Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Vi besøgte Playstation VR Showcase 2019

Sony har langt fra opgivet VR. Vi tog til New York for at prøve en masse kommende titler.

Da Sony for godt og vel en uges tid siden søsatte deres nye, Direct-lignende koncept, State of Play, var der en del, som var overraskede (og skuffede) over at se Playstation VR tage det meste af rampelyset. Selvom Playstation VR har solgt flere enheder end sine konkurrenter, har det ikke helt fået det gennembrud, som Sony må have håbet og da sidste års E3 konference ignorerede VR, ville man velsagtens være undskyldt for at tro, at Sony måske var på vej til at kaste håndklædet i den virtuelle ring. Virkeligheden lader dog til at være en anden. State of Play fokuserede som sagt hovedsageligt på platformen og få dage efter fulgte Sony op med et stort event i New York, hvor 8 kommende titler frit kunne testes. Vi tog derfor turen over Atlanten for at se, hvad Playstation VR kan byde på den kommende tid.

Marvel's Iron Man

Du kan læse et særskilt preview af MARVEL'S IRON MAN her, men er du bare ude efter den korte version, følger den herunder.
Den vel nok største overraskelse under sidste uges State of Play var annonceringen af MARVEL'S IRON MAN fra amerikanske Camouflaj (République). Jeg fik muligheden for at prøve en ca. 20 min lang demo, som både viste de historiedrevne og actionfyldte sider af det 5-10 timer lange spil.

Der er ingen tvivl om, at Marvel's Iron Man gjorde et rigtig fint første indtryk og holdet bag har tydeligvis en enorm passion for projektet. Styringen er både intuitiv og velfungerende og det faktum, at man har fuld bevægelighed og altså på ingen måde er on-rails sammen med intentionen om at levere en komplet Iron Man-fortælling er virkelig lovende. Er der én ting, som bekymrede mig, er det risikoen for bevægelsessyge. Under spillets tutorial, hvor jeg skulle vende mig, blev jeg en kende kvalm, men holdet er bevidste om risikoen og arbejder på at minimere eventuelle gener. Det skal retfærdigvis siges, at det ikke var et problem under hovedmissionen. MARVEL'S IRON MAN skulle som sagt gerne komme i år og kan meget vel gå hen og blive en af den kommende tids essentielle VR-spil.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Blood & Truth

Ligesom med Marvel's Iron Man kan du læse et særskilt preview her, mens de korte indtryk følger herunder.

Blood & Truth omfavner klassiske Hollywood actionfilm og lader dig være helten i et skydespil, der placerer sig mellem on-rails og mere klassisk FPS. Det føles lidt begrænset at bevæge sig rundt i spillets verden, men produktionsværdien er i top og demoen fungerer mekanisk set godt og leverer masser af action og et par gode set pieces.

Spørgsmålet er, om det kan holde dampen oppe fra start til slut. Der er en fare for, at det bliver lidt for overfladisk, men kan London Studio levere en velfortalt historie med variation og gode set pieces, er der potentielt set et stærkt underholdende skydetelt i vente, når Blood & Truth udkommer d. 28. maj.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Concrete Genie

Et af de største spørgsmålstegn forud for eventet var for mig Concrete Genie. Spillet gjorde comeback på State of Play efter næsten 18 måneders stilhed med nyheden om VR-funktionalitet. Men er der tale om hele spillet i VR eller en separat mode? Svaret er... en separat mode. Eller to, for at være helt præcis. I Concrete Genie VR handler det om at male og ikke rigtig noget andet. Synsvinklen er skiftet fra 3. til 1. person og move controllerne er henholdsvis din malebog og pensel. Der er både en historiedrevet mode, hvor du skal male specifikke ting - først på en mur i 2D og siden hen i et smukt realiseret 3D-landskab - og en free paint mode, hvor du åbner for maleteknikker gennem hovedspillet.

Uanset hvad du tager dig til, skinner Concrete Genies farverige og gennemførte æstetik igennem og det er faktisk skønt bare at slappe af og henkastet male løs. Med en varighed på 40 minutter til 1 time (og dertil free paint) er VR-delen af Concrete Genie dog en bonus, som nok er afhængig af hovedspillets kvalitet. Er det godt, vil det være en dejlig, afslappende tilføjelse, men omvendt kommer det sandsynligvis ikke til at løfte det den samlede pakke synderligt, hvis hovedspillet ikke lever op til forventningerne. Vi bliver klogere til efteråret, hvor Concrete Genie udkommer.    

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Ghost Giant

Selvom det naturligvis fungerer fremragende at være actionhelt eller Iron Man, har VR også vist sig at være en glimrende platform for mere rolige og intime oplevelser. Det at rode rundt i detaljerede omgivelser i ro og mag er enormt tilfredsstillende og på grund den større skala og den forbedrede dybdeperception, som VR giver i forhold til at spille på traditionel vis, får det at undersøge omgivelser en helt ny dimension, så at sige. Derfor er adventurespil faktisk en oplagt genre til VR, hvilket Déraciné til dels var et godt eksempel på. I år kunne Ghost Giant fra svenske Zoink! (Fe, Flipping Death) sagtens blive et endnu bedre udstillingsvindue for det smukke partnerskab.

Du spiller den titulære kæmpe, som kommer ind i den antropomorfe dreng Louis' liv, da han har mest brug for det. Louis' bedste ven er rejst væk og hans mor er ikke meget hjemme, men midt i et ensomt øjeblik ved floden, får han øje på dig. Først bliver han forskrækket og løber væk, men der går ikke længe, før Louis får øjnene op for det rare - og smarte - ved at have en kæmpemæssig ven, som kun han kan se.

Ghost Giant har en smuk, billedbogsagtig æstetik, som ydermere fremstår skarpere end de fleste titler på Playstation VR. Det sætter på smuk vis scenen for det rolige adventurespil, Ghost Giant lader til at blive. Opgaverne i demoen gik ud på at hjælpe Louis med at komme ind på sit kornlager ved at fravriste en kæk skade nøglen til dette og derefter hjælpe ham igennem skoven ved at fjerne forhindringer. Intet af det jeg foretog mig, var voldsomt udfordrende, men det var hyggeligt og kan spillet levere en sød og rørende historie, vil jeg meget gerne tilbringe 5-7 timer i Ghost Giants bedårende univers, når det udkommer d. 16. april.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Trover Saves the Universe

Justin Roiland har en stor stjerne i min bog, så når han står bag et VR-spil, der tonemæssigt læner sig op ad Rick & Morty, kan jeg ikke være andet end interesseret. Historien? Dine hunde er blevet dognapped af galningen Glorkon, som har indsat dem i sine øjne og nu bruger dem til at tilintetgøre hele universet. Så er udgangspunktet ligesom på plads. "Du" er i dette tilfælde en gamling bundet til sin stol, som med hjælp fra Trover (som heldigvis kan gå) skal forsøge at redde universet - og dine hunde, naturligvis. Hvor historien er småvanvittig, er gameplayet mere traditionelt.

Vi har at gøre med en action-platformer, som virker ret ligetil men ikke desto mindre føles ganske solid. På samme måde som i for eksempel Astro Bot: Rescue Mission styrer du både Trover (med DS4) og gamlingen (primært med hovedet). Intet i demoen var specielt opsigtvækkende ud fra et gameplaymæssigt synspunkt, men Trovers kvaliteter (spillets altså) skal nok primært findes i dialogen, karaktererne og den bizarre verden. Jeg sad i hvert fald og småklukkede flere gange, hvilket bestemt ikke sker tit i spil. Trover Saves the Universe er nok mest for fans af Rick & Morty, for gameplayet virker ikke umiddelbart interessant nok til at kunne bære spillet alene, men personligt glæder jeg mig til at klukke mig igennem resten af historien, når Squanch Games' spil udkommer d. 31. maj.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Everybodys Golf

Sonys semipopulære golfserie tager springet til VR d. 21. maj i en særskilt udgivelse, som ikke kræver den seneste og eneste udgivelse til PS4 fra 2017. I forhold til netop denne udgivelse er VR-udgaven noget lettere på indhold. Tre baner á 18 huller som kan spilles mod dig selv, er hvad du i første omgang får. Der er hverken fundet plads til turneringer eller konkurrenter, men Clap Hanz overvejer dog at inkludere online på et tidspunkt.

Din DS4 såvel som én move controller kan agere virtuel kølle og sidstnævnte kan så afgjort anbefales, da den største fordel ved VR-udgaven er den intuitive styring. Jeg har bestemt mine reservationer over for move - for eksempel er den ikke nogen særlig god stand-in for et skydevåben - men som golfkølle er den uovertruffen. Everybody's Golf er let at gå til og det er tilfredsstillende at svinge køllen, som man siger. Spørgsmålet er bare, om hele pakken er lidt for tynd rent indholdsmæssigt - særligt med en pris på 30 USD. Fundamentet er dog solidt, så måske det er værd at vente på et dyk i pris eller mere indhold.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

No Man's Sky: Beyond

Som følge af et lidt presset program rent tidsmæssigt nåede jeg ikke at få fingrene i No Man's Sky VR, men lod mig fortælle, at det er det fulde spil i VR og ikke en ekstra game mode, hvilket lyder lovende. Derudover kan spillet nu også styres med move controllerne. I så fald går man fra fri bevægelse til at warpe sig mellem punkter, man frit sigter på.

Hvorfor man skulle have lyst til at spille på den måde, ved jeg ikke, men nu foreligger muligheden ikke desto mindre.
Efter den mildest talt omtumlede lancering har No Man's Sky genvundet meget af sin ære og den kommende Beyond-udgave, som indeholder alle opdateringer, online og VR kunne meget vel være det, der langt om længe får mig til at give Hello Games' ambitiøse rumeventyr en testflyvning.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Five Nights at Freddy: Help Wanted

Jeg nåede heller ikke at få mig en svingom med de morderiske animatronics i den kommende VR-udgave af streamer-fænomenet Five Nights at Freddy, som kombinerer gammelt indhold med nyt. Men jeg fik mig en fin snak med stifter og lead designer hos udvikleren Steel Wool, Jason Topolski. Han kunne fortælle, at den færdige udgave kommer med 40 baner og Help Wanted udvikles i samarbejde med skaberen af det oprindelige mobilspil.
Imens jeg snakkede med ham, kiggede vi på en anden journalist, der spillede sig igennem demoen og det var ret fascinerende at høre, hvordan Topolski kunne bruge hans fejl til at bestemme, hvilke tweaks der var nødvendige for at gøre oplevelsen bedre.

Playstations VR Showcase viste med al tydelighed, at Sony langt fra har opgivet sin smådyre accessory. Med titler som Astro Bot: Rescue Mission, Tetris Effect, Beat Saber og Moss har Playstation VR allerede et fint bibliotek og de fremviste titler holdt gennemgående et godt niveau og viste hvor mange forskellige typer spil, der faktisk fungerer i VR. Skal jeg pege på mine tre favoritter, må det være IRON MAN, Ghost Giant og Trover Saves the Universe. Det første er hæsblæsende, det andet rørende og det sidste morsomt. Sved på panden, en tåre i øjenkrogen og cola gennem næsen. Hvad mere kan man egentlig ønske sig?

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce