver noget, der kan løfte opgaven lige så flot, som CAPNOVA gjorde. Målt ud fra en spørgeskema-undersøgelse foretaget af Berlingske er tiltroen blandt it-iværksætterne i hvert fald ikke stor.

Brancheorganisationen Interactive Denmark ser også lukningen af CAPNOVA som en af de største udfordringer for den danske spilbranche lige nu særlig fordi, de investerede i helt nye startups i den tidlige fase, hvor de stadig ikke er interessante for mere traditionelle investorer. Til gengæld glæder kommunikationsmanager Jesper Krogh Kristiansen sig over, at spil nu støttes direkte af finansloven. »Det er rigtig positivt, at vi for første gang har set spil som kulturmedie blive anerkendt politisk uden for filmaftalen. Efter en filmaftale, der mildt sagt ikke var specielt ambitiøs, var det en stor sejr, at der blev afsat penge til kulturstøtte af spil direkte på finansloven. Det er første - men forhåbentlig ikke sidste gang, at det er sket«. Han efterlyser dog stadig en større politisk anerkendelse af spil. »Der er en grænse for, hvor længe man kan se bort fra spil som en af vor tids vigtigste medier. Allerbedst ville det være, hvis spil ikke var en del af alle mulige andre politiske aftaler, men kunne få lov til at stå som selvstændigt område, og at man fik en samlet vision for, hvad det er man vil med spilbranchen og spilmediet«.

Det er svært ikke at være enig med ham. 2018 viste tydeligt, at vi har har nogle rigtig stærke udviklere herhjemme, men selvom branchen vokser med 10 % om året på verdensplan ser vi ikke samme vækst herhjemme og vores nordiske naboer i Sverige og Finland er i et helt andet gear. Det er en skam, for der har aldrig været flere talentfulde udviklere og bedre værktøjer til at lave spil, men det usikre politiske grundlag skaber ikke de bedste betingelser for, at nye talenter kaster sig ud i et spileventyr.

Ovenstående kan lyde negativt, men det er værd at vende tilbage til, at 2018 på den kreative front var et rigtig flot år for spilbranchen. I maj formåede Ultra Ultras debuttitel ECHO at vinde hovedprisen ved Nordic Game Awards foran titler som Wolfenstein II: The New Colossus, Little Nightmares og Nex Machina (A Hat in Time fra danske Gears for Breakfast var i øvrigt også nomineret). Samme måned udgav ThroughLine Games deres ambitiøse debuttitel Forgotton Anne, som kanaliserede Studio Ghibli, klassiske litterære værker og rotoscoping. Jeg gav det et 8-tal i min anmeldelse og spillet lader også til at være lidt af en darling på redaktionen generelt.

Et par måneder forinden udgav Ghost Ship Games igennem Early Access og Xbox Games Preview og opbyggede hurtigt en solid spillerbase, som er blevet vedligeholdt hele året igennem. Vi gav det et flot 9-tal og det bliver spændende at se, om spillet kan holde momentum helt til den fulde udgivelse, som efter planen bliver en gang i 2019. Her på falderebet nåede vores ældste og mest berømmede studie også at servere flere iskolde lejemord, hvilket ligeledes affødte et 9-tal fra vores side. Hitman 2 opfandt ikke den dybe tallerken - det var nærmest en sæson 2 - men raffinerede den glimrende formel, hvilket også er en stor bedrift. Desværre er salgstallene ikke lovende, hvilket er en skam, da IO Interactive stadig er vores bedste bud på en AAA-udvikler. Det er nemt at rynke på næsen af AAA, men fordelen ved at have en rigtig stor spiller i branchen er, at den tiltrækker talent fra hele verden, som så efterfølgende bliver kanaliseret ud til andre udviklere. Det er den effekt DICE i Stockholm og Massive Entertainment i Malmø har haft på deres respektive miljøer.

Herhjemme må vi nok vente lidt endnu på et sådant scenarie, men indtil da kan vi glæde os over, at de mindre udviklere - politisk uro eller ej - for tiden trives og udviser masser af opfindsomhed og fortælleglæde. Det gør sig også gældende, når vi kaster blikket mod fremtiden, hvor titler som det gakkede What the Golf?, stop-motion genrehybriden Vokabulantis og naturligvis Playdeads kommende spil allerede tegner et lovende billede. Og det bliver naturligvis også spændende at se hvad udviklere som ThroughLine og Ultra Ultra finder på næste gang. Og netop fordi der er så meget talent herhjemme, håber jeg virkelig, at opbakningen til branchen bliver større og mere stabil i fremtiden, så den danske spilbranche for alvor kan indfri det potentiale, jeg ved den besidder.