Dansk
artikler

Den Ultimative controller

I dag er markedets tre konsoller radikalt forskellige fra hinanden, specielt når det kommer til controllersne hvor Microsoft, Nintendo og Sony har løst tingene på hver sin måde. Men hvordan skulle den ultimative controller være...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Jeg tror ikke, jeg er den eneste der jubler over det faktum, at ledningshelvedet i denne generation af konsoller er blevet erstattet med trådløse controllere. Jeg er sikker på, at det har betydet noget ekstra pillearbejde for dem af os, der ofte skifter konsol, da folk har været nødt til at synkronisere dem i tide og utide, men generelt har det ledt til ekstra komfort.

Men helt tilfreds bliver man vel aldrig og faktisk er jeg det ikke, for uanset hvilken af dem jeg spiller : Playstation 3, Wii eller Xbox 360 - finder jeg et eller andet irriterende. Først og fremmest batterierne, men også andre ting. Jeg er virkelig overbevist om at det kan mærkes at vi har fået trådløse controllere som standard, men at vi stadig mangler den optimale løsning. Og bemærk venligst, at jeg taler om den rene funktionalitet, snarere end modstanden i knapperne eller analogpindenes præcision, hvilket i sidste ende være smag og behag.

Jeg tager det i format-orden. Playstation 3 har et indbygget batteri, som er langt den mest økonomiske. Således vil man slippe for at skulle anskaffe sig ekstra batterier, da det jo normalt er en skjult omkostning. Det røde lys på bagsiden (eller hvad man skal kalde det) er beundringsværdigt klart og bruges til at afgøre hvem der har hvilken controller. Men signalet er en smugle uklart når batteriet er ved at udløbe fordi lamperne er placeret som de er.

Den Ultimative controllerDen Ultimative controller
Sony har valgt at indbygge et genopladeligt batteri og det har flere fordele. Bl.a. er det i højere grad muligt at skræddersy designet, fordi batteriet tilpasses designet. Ulemperne er dog at controlleren bliver meget dyrere og at man er nødt til at stoppe med at spille når batteriet er blevet fladt.

Men jeg synes det er irriterende at skulle synkronisere controlleren til en konsol med et USB-kabel. Jeg ønsker at gøre det trådløst, så jeg ikke behøver at hive kablerne frem. Det er også ærligt at man ikke har muligheden for blot at udskifte batteriet når controlleren er flad, og man i stedet må ofre den trådløse luksus for med et alt for kort kabel.

Jeg har brug for at købe mindst tre meter USB-kabel for at fortsætte med at spille uhindret efter at batteriet er fladt. Desuden kan jeg kun genoplade dens batterier med et USB-kabel, hvilket betyder, at jeg er nødt til at have min Playstation 3 eller pc tændt for at kunne oplade, hvilket hverken er miljøvenligt eller praktisk. Og så er der naturligvis problemet med de batterier, som nedbrydes med tiden og det er meget vanskeligt at udskifte batteriet, hvilket betyder at de fleste smider deres controller ud, og køber en ny.

Wii bruger standard AA-batterier. En god løsning, men også en løsning som tager en masse ekstra plads og giver relativt ringe effekt i forhold til deres størrelse. Desuden er det en skjult omkostning, især fordi Wii-fjernbetjeningen bruger mere batteri end nogen anden konsols controller. Der findes ingen officiel løsning på opladningsproblemet så man er henvist til løse batterier eller en batterioplader.

Den Ultimative controllerDen Ultimative controller
Trods to temmelig klodsede AA batterier, er det vanskeligt at tro, at Nintendo er gået på kompromis med noget andet, da de formede Wii-fjernbetjeningen, der føles ligeså elegant som den er slank. Men det æder batterier værre end nogen anden, og der er ikke noget opladningsalternativ.

Fordelene er, naturligvis, at man let kan udskifte batterier for sin Wii, når man løber tør. Ingen ledninger, ingenting, bare skifte batteri (det bliver godt nok en smule sværere hvis man anvender Wii-kondomet). Med den form Wii fjernbetjeningen har, er det absolut ingen hindring og jeg tvivler på, at Nintendo ville udforme dem forskelligt, selvom de kunne, med et indbygget batteri.

Wii-fjernbetjeningen er en smule bøvlet at synkronisere og det sker, at du er nødt til at prøve mere end én gang. Desudden sidder synkroniseringsknappen tæt på batterierne, og man vil derfor igen skulle fjerne Wii-kondomet hvis man skal trykke på den, hvilket specielt er besværligt når man bare gerne vil spille lidt sammen med vennerne på deres konsol. Jeg synes også det går alt for hurtigt efter den første advarsel om flade batterier, indtil de holder op med at virke.

Xbox 360 er et interessant kapitel, fordi det var den første ude på markedet. Microsoft har også valgt to AA-batterier som en løsning. Noget, som i Xbox 360-controllerens tilfælde har ført til en klump midten af controlleren nedenunder. Med et fladt lithium batteri havde man været i stand til at få en langt mere smidig form.

Den Ultimative controllerDen Ultimative controller
Microsoft har også valgt AA batterimuligheden. En omkostningseffektiv klassiker som dog har gjort controlleren tung og givet den en klump på undersiden. Microsofts controller har dog flere opladningsmuligheder, samt en variant af controlleren med kabel.

Det er også besværligt at skifte spillere på en controller til Xbox 360 som følge af Gamer Card systemet. Oftest er det lettest at slukke konsollen, hvis du vil have at spiller to skal bruge en anden controller end den som han allerede har. Alt for bøvlet. Microsoft har dog produceret et væld af produkter, for at mildne batterismerterne med alt fra dockingstationer til opladningskabler.

Ingen af dem er dog enklere end et par genopladelige batterier, som også er billigere og ofte bedre, hvis du satser på et par af virkelig god kvalitet. Microsoft's kabel-løsning betyder, at du kan fortsætte med at spille og oplade samtidigt, hvilket er praktisk, dog kun i teorien på grund af de samme årsager, som hos Sony. Jeg skal have USB-kablet sluttet til en tændt elektrisk gadget, som gør opladningen dyr og ikke miljøvenlig. Og docking stationer har begrænset ydeevne for folk med flere kontrollerer, hvilket betyder, at de ikke er særlig praktiske.

Så hvordan ser den ultimative håndcontroller ud, når man taler om batterier? At gøre det noget så ekstremt økonomisk som Sony's løsning er sagen, hvis du vil have noget virkeligt småt. Jeg har som bekendt tidligere blogget, at jeg synes, at Sony's controllere er lidt for små. De er trods alt først og fremmest tilpasset de japanske hænder som normalt er mindre end en vesterlændinges. Det løste Sony under Playstation-æraen ved midlertidigt at frigive en lidt større udgave af Dual Shock, som blev ergonomisk bedre.

Med en lidt større controller vil der ikke blive behov for at have et indbygget batteri, og måske ville der så have været råd til en bedre løsning. Jeg kan godt lide idéen med det medfølgende USB-kabel, men vil også have mulighed for bare at være i stand til at udskifte batteriet, og fortsætte med at spille trådløst. Man kan jo ikke kræve, at nogen skal have flere controllere til adskillige hundrede kroner hver, til dette formål, og jeg hader at skulle frygte at batteriet en dag dør.

Sony har dog fat i den lange ende, og det er sandsynligvis den løsning, jeg synes er den mest hensigtsmæssige og fremsynede selv om der i den nuværende situation har været startvanskeligheder. En lidt større controller, og man havde kunne anvende to AAA-batterier. I dag findes de i styrker på over 1100mAh hvilket svarer til hvad AA batterier (dem, der anvendes til Wii og Xbox 360) var for ikke så længe siden. De er simpelthen blevet meget bedre.

Den Ultimative controller
Et AA-batteri til venstre og et AAA til højre. I dag er AAA-batterier på samme niveau som AA var på for blot et par år siden og vil give mulighed for smartere konstruerede controllere uden nævneværdige energitab.

Jeg vil derfor have genopladelige AAA-batterier til min controller. De er så små, at de ikke tager særlig meget plads, og så vil jeg blot tilslutte et USB-kabel til at oplade dem og fortsætte med at spille. Hvis jeg derimod sætter dem i en oplader vil jeg have muligheden for hurtigt at kunne udskifte dem med friske batterier når de gamle er flade. Gerne i batteriholdere svarende til Wii så man slipper for skrøbelige batteriholdere som dem til Xbox 360.

Når det kommer til at synkronisere controlleren, har Microsoft den bedste løsning, da det er lettest at se, når batterierne er ved at give op på Xbox 360. Dette skyldes den spindende grønne ring, man altid ser takket være den centrale placering på controlleren, samt en virkelig velfungerende batteriindikator på skærmen, hvis du trykker på Xbox knappen. At der således ikke er brug for et kabel til at synkronisere controlleren er snedigt, og er ikke så indviklet som på Wii.

Derimod burde alle have Sonys fleksible system for hurtigt at skifte handcontroller og vælge kvilken controller som skal være i hvilken position. At Sony har valgt Bluetooth har ført til en smule forvirring, fordi ældre styringsenheder og andet udstyr af og til kunne miste sync et par sekunder hvilket kan resultere i ustabil styring. Desuden får man flere fejludslag til Playstation 3 i hånd kontrolleren. Noget, der kan synes mærkeligt i betragtning af, at Wii bruger Bluetooth.

Men der er også en masse positivt at sige om det. F.eks. kan du tilslutte otte enheder i Sony's Bluetooth netværk (hvoraf Playstation 3-enheden er en af dem), som giver mulighed for syv controllere. Syv behøver man sjældent, men seks ses faktisk ofte, det kan være nyttigt i holdspil som for eksempel 3 mod 3 i NHL Arcade. I Xbox 360 kan man kun være fire af gangen (selv om der i teorien vil kunne tilsluttes flere almindelige USB-porte) og i Wii normalt også fire, selv om der er undtagelser som f.eks. Turbografx-versionen af Bomberman, hvor du kan spille samtidig gennem fem tilslutninger af en Gamecube controller.

Den Ultimative controllerDen Ultimative controllerDen Ultimative controller
Bomberman Live kan spilles af op til otte personer på en gang, men kun på Xbox Live eftersom Xbox 360 kun kan klare fire controllere af gangen.

Så er der et aspekt til. Nemlig evnen til at koble tilbehør til sin håndcontroller. Her er det primært gennem Xbox 360 og Wii sin brillere, da de var beregnet til dette fra starten. Noget, der gjorde det lettere med et headset, mini tastatur og lignende. Det er en smart ting, som både bør fastholdes og udbygges på den ultimative controller. Desuden vil jeg gerne have en lille hukommelse som der er i Wii-fjernbetjeningen hvorfra man så let kan finde profiler, gemme filer, foretrukne controller indstillinger (hvis man ønsker at spille med inverteret kontrol for eksempel). Endelig vil jeg gerne have den lille højttaler i Wii-fjernbetjeningen som ofte bidrager med gode ting, blot i langt bedre kvalitet.

I dag er det muligt at forbinde ting til sine håndkontroller. Både Wii og Xbox 360 blev bygget med dette i tankerne, mens det til Playstation 3 blev lidt af en tilføjelsesmanøvre. For den ultimative controller, er det dog en nødvendighed med den absolut bedste gennemførelse.

Den Ultimative controllerDen Ultimative controllerDen Ultimative controller
I dag er det muligt at forbinde ting til sine håndkontroller. Både Wii og Xbox 360 blev bygget med dette i tankerne, mens det til Playstation 3 blev lidt af en tilføjelsesmanøvre. For den ultimative controller, er det dog en nødvendighed med den absolut bedste gennemførelse.

For at opsummere synes jeg at den næste generation af manuelle kontrollere bør have to AAA-batterier, der giver meget bedre muligheder for at design og håndkontrol bliver virkelig godt, men alligevel giver mulighed for at fortsætte med at spille trådløst når der slukkes for strømmen. Jeg vil således nemt være i stand til at synkronisere controlleren uden tilbehør, og nemt kunne se når batteriet er ved at give op, samt have let ved at vælge hvilket styreenhed jeg vil have til at være nummer et, to eller måske seks. Jeg skal kunne tilslutte op til seks controllere til en konsol. Helst mere.

Der skal også være gode muligheder for at tilslutte tilbehør. Trådløse headsets er rart (jeg har til både Playstation 3 og Xbox 360), men jeg foretrækker en enkel ting med ledning, og mulighed for at tilslutte tastatur og andet. Plus, jeg ønsker at gemme nogle oplysninger direkte i controlleren (måske det kan fremstå som en enhed i konsollens enhedshåndtering , hvor du kan se alle filer og lignende) og en lille højttaler i controlleren. Er det realistisk. Næppe. Men drømmen er i os alle, og den der kommer tættest er min favorit controller i den næste generation. Selv hvis nogen skulle få alt det til at blive til virkelighed så bliver man dog nok ikke tilfreds alligevel...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.