Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
artikler
Anthem

Anthem var 2019's største skuffelse

Vi sætter punktum på vores feature om 2019's store skuffelser med den største af dem alle - Anthem.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

I dagene efter jul publicerede vi en større artikel, hvor nogle af Gamereactors diverse ansigter fortalte lidt om de spil de har været mest skuffede over i 2019. Vi kiggede nærmere på blandt andet Code Vein og Jump Force, men grafikken på forsiden tog udgangspunkt i et af de officielle pressebilleder fra Biowares Anthem - dog var spillet ikke nævnt i selve artiklen.

Og hvordan kan det så egentlig være? Jo, det var faktisk min opgave at levere en paragraf eller to om dette totalt fejlslagne eksperiment, som uden tvivl blive husket som værende et af den moderne spilbranches helt store vådeskud, men jeg vurderede i sidste øjeblik, at denne fiasko var et lidt dybere kig værd.

Anthem

For ser du, Anthem er undervældende på alle parametre, altså ikke bare på dem hvor vi forventer storhed, såsom narrativ sammenhængskraft, stærke karakterer og en overvældende verden, men alle. Det står tilbage i hukommelsen som en spiloplevelse, hvor man konstant måtte tage sig til hovedet i frustration, for ikke bare var det bare slet og ret ringe - det kommer fra et studie der både kan og bør vide bedre.

Som Jason Schreier tidligere har påpeget i en dybdegående artikel ovre hos Kotaku, så lader det ikke til at Anthems tilblivelsesproces har været synderligt let, og bare det at få spillet ud af døren i sin halvfærdige tilstand krævede månedsvis med søvnløse nætter, stress, overarbejde og dårlig arbejdsmorale. Det er fortsat ikke noget jeg ønsker for min værste fjende, og skylden må altså placeres direkte hos studiets ledelse og også hos EA, der tilsyneladende satte ret agressive mål for studiets ansatte, mål som direkte opfordrede til videreførelsen af den giftige arbejdskultur som studiet har opereret med.

Men det betyder desværre ikke, at det ikke er absolut nødvendigt for os som entusiaster, som first movers, som indflydelsesrige spillere, at mindes hvor stort et clusterf***k Anthem var under selve lanceringen for lidt over et år siden, og hvor helt igennem ærgerligt at det er, at dette for evigt vil være en plet på Biowares straffeattest.

Selv ved selve afsløringen i 2017 lignede Anthem en glorificeret Destiny-kopi, og med vage referencer til storladne men udefinerbare science fiction/fantasy-elementer som "the anthem of creation", "freelancers" og "Legion of Dawn", så var tegnene på noget relativt klichépræget og helt igennem standardiseret allerede tydelige at se. Der manglede identitet, nye ideer, friske elementer, og der var jo også allerede et kooperativt science fiction-spil sat i en åben verden. Vi havde set det hele før, og flere gange endda.

Anthem

Og det blev desværre ikke bedre derfra. I månederne derefter lykkedes det ikke Bioware en eneste gang at fremvise noget der kunne give spillet den kant det så desparat havde brug for, og kun ved fremvisningerne af spillets luftbårne segmenter (der på daværende tidspunkter lod til at fylde mere i det samlede mekaniske landskab) lod der til at være bare et spinkelt håb for at Anthem ville kunne gøre væsen af sig selv - overhovedet.

Kort før lanceringen var spillet omtåget af mystik, og efter en kort og teknisk rystende beta-test, samt en gradvis lancering igennem EA's diverse mærkværdige tjenester, ankom spillet så med et stort hult bump, i stedet for det brag der ellers kendetegnede andre Live Service-lanceringer i den periode. Hvorimod de fleste strakte halse for at brokke sig over manglende indhold, som var retfærdigt også, så var spillet bare kedeligt at spille, fra ende til anden. Verdenen var ensformig og livløs, våbnene og grejet var kedeligt at indsamle og opgradere, de diverse Dungeons var usammenhængende og krævede ikke reelt aktivt input fra spillerne, og historien var intetsigende og segmenteret på en sådan måde at den smule momentum den til tider fik skrabet sammen blev afbrudt af årelange loading-skærme.

Selv det originale Destiny, der modtog lignende kritik omkring dets lancering, bød på en spændende PvP-suite i form af The Crucible, og mere interessant grej at indsamle til at besejre indhold der reelt krævede indgående samarbejde spillerne imellem. Her udkommer Anthem så fire år efter, og har tilsyneladende intet lært fra de eksempler på Live Service-design der rent faktisk fungerer. Det var slet og ret en farce.

Vores egen Magnus Laursen gav spillet 5/10, og det er ret gavmildt taget i betragtning af at vi her har med designere, med manuskriptforfattere med kreative sjæle der gang på gang har leveret netop storslåede fantasy- og science fiction-fortællinger. Og her sad vi tilbage med hvad de kaldte "deres mest ambitiøse spil til dato", som ikke var meget andet end kosmetiske mikrotransaktioner, loading-skærme og halvhjertede, halvfærdige mekanikker.

Anthem

Men den egentlige grund til at spillet fortjener en længere opsang med på vejen, er at Anthem dernæst fejlede i at være netop det det skulle være designet til at være - en tjeneste. I ugerne efter udgav Bioware deres "roadmap", som er Live Service-sprog for hvornår spillet egentlig bliver færdigt, men efter måneder med kun få og indholdsmæssigt sparsomme opdateringer blev denne plan droppet. Der skulle gå lang, lang tid før spillets ene begivenhed ankom, Cataclysm, og denne viste sig både at være tidsbaseret, altså er den væk nu, og knapt så afgørende for spillets verden, som Bioware ellers havde lovet.

Det var var simpelthen prikken over i'et, at hel basal konsekvent forbedring af spillets centrale problemer ikke er blevet forbedret. Vi har set selv ret så dårlige spil nærmest komme tilbage fra de døde, men her, til trods for Biowares og EA's konstante insisteren på at udviklingen af ekstra indhold ville fortsætte, virker det som om at de har slået sig til tåls med at lade et lille hold lave små "community events" fra tid til anden.

Henover julen kom der eksempelvis julepynt op rundt omkring i Fort Tarsis. Så det er jo altid noget

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

AnthemScore

Anthem

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Anthem udkommer i morgen, men Laursen har allerede brugt en uge i Bastion. Læs hans tanker om spillet her.



Indlæser mere indhold