Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Gamereactor debatterer: Et skuffende E3

Magnus så alle pressekonferencerne, har kigget på alle de mange previews og kan nu konkludere at E3 2019 ikke levede op til forventningerne.

E3 er på mange måder ligesom pizza, selv når det er ret skidt, så er det fortsat en spektakulær oplevelse. Der er bare noget helt særligt ved at mærke den ekstra opmærksomhed som branchen får udefra, og det er samtidig faktisk en ret effektiv fejring af branchen, og her taler vi både om alle det søde, og så sandelig også alt det sure.

E3 føles som et mikrokosmos, hvor alle spilbranchens åbenlyse brister og hvor alt det fantastiske ved at være en del af hele dette virvar kulminerer. Det er branchens fejring af sig selv, og netop derfor er det altid en fornøjelse, selv når der er langt imellem de imponerende præsentationer.

Præcis hvorfor E3 fortsat bør bestå af pressekonference har jeg allerede argumenteret for i en tidligere artikel, og Anders Mai har argumenteret imod, men lige meget hvad er det stadig en central del af PR-kalenderen for mange større udgivere, men med fokus på andre informationsformater, så er messens signifikans faldet støt, og det efterlader os ved årets messe, som, fornøjelsen til trods, var en noget skuffende affære.

Gamereactor debatterer: Et skuffende E3
Ingen af pressekonferencerne i år havde noget wow-øjeblikke...
Gamereactor debatterer: Et skuffende E3Gamereactor debatterer: Et skuffende E3

Det stod desværre skrevet lidt i stjernerne forinden. Sony trak sig helt og aldeles, EA afslørede at de ikke vil afholde nogen konference og skar efterfølgende mængden af livestreams ved EA Play ned til det minimale, og det hele lækkede adskillige dage inden, eller i hvert fald meget af det. Det lyder kynisk, men luften var allerede gået lidt af ballonen inden, og derfor kiggede vi imod de større præsentationer vi allerede vidste ville finde sted - Microsofts "største konference nogensinde", præsentationen af Marvel's Avengers og et nyt kig på Cyberpunk 2077.

Vi satte for meget af vores kollektiv lid til nogle får størrelser, og desværre skuffede hver af disse ret gevaldigt. Selvom Microsoft igen lod spillene tale for sig selv, så var det en stor skuffelse ikke at se noget fra alle de studier som de nu har købt. Tredjepartsafsløringerne havde hæft, men det var i sidste kun Ninja Theory der viste Bleeding Edge frem, der vist ikke umiddelbart var det som mange havde håbet studiet bag Hellblade: Senua's Sacrifice ville arbejde på. Ligeledes nægtede 343 Industries igen at vise hvilken størrelse Halo Infinite egentlig er, og ikke engang Gears 5 måtte få nyt gameplay på scenen. Ligeledes udeblev faste størrelser som Forza Motorsport. Heller ej brugte Microsoft tid på at fortælle os mere konkret om xCloud, og nu hvor Sony allerede havde afsløret lignende specifikationer i en Wired-artikel i sidste måned, så havde Scarlett-præsentationen ikke helt samme wow-faktor.

Var Microsofts konference dårlig? Nej, slet ikke, men nu hvor så meget af det samlede ansvar hvilede på deres skuldre, og de selv havde lovet deres største og længste konference til dato, så var det svært ikke at sidde tilbage med en blandet smag i munden.

I det hele taget var gameplay noget man kunne kigge lidt langt efter ved årets E3, hvor kun Final Fantasy VII: Remake og Watch Dogs Legion fik dedikerede, lange og dybdegående demonstrationer på scenen. Ellers var det tilrettelagte trailere, der næsten ikke fortalte os noget som helst. Dette var både tilfældet for Cyberpunk 2077, Marvel's Avengers, Dying Light 2, Deathloop, Rainbow Six: Quarantine, Gods & Monsters, Bleeding Edge, CrossfireX samt de førnævnte Halo Infinite og Gears 5. Hvorimod den "store E3-åbningsdemonstration" engang var fast inventar er decideret gameplay nu kommet om på bagsædet.

Gamereactor debatterer: Et skuffende E3
Quarantine, Infinite, Deathloop og Avengers er bare nogle af de spil der blev afsløret stort set uden gameplay.
Gamereactor debatterer: Et skuffende E3Gamereactor debatterer: Et skuffende E3Gamereactor debatterer: Et skuffende E3

Dette blev kombineret med en fadæse af en Bethesda-konference fyldt med købte tilråb og mærkværdige strategiske beslutninger såsom Commander Keen og Todd Howard der får bifald for at tilføje indhold til Fallout 76 der skulle have været der fra start af. Hele den konference var mildest talt surrealistisk, og det er heldigt at Doom Eternal tager sig så godt ud som det gør.

Det var ikke kun Bethesda der traf mærkelige beslutninger, for også ovre hos Ubisoft blev hele tempoet pludselig afbrudt af en afsløring af en komedieserie på vej til AppleTV+. Dem der mente at det var en god idé for konferencen burde genoverveje prioriteterne her.

Det hele var dog ikke helt skidt, da Nintendo endnu en gang viste sig fra sin bedste side med solide spilafsløringer og et raskt tempo - ligeledes dedikerede Microsoft en god portion af deres tid på scenen til mindre indie-titler såsom Spiritfarer, og det kan kun bifaldes.

Men samlet set var der bare for langt mellem lyspunkterne i år, og alt, alt for få spil fik nok tid på scenen, som en rigtig gameplay-demonstration tillader, til at skabe positiv omtale. Det hele var overstået før det overhovedet var begyndt. Det hele opsummeres fint med Keanu Reeves' tilstedeværelse på scenen - alle de rigtige intentioner men det hele var slut før man vidste af det, og fans verden over der har ventet spændt på gameplay måtte endnu en gang læse journalisters indtryk.

Gamereactor debatterer: Et skuffende E3
Der var lyspunkter, men hele messen manglede kant i år.

I min optik spiller E3 stadig en afgørende rolle - det er, som sagt, en afgørende fejring af branchen selv, og den stemning og energi kan ikke udvindes fra et tilrettelagt livestream - det kommer af at stille sig ud foran publikummet og verden, og vise de kort man har på hånden. Men i forhold til de strategiske beslutninger der blev truffet af stort set samtlige udgivere i år var det hele et stort skridt tilbage.

Mere gameplay, tak. Og spark dem ud der kommer med irriterende tilråb. Basta.

View comments

Indlæser mere indhold