Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Redaktøren mener: Razer er kommet langt de seneste par år

Vi har løbende anmeldt Razer-produkter her på redaktionen, og har på det seneste lagt mærke til noget.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

I har måske lagt mærke til i løbet af de seneste par år, at når redaktioner anmelder grej fra Razer, så er der en række bestemte punkter der helt naturligt indgår som del af anmeldelsesprocessen. Vi, altså journalister der kritisk nærsturderer produkterne, kommenterer på økosystemet, på byggekvaliteten, på den designmæssige detaljegrad og til sidst på den høje pris.

Det lyder næsten genkendeligt ikke sandt?

Netop disse fokuspunker er som regel de centrale områder der fokuseres på anmeldere verden over kigger nærmere på Apple-produkter, men hvor i stedet man ofte finde de rendyrkede hestekræfter under kølerhjelmen rent ud sagt undervældende til prisen, at vi konstant har at gøre med en "kejserens nye klæder"-situation, så kan det samme ikke siges om et Blackwidow Chroma, et Thresher-headset, en Blade-bærbar. Razer tager penge for kvalitetsæstetik hvor der er hjerne bag det pæne ansigt. Det lyder som hyperbel, men det er noget jeg har haft på sinde i lang tid nu, efter vi løbende har undersøgt og anmeldt Razers produkter, der må siges at være undergået lidt af en transformation i løbet af de seneste par år.

Razer har lavet sjov med deres eget behov for at konkurrere på nye områder i mange år. Her er blandt andet en toaster og en AI-robot.

Og sikke en transformation det har været. Fra at satse udelukkende på en overlegen teknisk præstation ønsker Razer at konkurrere i en større arena, og dyste imod et en langt bredere skare af konkurrenter - deriblandt det store, altoverskyggende æble. Med særligt Razer Blade Stealth i front ser vi pludselig hvad der ellers bredt blev betragtet som værende en hardcore gaming-orienteret producent toppe diverse lister over de bedste ultrabooks på markedet - det er imponerende, at på få år er en producent så associeret med én bestemt del af markedet pludselig blevet udbredt til at omfatte adskillige "genrer". Det er svært ikke at respektere.

Ikke bare det, hele pointen med de seneste produkter har været at tone lidt ned i de meget gaming-orienterede associationer, og blandt andet via Razer Phone og dens nylige efterfølger har vi set et markant skift, hvor Razer satser lige så meget på at enheden skal være en tilfredsstillende "daily driver", som at den skal være god at spille på. Den ikoniske slange begyndte langsomt men sikker at betyde noget mere, noget andet end det den gjorde for bare få år siden.

Tænker man dog over det, så har Razer altid haft en lille opfinder i maven, og selvom de for en stund blev sammenlignet med direkte konkurrenter som Steelseries og Roccat, så var det tydeligt fra start af at de ønskede at gå mere ambitiøst til værks. I 2011 gav de os det første kig på Switchblade-computeren, og derefter bød hvert eneste års CES-messe på et nyt, mystisk projekt som på daværende tidspunkt lod til at være mere ambition en god forretningssasns. Dog var det, selv dengang, tydeligt hvor det hele bar hen - det bar hen imod en uniform portefolie af sammenhængende produkter, der fortsat var beregnet til entusiaster, men som alle ville kigge to gange på og tænke; "wow!", at gå Apples vej uden at tage sidste afgørende skridt der medfører restriktioner, kontrol og begrænsning, og man ville let kunne argumentere for at særligt med Phone 2, Blade og sågar den nye Raptor, at æstetikken netop kræver en nærmere inspektion, og at indmaden fortsat er "top of the line".

Den nye Blade 15 er ikke bare en teknisk triumf, men en æstetisk en også. Det er en maskine der kan alt.

Det kræver hårdt arbejde at ændre en tech-virksomheds identitet - og det sker så sandelig ikke natten over, men netop ved at fremvise disse små men ambitiøse ideer blev vi langsomt men sikkert introduceret for en virksomhed med større planer at lave tastaturer og mus, og ganske sikkert sidder vi nu her med den nye Blade 15 og er ret så overbeviste om, at det er en af de bedste bærbare vi nogensinde har haft fingrene i. Det kan nemlig lyde som om at vi klør Razer lige lovlig meget på ryggen her, men når man nu tilfældigvis sidder og skriver denne tekst fra en Blade 15 (dog ikke 2019-udgaven med et 2080 Max-Q i), så er det svært at lægge skjul på, at netop denne identitetsovergang må siges at være lykkedes.

Som sagt er det dog ikke sket natten over, og Razers mere ambitiøse produkter havde alvorlige knaster i starten. Mindre end ideel køling på den originale Blade, en lidt klodset Android-udgave på den første Razer Phone, lidt besværlige knapper på Switchblade, successen er ikke kommet automatisk, men langsomt men sikkert har de skabt et økosystem, hvor forbrugeren forventer skyhøj byggekvalitet, et bestemt udseende og solid performance, og langsomt men sikkert har Razer leveret dette i større grad.

Når man kigger nærmere på produkterne, og her taler vi nødvendigvis ikke om hverken mus eller tastaturer, så synes det tydeligt hvad Razer går efter, at blive mainstream, men ikke på en måde så de tvinges til at overgive sig til mainstreamens idealer. Prisen er skyhøj, byggekvaliteten er i højsædet, men aldrig har de ønsket skalere præstationsevnen tilbage, en Blade er trods alt et entusiastværktøj, og det kan fortsat mærkes.

Med Raptor bevæger Razer sig ind på endnu et marked.

Og nu hvor vi sidder her med en Blade 15, så føles denne rejse ret markant, fra Blade Pro blev afsløret i 2013 til nu, fra den første til den anden Razer Phone - godt nok er der blevet blødt op for gaming-æstetikken, men aldrig uden at glemme hvor de kommer fra.

Der vil vi gerne sige; "bravo" - så mangler vi bare den der toastmaskine de lovede os for et par år siden.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce