Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Star Wars Jedi: Fallen Order

Redaktøren diskuterer: Derfor glæder jeg mig så meget til Star Wars Jedi: Fallen Order

Fallen Order synes ikke at være højt på synderligt manges ønskelister, men det er det på Magnus', og det er der to gode grunde til.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det kan umiddelbart være svært at se hvordan det overhovedet er muligt, at EA har holdt deres grådige naller fra Star Wars Jedi: Fallen Order. Faktisk synes det at være umuligt, at der ikke på den ene eller den anden led, er indlag en form for separat monetarisering, der er designet til fastholde både interesse og tilbøjelig til at trække i spenderbukserne. Samtidig med det var den demonstration der blev fremvist af spillet i forbindelse med både E3 og Gamescom ganske flot, velsammensat også, men lige frem involverende? Som erklæret Uncharted-fan må jeg alligevel sige, at umiddelbar skepsis var min instinktive reaktion.

Alligevel er spillet nok et af dem jeg har glædet mig mest til i år, og det er faktisk lidt trist af to primære årsager.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Først og fremmest glæder jeg mig fordi i takt med at Live Service-strukturer vinder indpas i vor branche, så bliver spil længere og længere, og som resultat forlænges og udvandes ellers naturligt temposatte narrativer. Det er hele ideen med designet, at du skal blive ved med at spille Anthem, Destiny 2 og The Division 2 for evigt, og dermed er der et naturligt behov for at trække fortællingen i langdrag, og opdele den i såkaldte "sæsoner".

Problematikken der naturligvis udspringer deraf, er at ingen historier kan klare at blive så udstrakt. Interesse og investering er skrøbelige størrelser, og i det historier i disse nærmest årelange spil strækkes og strækkes, så bliver de så brede som verdenshave, og så dybe som vandpytter.

Det har en en anden effekt også - hvis en gennemsnitlig forbruger kommer til at forvente hundredevis af timers indhold som værende en basal ret, så vil udviklere forsøge kunstigt at oppuste og trække i deres fortællinger, for at kunne give os mere imponerende indholdsestimater. En voksende værdi tilskrives hvor mange timers indhold der er, snarere end hvor mange indlevelsesrige timers indhold der er. Resultatet er åbenlyst. Death Stranding, The Outer Worlds, Borderlands 3 - ja, selv The Legend of Zelda: Link's Awakening, og Gears 5. De gør alle krav på betragtelige tidsmængder, og det er efterhånden på tværs af genre. At være kort er ikke en dødsdom, men det er betragteligt minus set fra den bredere forbrugerskares perspektiv, og derfor skal du være særligt exceptionel for at komme dig oven på det slag.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Midt i al det her fremstår Star Wars Jedi: Fallen Order faktisk som lidt af en anomali. Der synes hverken at være en ekstra Time Trial-del, en håndfuld Challenge Maps, automatisk genererede baner eller et heftigt antal sidemissioner. I virkeligheden lader det til, og det er morsomt når nu det er EA, at Fallen Order er ganske bekvemt med at fastholde din interesse i en relativt begrænset periode, for så at slippe den igen - permanent.

Der er ikke noget Season Pass, heller ej er der noget Battle Pass, der er ingen multiplayer eller "social hubs", og heller ej er der tegn på at spillet er kunstigt forlænget for at møde et arbitrært mål om at have "timevis af underholdning". Star Wars Jedi: Fallen Order lader faktisk til at være et spil hvis længde retter sig efter den historie Respawn ønsker at fortælle, og det er, desværre, en sjælden ting, i hvert fald blandt AAA-titlerne.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Derudover er Fallen Order endnu et bevis på opblødningen af Star Wars-universet, noget som har været nødvendigt i årevis. Hvor den først var fanget i George Lucas' knyttede næver imens han skabte den "nye" trilogi, og nu, efter The Last Jedi, har jeg efterhånden mistet interessen lidt i denne seneste en af slagsen. Dog vidner The Mandalorian, Game of Thrones-skabernes Old Republic-trilogi og Fallen Order om at der findes en fremtid udenfor den Skywalker-saga som nærmest ikke kan slutte hurtigt nok.

Star Wars er og bliver nemlig et vidunderligt univers efter min mening, et univers der sagtens kan holde til at blive udforsket i hver eneste afkrog, og det lader netop til at Disney er ved at være mere åbne for at lade dette ske. Det siger en del at jeg er langt mere spændt på The Mandalorian end Rise of Skywalker - det er vist ikke helt den rækkefølge Disney ønsker at en Star Wars-fan skal se de to.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Fallen Order fremstår som en klassisk "one-off", hvor vi får serveret Cal Kestis' egen afgrænsede historie. Jeg satte faktisk pris på at DICE ønskede at gøre det samme med Iden Versio i Battlefront II, men historien formåede bare ikke at forme sig på nogen synderligt interessant måde. Alle brudstykkerne var der dog.

Hvad der er fælles for disse to grunde, er at det rart, men sjældent, at se et AAA-spil der tilsyneladende er så tilfreds med at være en separat "lille" oplevelse, en almindelig historie fortalt uden ekstra fedtlag af pseudo-indhold, der er overstået hurtigere, men forhåbentlig efterlader en med en oplevelse man husker længere end de ærligt talt kummerlige fortællinger vi efterhånden er blevet forvant med i eksempelvis Destiny 2.

Jeg krydser fingre for Fallen Order, det gør jeg virkelig. Og fortjener spillet det, så håber jeg også at det klarer sig godt. Flere spil bør nemlig have modet til at stå på egne ben, uden Season Pass, uden Live Service-strukturer, uden yderligere monetarisering og uden lag på lag af absolut smagløst ekstraindhold.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold