Dansk
artikler
The Beatles: Rock Band

Interview med Harmonix

Vi tog en snak med Harmonix' Josh Randall om The Beatles: Rock Band. Hvilke overvejelser har spilhuset gjort sig, og hvilke ildringe måtte de hoppe igennem?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvordan startede ideen om The Beatles: Rock Band, og hvad var de største udfordringer som skulle klares for at få det lavet?

Konceptet startede faktisk på grund af et tilfældigt møde under en Van Toffler familieferie, præsidenten for MTV Networks Music Group og Harrison-familien, Olivia og Dhani. Dhani Harrison er en stor fan af Harmonix samt dets historie og omdømme inden for udvikling af musikspil. Fra den samtale arbejdede MTV Games Paul DeGooyer og Harmonix Alex Rigopulos med Apple Corps for at gøre denne drøm til virkelighed.

En af udfordringerne var hvordan vi skulle adaptere de originale master-optagelser til spillet. Foruden at sangene er "uediterede" for at fjerne "fade-outs", er vi gået tilbage til multi-track master indspilningerne af hver sang sådan, at vi kan isolere tonen fra hvert instrument og bruge den lyd som feedback mens man spiller. Vi bruger multi-track lyden for at lade dig vide, at du har spillet korrekt: enten hører du dit instrument ellers gør du ikke. I enkelte tilfælde blev Giles Martin hos Abbey Road nødt til at udvikle måder hvorpå disse instrumenter kunne blive skilt fra hinanden, fordi de var blevet indspillet på et enkelt lydspor - effektivt lave multi-track lyd hvor der ikke var nogen.

En af de største grafiske udfordringer var at repræsentere John, Paul, George og Ringo... fire af de mest genkendte ansigter i verden. Alle ved hvordan de ser ud, hvordan de bevæger sig osv., så det var vanskeligt at finde den rigtige balance af realisme vs. karikerede 3D-modeller. Vi studerede timevis af video og utallige billeder for at genskabe dem.

En anden stor udfordring var hvad der skulle gøres med bandet efter de stoppede med at tage på tour. Vi kom på ideen med at lade bandet rejse til forestillinger kaldet "Dreamscapes" i denne del af deres karriere, som er fantastiske verdener baseret på deres musik. Det var noget nyt for holdet, men vi var klar på udfordringen. Det var nærmest som at lave 20+ musikvideoer for The Beatles... ikke en helt lille opgave.

Mange spiller Rock Band for udfordringens skyld, hvordan vil de relativt nemme popsange fra The Beatles udfordre disse spillere?

Med hver Harmonix-titel forsøger vi at bringe innovationer og udfordringer til spilleren. Det originale Rock Band var det første band-spil der tillod spillere, at rocke ud på bas, guitar, trommer og vokal. Rock Band 2 perfektionerede den oplevelse og introducerede disc eksport. Innovationen i The Beatles: Rock Band er tre-parts harmonierne, som er sværere end du lige tror, og "Dreamscapes".

Guitar Hero band-spillene synes at fokusere meget på, at give belønninger i form af videoklips, interviews, koncert klips osv. Jeres AC/DC-spil havde intet af denne slags, og vil vi derfor se den slags ekstra indhold i Beatles-spillet?
Når man spiller i "Story" mode vil spillerne kunne åbne op for ekstra indhold i spillet, som aldrig før sete billeder for eksempel. Jo bedre man spiller, jo flere cool hemmeligheder åbnes der op for. Apple Corps og Harmonix var enige om, at dette spil ikke skulle føles som historieundervisning. Når det er sagt ville vi indsprøjte nogle af de fede historiske småbidder undervejs på din rejse gennem spillet. Der er nogle ret lækre hemmeligheder at låse op for!

Havde du under udviklingen af Frequency, nogen idé om at du en dag ville lave nærmest det samme spil med de originale Beatles master-optagelser, instrumenter og millioner af fans et par år senere? Hvordan føles det at have transformeret hvad der var et kult-spil til et af de største mainstream-spil på markedet?

Jeg kan huske, at have joket med Alex (vores chef) om at vi en dag ville lave et Beatles-spil. Jeg grinte bare, fordi jeg ikke troede, det nogensinde ville ske. Jeg tror, han grinte fordi han vidste det VILLE ske.

Vi har lært en masse værdifulde lektier siden Frequency. Vi har brugt år på, at perfektionere vores evner samt polere vores ideer. Det tog os mange års hårdt arbejde for at komme til hvor vi er i dag. Jeg er så taknemmelig for muligheden for at arbejde på The Beatles: Rock Band. Det er en drøm der blev til virkelighed for hele firmaet.

The Beatles er mere eller mindre i toppen når det kommer til berømte bands. Hvordan vil i toppe dette med fremtidige Rock Band-band specifikke spil?

Vi er et firma fuld af ideer. Du bliver nødt til at vente og se!

Og hvad er dit favoritminde fra processen?

Det var fantastisk at arbejde sammen med ejerne, høre dem dele historier og fortælle bagom-scenen fortællinger. Det var utroligt fascinerende at indse, at dette var rigtige mennesker, som arbejde afsindig hårdt for at sammensætte disse utrolige værker. Jeg tror sådan rigtig det ramte for nyligt, da jeg så Paul McCartney i koncert og han havde scener fra spillet kørende bag ham mens han spillede "The End." Jeg tabte nær forstanden.

Er du stadig i stand til at lytte til The Beatles efter at have pillet deres sange fra hinanden, og sikkert hørt dem en million gange under udviklingen?

Ha ha, ja. Jeg elsker stadig at lytte til dem, hvilket er godt, fordi deres musik synes at dukke op uanset hvor man bevæger sig hen! Det var en af mine tidligere bekymringer omkring projektet: "Kommer dette til at ruinere The Beatles musik for mig, for evigt?" Svaret er NEJ! Efter at have lyttet til de separerede multi-track versioner af disse sange, har jeg en dybere forståelse og værdsættelse for denne musik; den er mere fascinerende end nogensinde tidligere.

Hvad er din favorit Beatles-sang?

Min personlige favorit er nok "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Jeg har elsket den sang (og album) siden jeg var barn.

Har Paul McCartney og Ringo Starr været direkte involveret i processen omkring tilblivelsen af spillet?

Vi har været overvældet af den adgang Harmonix har fået til materialet gennem hele udviklingen af denne titel, og vi er uendelig taknemmelige for hjælpen, entusiasmen, inputtet og visionen som Sir Paul McCartney og Ringo Starr, såvel som Yoko Ono Lennon, Oliva Harrison og hele Apple Corps teamet har vist.
Hvilken Beatle er du og hvorfor?

Hmmmm, jeg kan ikke sammenligne mig selv med en af de gutter, så det kan jeg ikke svare på!

En masse unge mennesker klager altid når DLC med 70'er rock eller coutry lanceres. Føler du, at de yngre Rock Band-spillere fra jeres fanbase vil have lyst til at spille sange af The Beatles, eller er de kun interesserede i nutidig emo og nu-metal?

Vi har nyligt overgået en utrolig 800 sange udgivet på disk og som DLC til Rock Band, med mere end 55 millioner betalte downloads! Med så mange numre, sammen med pakker som indeholder country, metal og klassisk rock, og nu The Beatles: Rock Band, kan Rock Band-platformen tilbyde noget til alle.

The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band

Relaterede tekster

The Beatles: Rock BandScore

The Beatles: Rock Band

ANMELDELSE. Skrevet af Jon Cato Lorentzen

Verdens største succes, slår sig løs i Rock Band-klæder og Jon Cato er ude af sig selv af begejstring. Vi har anmeldelsen klar...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.