Dansk
Gamereactor
artikler

Revner i glasset

Udviklere og udgivere smider om sig med smarte ord, når grafikken i nye spil skal fremhæves, men er grafikken i spil virkelig blevet bedre, eller er de nye detaljer og effekter kommet på en bekostning?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

At tale om grafik i spil er næsten det samme som, at tale om det at være smuk eller lækker i vores samfund. Det er næsten tabu at omtale det som noget essentielt, da det udelukkende bør ses en overfladisk attribut, som ikke er - eller bør være - udslagsgivende for vores valg af partner, venner eller deslige. På samme måde bliver grafikken i spil ligeledes sat til side for især gameplay og holdbarhed, to langt mere betydningsfulde og substantielle egenskaber ved et spil.

Alligevel er grafikken et af de mest omtalte aspekter ved spil overhovedet. Det skyldes højst sandsynligt vores primitive måde at anskue verden på, hvor det visuelle førstegangsindtryk hurtigt klæber sig fast til vores hjerne. Præcis som vi er tilbøjelige til at bedømme folk ud fra et hurtigt blik, fortæller vores hjerne os hurtigt om et spil er noget værd ud fra et par billeder eller en video. Rent æstetisk kan forskellige ting appellere til forskellige personer, men der er ingen tvivl om, at et spil med grafik på et højt teknisk niveau, giver indtrykket af et overflødighedshorn af kvalitet; Selvom vi udmærket godt ved, at det ikke altid hænger sådan sammen.

Derfor forsøger udgivere og udviklere konstant at charmere os med lækre billeder fra nye spil som en anden alfons. Jeg skal som den første skrive under på, at jeg er grafikliderlig, og noget af det første jeg gør, hver gang jeg smider et nyt spil i maskinen, er analytisk at pille grafikken fra hinanden. Som anmelder er jeg naturligvis klar over, at et grafisk ringe spil sagtens kan give fantastiske oplevelser og lader det derfor aldrig påvirke mig synderligt, men ikke desto mindre bliver spillets visuelle overflade indledningsvis ofret for mine ondskabsfulde øjne.

Desværre har jeg igennem de sidste par år mærket en nærmest ubehagelig tendens til gang på gang at blive skuffet over grafikken. Jeg har naturligvis været lamslået, når jeg har sat visuelle mesterværker som Gears of War eller Crysis på prøve, men i forhold til de meterlange kæber, som spillerne forud for udgivelsen skabte, er min begejstring mild. Er det fordi jeg falder i hypens dybe hul? Har jeg urealistiske forventninger? Nej, jeg tror faktisk forklaringen er en helt anden.

Kronikkens overskrift er naturligvis et retorisk spørgsmål, da det faktuelt ikke kan bestrides, at grafikken er blevet væsentligt forbedret over de sidste mange år. Men tager vi igen et spil som Gears of War, der om nogen satte den visuelle standard for den nuværende generation af konsoller, så skar det tit og ofte i mit øje. Selvom spillet emmer af detaljer og lækre effekter, så blev det hurtigt tydeligt for mig, at dette var på bekostning af en masse andet. Har du eksempelvis set træer og anden vegetation i Gears of War? De ligner ærlig talt en dårlig kulisse fra et folkeskole-teaterstykke. Gennemsigtige billeder, der er sat op på kryds og tværs for at give en nogenlunde illusion af 3D. Hvorfor skal vi udsættes for disse neanderthaler-agtige metoder, når resten af spillet forsøger at sætte så høje niveauer?

Det er måske petitesser, men ikke desto mindre savner jeg en ordentlig konsistens i de spil, der forsøger at rykke de visuelle grænser og rykke os et skridt nærmere grafikken fra vores drømme. Jeg har ikke oplevet et eneste spil de sidste fem år, som kunne lamslå mig med sine tekniske fremskridt, uden at springe over, hvor gærdet er lavest på visse mindre betydningsfulde områder. Det tætteste jeg er kommet på en grafisk helhedsoplevelse har været i form af Half-Life 2, der måske ikke blæste mig fuldstændig omkuld på alle områder, men aldrig brød illusionen ved at lave små grafiske "hovsa"-løsninger.

Det kan være uhyggeligt imponerende at se ny teknologi bevæge sig henover skærmen, men hvis man endnu ikke mestrer denne teknologi og må skære pinligt ned på andre områder, så vil jeg hellere være foruden, indtil den kan leve i harmoni med spillets andre grafiske behov. Formålet med grafikken er udelukkende at skabe fuldstændig indlevelse gennem vore stærkeste sans, men selv den mindste revne kan få glasset til at sprænges. Uden en konsistent og fuldstændig poleret grafisk overflade, bliver grafik aldrig rigtig bedre.

Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset
Revner i glasset


Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.