Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Kerbal Space Program Enhanced Edition

Vi satte en ekspert til at kigge nærmere på History & Parts-pakken i Kerbal Space Program

Thomas har brugte hundredevis af timer på at sende raketter ud i rummet i Kerbal Space Program. Nu kigger han nærmere på den seneste opdatering.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Kerbal Space Program er en rumrakets- flyvemaskine- og køretøjssimulator-sandkasse, der lader dig designe, teste og affyre dine egne rumraketter, flyvemaskiner og månekøretøjer til overfladen af, samt i solsystemet omkring, de muntre, grønne, menneskelignende skabninger kaldet Kerbals hjemplanet Kerbal i jagten på videnskabelige fremskridt, der kan omsættes til stadigt større og mere effektive komponenter til din evigt voksende rumfartøjer.

Det er en stor mundfuld, men, det er Kerbal Space Program generelt.

Første gang du starter spillet mødes du af en startmenu hvor en munter, lidt fjollet, sød og tydeligvis harmløs grøn skabning i en rumdragt står på overfladen af månen og vinker til dig med planeten Kerbal, der til forveksling ligner jorden, hængende i baggrunden. Awww, det her spil ser da hyggeligt ud, dét bliver sjovt og en rar oplevelse.

Dette er en bevidst løgn!

De muntre og bekymringsløse Kerbals der bemander dine raketter og guider dig igennem spillets introduktion er et hyggeligt og nuttet limegrønt slør, som udvikler Squad ligger over dine øjne for at få dig til at spille spillet, før du indser hvad du er gået med til: Kerbal Space Program er nådesløst svært at mestre hvis du vil noget som helst andet end bare at antænde motoren for enden af en stor sideraket, og der er ingen let vej udenom at lære hvad der skal til at styre et fartøj i kredsløb, og navigere det rundt i verdensrummet, og det værste er - det er alt sammen din egen skyld.

Kerbal Space Program Enhanced Edition

Du vælger om du vil bruge tid på at lære om spillet i KSP's tutorial, hvilket jeg ikke kan anbefale nok. Det er dig der designer raketterne, du sætter delene sammen i din VAB, Vehicle Assembly Building, du planlægger din rakets "staging", altså rækkefølgen af aktivering af delene af din raket, altså eksempelvis "Tænd motor - afkobl nederste benzintanke - åbn faldskærme", du vælger hvornår dit raketdesign skal have et navn og rulles ud på rampen, og du tænder og styrer motorene, planlægger og udfører manøvrerne. Det bliver ikke let, og du kommer i meget lang tid til ikke at finde nyt liv, men derimod fantastisk kreative nye måder at sprænge dig selv i luften på, og det er faktisk det der er så befriende ved KSP, du vælger helt selv hvordan du spiller det.

Vil du bare lege i sandkassen er der Sandbox, hvor intet koster penge og du har alle dele fra start, kan du lide at have en mission for dine raketter, og prøve at styre dem rundt i verdensrummet er der Science, hvor du gradvist finder ny forskning ved at udforske fremmede steder med dine Kerbals og deres forskningsudstyr, og ved hver succesfuld hjemkomst kan du omsætte dine opdagelser til nye fremskridt i dit R&D-laboratorium, og hvis du kan lide at der er endnu et lag af udfordring giver Career dig et begrænset budget, og et meget skrabet rumcenter, og det er så din opgave at tage kontrakter fra rumturister og firmaer der vil teste deres udstyr i forskellige højder eller på fremmede planeter, og tjene penge til både raketter og forbedringer på dit rumcenter, samtidig med at du forsøger at hente ny forskning hjem til nye og bedre dele til at bygge nye og bedre raketter for.

Kerbal Space Program Enhanced Edition

Med introduktionen af History & Parts-pakken følger nu også Missions, løst baseret på planeten jordens første rumprogrammer, en art kampagne kaldet The Race to Space, hvor der er tilføjet en række missioner der hænger løst sammen, missioner der på en naturlig og medrivende måde tager dig igennem alle spillets mekanismer, og giver dig en grund til at lære om dem ved at indramme hver mission i en lille historie. Eksempelvis starter en mission med at dit skib løber tør for strøm, og du skal nu finde en måde at nå en rumstation i nærheden inden dit skib falder hjælpeløst ned i atmosfæren og brænder op med besætningen om bord. Der er gode point for at gøre det på den måde du bliver foreslået, og der er lidt mindre point for at gennemføre det på en hvilken som helst måde. Disse nye missioner bliver derfor måske den nemmeste og sjoveste måde at opleve spillet på for førstegangsspillere, der godt kan drukne i alle valgmulighederne i den almindelige Career- eller Science-del, men det bliver altså først lige efter at de har brugt noget tid i KSP's tutorial, og har lært hvordan man drejer, gasser op og udløser faldskærme.

Og nu vi er ved alle de ting der netop er blevet føjet til KSP for nylig med ankomsten af både History & Parts pack og en stor ny opdatering af spillet - Unity-motoren der driver spillet er blevet opdateret fra 5.5 til 2017.4, grafikken ser flottere ud med finere detaljer, raketdelene har fået en let grafisk renovering, og kort sagt ser alting nu bedre ud og kører glattere i KSP: Enhanced Edition. Du kan nu også vælge en farve eller designstil til nogle af dine dele, en kærkommen tilføjelse, da man relativt hurtigt når til et punkt hvor man blot bygger enorme ensudseende tårne. Design og farvevalg er ikke ligefrem det første jeg bekymrer mig om når jeg balancerer vægtfordeling, aerodynamik, og ydeevne, men det er nu rart at man tydeligt kan se at både jeg og rumcenteret har udviklet os fra min første simple seks tons tunge, grå, 15 meter høje SR1 - "Stor Raket 1" - og til den hyperavancerede 1,75 million tons tunge, orange/ sorte, 78.7 meter høje VFSR 1 - "Virkelig F*cking Stor Raket 1", hvis altså ikke det var tydeligt nok i forvejen, og jeg gerne vil understrege det endnu mere.

Kerbal Space Program Enhanced Edition

Med History & Parts Pack følger også nye raketdele som du kan bruge på dine gamle såvel som dine nye raketter, samt nye rumdragter inspireret af de amerikanske astronauter og russiske kosmonauter, og nye affyringsramper fordelt på nye steder på planeten Kerbal, og endda en på månen, så du ikke længere behøver at vente på at planeten Kerbal er i den korrekte position for sende din raket til eksempelvis spillets version af Mars, Duna, du kan blot vælge den affyringsrampe der passer bedst til din mission med det samme. En skøn tilføjelse der også gør det meget nemmere at sende dine første kommunikationssattelitter direkte i enten polar eller ækvatorial kredsløb om planeten Kerbal.

Og nu til en ubekvem sandhed om KSP: Enhanced Edition - History & Parts. Spillet oplever i øjeblikket seriøse problemer og pludselige crashes på PS4. Siden jeg installerede History & Parts på min PS4 Pro oplever jeg gang på gang at mine gamle save games crasher helt ud af spillet når jeg in-game er på vej ind eller ud af en planets atmosfære. Der er intet fald i kvalitet, spillet kører ikke langsommere eller viser nogle tydelige fejl inden det sker, det crasher bare helt ud i PS-menuen uden varsel. Spiller du de nye Missions, der fulgte med udvidelsen, er der tilsyneladende ingen problemer. I langt de fleste situationer kører spillet faktisk som det har gjort siden udgivelsen af Enhanced Edition til konsollerne, problemfrit. Der er også allerede udgivet en ny update der skulle forbedre situationen med flere på vej, men i skrivende stund forekommer crash-problemerne altså stadig. At udgive en update-pakke til sit spil og skabe flere problemer ind du introducerer forbedringer er kort sagt ikke godt nok, få det fikset Squad. Spillet er svært nok som det er, og jeg foretrækker klart at crashe ind i en bjergside fordi jeg ikke navigerer godt nok, fremfor at crashe ud i PS-menuen fordi I ikke lavede jeres arbejde ordentligt på den her update-pakke.

Kerbal Space Program Enhanced Edition

Kerbal Space Program er en fuldstændig fantastisk måde at lege sig til en reel forståelse af videnskaben og principperne bag de grundlæggende elementer i rumraketter, rumfart, aerodynamik, vægtfordeling, kredsløbsbaner, manøvrer i vægtløshed og alt det der går til rumrejser. Det giver dig et helt åbent solsystem og udfordrer dig til at blive god nok til spillet til at faktisk se det der er derude hele tiden - en mere ærlig og ligefrem udfordring finder du sjældent. Spillet spawner ikke lige pludselig en dommedagsasteroide du skal stoppe, eller byder dig at bygge en rumhær der skal indtage månen, det indhegner heller ikke dine fremskridt eller begrænser dig på nogen som helst måde. Det byder dig at gå på opdagelse og er en genial platform til at lære fra sine fejl, og forbedre sig lidt af gangen. Det prikker til din kreativitet når du gerne vil se månens overflade, men ikke har teknologien: "Skal jeg lave et tre-tårnet benzintanksskyskraber, der kan drive mit topmoderne firemands kommando modul i kredsløb, eller bare sætte flere sideraketter på en havestol og se om det kan få mig der op af?" Og hvordan manøvrerer jeg egentlig min havestol omkring når den så blæser forbi månen med 2.870 m/s på tomme tanke?

Når det kommer til at bygge dine raketter er Kerbal Space Program ligesom at lege med to baljer løse LEGO-klodser, hvis dine LEGO-klodser da havde 5 millioner hestekræfter, og kunne fjernstyres til fremmede planeter og tilbage igen. Der er ingen regler, der er ingen forkerte måder at gøre det på, der er ikke noget der hedder "for mange" sideraketter, det betyder bare at vi sikrer os at den nok skal flyve! Du skal nok finde en balance i det hele, hvis du bliver ved længe nok og vil noget med det.

Hvis du kan finde den mentale styrke til at lade være med at kaste din spillekonsol ud af vinduet efter din tolvte uplanlagte spontane demontering af din raket i træk, vil du både have det virkelig sjovt med piloterne Jebediah og Valentina, raketforsker og fysikgeni samt skaberen af Kerbal Space Program: Werhner Von Kerman, med den tvivlsomme fortid, og alle de andre Kerbals der til dagligt arbejder på rumcenteret, men du vil også få en indsigt og en forståelse af rumfart de færreste besidder. Og en meget virkelig og komplet uironisk fornemmelse af stolthed og tilfredsstillelse over hvad du har udrettet.

Kerbal Space Program Enhanced Edition

Og så er der selvfølgelig den gamingmæssige håneret. Fik du kylling til aftensmad i det seneste Battle Royale-spil? Jeg har lige fanget en asteroide og landet bore- og raffineringsudstyr på den så jeg kan bruge mineralerne jeg får op til at udvinde benzin og den asteroide fungerer nu som mobiltankstation for mine endnu større raketter der nu har et sted i rummet de kan tanke op før de tager videre ud i det ukendte.

For al den sorg, al den sved og tårer, al den tid du prøver og fejler i KSP er intet i sammenligning med den første gang du manøvrer to af dine egne raketter til et fælles samlingspunkt i kredsløb om planeten Kerbal og via dit nye sekundære Reaction Control fremdrifts system navigere de to raketter til en perfekt sammenkobling og dermed begynder din første rumstation. Eller din første slags sammensatte power rangers-agtige millioner tons tung mecha-kæmpe raket / skib / fly / ting der kan nå solen, lande på vandplaneten Jool uden at gå fra hinanden i den særligt tætte atmosfære, holde til at synke ned til havets bund hvor den foretager boreprøver og andre forskningseksperimenter, komme op til havets overflade igen, nå fri at atmosfæren og flyve hjem til Kerbal igen tids nok til at piloten Jebediah kan nå aftensmaden inden den bliver kold.

Mulighederne er, ligesom universet, uendelige i Kerbal Space Program: Enhanced Edition.