Dansk
artikler
Epic Mickey

At gøre en mus episk

En mørk og surrealistisk verden for glemte tengeseriefigurer. Lydet det som et Mickey Mouse-spil? Niks, og netop derfor føles Epic Mickey så interessant. Jonas Elfving mødte Warren Spector i London for at snakke om den mørke mus.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Vi er et sted i London. En DJ pumper dansemusik ud i en festkælder i takt med filmklip af Steamboat Willie, som projekteres op på væggene. Mickey Mouse skal genopfindes. Spiludvikleren og manden bag det sagnomspundene Deus Ex, Warren Spector stod for en halvtime siden på scenen og snakkede om musens forskellige inkarnationer, og hvor fornøjelig han synes Mickey så ud i 80'er tøj. Det hele virker uplanlagt ironisk, idet jeg ser den sorthvide Mickey som klippes sammen på kryds og tværs i ægte MTV-stil og kører i et konstant loop på væggene. Men selv om festen virker kunstigt sat sammen af et typisk PR-bureau som bare har fået "Mickey Mouse til det nye årtusinde" som tema, er det tankerne bag spillet som pirrer min interesse. Egentlig har udviklerne nemlig ikke set frem i tiden eller endda på nutiden, men i stedet tilbage i tiden.

En række glemte Disney-figurer er blevet hevet ind i historien for at give det hele liv, figurer som Oswald the Lucky Rabbit for eksempel. Tegneserieverdenens svar på Pete Best eller Buzz Aldring er det nemlig langt fra alle der kender til. Ligeledes var du, som mig, måske heller ikke klar over at Gremlins ikke bare var en skrækkomedie fra 80'erne, men i stedet også er en gruppe glemte Disney-figurer. I Epic Mickey findes alle disse glemte figurer i en slags limboverden kaldet Cartoon Wasteland, hvor de vente i evig tid på et publikum som aldrig dukker op. Rent kreativt er det en brillant ide, og Warren Spector giver under præsentationen meget respekt til Disneys "Think Tank", en gruppe kreative mennesker som har fundet på meget af grundkonceptet.

I introen til spillet som Spector viser frem, bliver Mickey slæbt til et mystisk ødeland af en sort, grumset masse. I den første del af spillet forsøger Mickey at finde ud af hvor han er, hvilket synes højest relevant da han starter ud fastspændt i et torturapparat. Den langørede kanin Oswald dukker heldigvis op for at redde vores allesammens favorit-mus, og herfra bliver eventyret spilbart.

Vi bliver introduceret for Mickeys egenskaber som består af en pensel og forskellige farver, som alle kan bruges på kreative eller destruktive måder. I starten for vi at se hvordan en trappe mangler et trin, og hvordan dette, let som ingenting males på med brug af Wii-controlleren. Mickey er også udstyret med malingfortynder som kan bruges til at viske forskellige dele af verdenen væk.

Efter lidt tid møder Mickey en anden gammel Disney kending, Anders And, eller i hvert fald noget som ligner den berømte and. Øjnene er røde og han er sat sammen af mekaniske dele. Han mangler dog nogle dele, og cyborg-anden (bygget af den desperat ensomme Oswald) trænger til en grundig reparation, hvilket betyder at Mickeys første opgave hurtigt bliver at finde mekaniske dingenoter som er spredt ud over verdenen. Opgave er valgfri, og store dele af Epic Mickey kommer til at byde på verdner hvor du selv vælger hvordan tiden skal bruges.

Sidemissionerne giver dig belønninger i form af nye redskaber, som igen åbner op for helt nye muligheder. Et af disse redskaber er en klokke som kan bruges til at standse tiden, hvilket skal vise sig at blive utrolig brugbart i spillets platformsekvenser. Faktisk nævner Spector at spiltesterne allerede har fundet på alternative løsninger til mange af spillets opgaver, ved at kombinere forskellige færdigheder og redskaber, som udviklerne ikke havde forudset.

Epic Mickey kommer i det hele taget til at byde på flere valg end forventet, og eksempelvis har du flere gange muligheden for at bygge ved brug af penslen, eller ødelægge ved brug af fortynderen, og Mickey selv vil udvikle sig i takt med dine beslutninger. Således vil musens færdigheder og tilmed hans animationer kommer til at være baseret på om du er en skaber eller en ødelægger, og det samme gælder for spillets bifigurer.

Planen er at udviklingen af spiluniverset og figurerne, kommer til at stemme overens med den udvikling Mickey selv, er gennemgået igennem de sidste årtier. Spector forsikrer dog os alle om at vi ikke vil få en helt ekstrem Mickey at se, uanset hvordan man vælger sin vej gennem spillet, og at musen, uanset hvad stadig vil være en troværdig helt.

Designmæssigt rammer spillet plet. Epic Mickey er helt unikt, mørkt og kreativt. Cartoon Wasteland er langt fra en glad Disney-verden, og Spector forsikrer os at de endnu vi endnu ikke er blevet vist de virkelig dystre områder. At udviklerne har taget sig friheder og satset på noget lidt mere moderne, er bemærkelsesværdigt, men spørgsmålet er om Junction Point og Disney kan fange publikummet med en grafik som denne.

-Vi når de unge ved at gøre Epic Mickey til et spil, og ikke til en film eller en tegneserie. Wii er en stærk platform blandt unge spillere, og til trods for handlingen regner vi med at nå ud til de unge, samtde 25 - 30 årige, fortæller Warren Spector til Gamereactor.

Til trods for et voksent og surrealistisk design, er det vanskelig at se bort fra at det kunsteriske kunne være udtrykt klarere på en konsol med stærkere grafisk formåen. Et Epic Mickey i HD-grafik havde virkelig set lækkert ud, og selvom eventyret ser gennemarbejdet ud på Wii, er det rent grafisk stadig ikke i samme klasse som eksempelvis Super Mario Galaxy. Det ser en smule for kedeligt ud på Wii, og Spector udelukker ikke at spillet kan finde vej til andre konsoller.

-Aldrig er et stærkt ord. Tanken var oprindelig at vi skulle lave Epic Mickey til flere formater. Mit mål er dog at kvalitetssikre spillet, og en af måderne jeg kan gøre dette på er ved at fokusere. I dette tilfælde har jeg foksueret på en version af spillet. Det er et farligt valg, men ikke desto mindre et valg vi har taget. Jeg vil lave det bedste spil jeg nogensinde har lavet, og det kan jeg kun gøre ved at fokusere.

Konceptet er strålende. Gensynet med de gamle Disney-figurer føles forfriskende, og designmæssigt er jeg vild med hvad jeg er blevet vist. Jeg ville dog gerne vide lidt om hvordan spilverdenen er bygget op, samt hvordan det hele styres, før jeg kan være helt sikker på at om det bliver en fuldtræffer. Det føles dog som den helt rigtige indgangvinkel Junction Point og Warren Spector selv, har taget i forhold til en nyfortolkning af Mickey Mouse.

Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey

Relaterede tekster

Disney Epic MickeyScore

Disney Epic Mickey

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Mickey Mouse skal redde en hærget verden for glemte tegnefilmsfigurer i sit mest storslåede eventyr nogensinde. Rasmus anmelder...

Manden bag Disney Epic Mickey

Manden bag Disney Epic Mickey

ARTIKEL. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Måske læste du vores store artikel omkring Disney Epic Mickey og Warren Spector i Gamereactor #113, men der er meget mere til historien. Læs det her!



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.