Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Vi anmelder det første afsnit af The Mandalorian

Disney+ sparkes i gang med et brag af en Star Wars-serie, der er lige det som universet har brug for - noget helt og holdent anderledes.

Det må siges at have været nogle hårde år for Star Wars-universet generelt. Selvom det først blev anset som værende en ustandselig naturkraft i verdens biografer, så beviste filmen Solo at Disney ikke skal vide sig så sikre alligevel, og desuden lader det til at fans' loyalitet overalt i verden har ændret sig en kend efter den kontroversielle premiere på The Last Jedi. Alt er altså ikke helt godt, men der er stadig håb tilbage i galaksen, og selvom at man ellers skulle tro at dette primært skulle komme fra den pause filmserien vil tage efter det sidste Skywalker-kapitels premiere i næste måned, så kommer det faktisk fra The Mandalorian, en serie der beviser at der stadig kan fortælles nye, interessante og anderledes historier indefor Star Wars-rammen, og vigtigst af alt at der fortsat er unik energi at finde i det her univers.

The Mandalorian debutterer sammen med Disneys nye streamingtjeneste, Disney+, som størstedelen af Europa skal vente på helt indtil marts næste år. Det er en serie der er designet til at hive et stort publikum ind som abonnenenter til at starte med, så det står klart fra aller første skud at Disney ikke har sparet på noget, i forhold til at bringe denne storslåede Star Wars-fortælling til live. Men hvorimod budgettet er stort, så er fortællingen ikke synderligt "Hollywood".

Vi anmelder det første afsnit af The Mandalorian

Serien er kreeret af den berømte filminstruktør Jon Favreau, som har arbejdet med blandt andet Taika Waititi og Clone Wars-skaberen Dave Filoni om at skabe denne serie i otte afsnit, hvor Pedro Pascal spiller hovedrollen, og får selskab af Werner Herzog, Gina Carano og Carl Weathers, samt mange andre.

Allerførst så lad os få slået fast, at The Mandalorian har meget lidt at gøre med det bredere Star Wars-univers. Selvom serien foregår efter det galaktiske imperiums fald, som fremvises i Star Wars: Return of the Jedi, så er der ingen der nævner specifikke begivenheder fra andre Star Wars-film i det første afsnit. Ydemere er der ingen Force, ingen Jedi, ingen Sith, ingen Midichlorians, ingen galaktiske handelsembargoer. The Mandalorian slår sig i stedet tilfreds med et langt simplere set-up, hvor vi følger en dusørjæger fra Mandalore, der bevæger sig igennem galaksens udkant, og tjener penge til sit folk.

Ærlig talt er der ikke meget mere i det end det, om ikke andet for nu. Vores antihelt fanger et mål, accepterer kontrakten på endnu et mål, og bevæger sig ud på jagte, som han tilsyneladende har gjort et utal af gange før. Pedro Pascal, i løbet af premierens 40 minutter, tager ikke sin hjelm af en eneste gang, og kommunikere kun sparsomt med hans omgivelser. Alligevel formår episoden at etablere basale forhold imellem ham og hans klan og ham og hans profession, samtidig med at vi lærer forskellige facetter af hans personlighed at kende. Det sker alt sammen igennem begrænset dialog, og fremstår som et nær perfekt eksempel på at fremvise karaktererne, i stedet for konstant at fortælle os om dem.

Resultet er en overraskende basal historie, en der dog naturligvis vil vokse sig større som episoderne skrider frem, men narrativt taler vi om en stram opsætning here, og det er faktisk ret så tilfredsstillende at se Star Wars zoome ind på meget "mindre" fortælling. Skuespillerne, fra Werner Herzog som tidligere imperiegeneral til Pascal som den titulære Mandalorian leverer alle ganske brede præstationer, og de får alle rig mulighed for at jordbinde deres karakterer, og det er også imponerende, når man tager i betragtning at Star Wars som regel giver anlæg til lidt for brede favntag.

Vi anmelder det første afsnit af The Mandalorian

Der er nogle små tonemæssige uregelmæssigheder her og der dog. Én karakter i afsnittets første akt synes at være lidt "out of place", og der er én specifik scene i midten af episoden der på mystisk vis skubber det ellers brutale nærvær i baggrunden til fordel for hvad der næsten kan beskrives som falde på halen-komik, og det fremstår utrolig fremmet i en serie der ellers nyder at give os en mere beskidt fortolkning af Star Wars-universet. Forhåbentlig er der ikke flere af disse fremadrettet.

Hvad der dog er konsekvent hele vejen igennem er fuldstændig storslåede scener, og disse er ikke bare fantastisk animeret, men robust opsat med sparsom men smart brug af farver, skarp lyssætning og en generel tendens til at benytte praktiske effekter snarere end CG. Disneys Star Wars-film har i det hele taget benyttet et mere beskidt, virkelighedsnært filter i deres portrættering af Star War -universet, men Mandalorian har et formsprog der er helt og aldeles dens eget. Det lyder desuden også mere tilfredsstillende end filmene takket være komponist Ludwig Göranssons brug af primært træblæsere i stedet for traditionelle strenge.

Samlet set er de første 40 minutter af The Mandalorian-serien en storslået filmisk bedrift, der ser bedre ud, er bedre udført og præsenterer sig selv på mere unik vis end de store Hollywood-film. Favreau har skabt en anderledes Star Wars-fortælling, og det kunne meget vel være præcis det som universet har brug for.



Indlæser mere indhold