Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Redaktøren overleverer løse tanker om et forvirrende spilår

Takket være en række afgørende forsinkelser, og løftet om ny hardware, så står 2020 til at blive et lidt... vildt spilår. Det snakker vi list løst om her.

Selvom spilbranchen fortsat er en branche drevet af rendyrket passion, og at dem der dagligt følger med i dens gøren og laden benytter selvsamme benzin, så er det nu en gang også ganske underholdende og tilfredsstillende at tage de mere analytiske briller ud, at distancere sig selv fra larmen og få et overblik over præcis hvordan helhedsbilledet ser ud.

Det må man sige at der er anlæg til nu, både fordi vi fluks har bevæget os ind i et nyt spilår, et spilår der kommer til at byde på ny hardware, langt om længe, men også fordi at vi for nylig så en række prominente forsinkelser ryste branchen en smule, og som har skabt en mindre skævvridning af den årlige udgivelseskalender.

Iron Man VR blev skubbet til maj, Marvel's Avengers udkommer nu i september og ligeså gør Cyberpunk 2077. Dying Light 2 ved vi nu slet ikke hvornår udkommer, og heller ej er det tydeligt hvornår Ubisoft har tænkt sig... at ja, udgive noget som helst. Hvorimod efteråret 2019 stod til at blive tætpakket, så fandt vi ud af under E3, at foråret 2020 var det egentlige gold rush, men den klassifikation synes nu også at være fordampet, og vi ser nu imod et efterhånden så bugnende efterår, at der simpelthen må være nogle gigantiske tabere i hele det store, sjove og rodede regnskab.

Redaktøren overleverer løse tanker om et forvirrende spilår
3020 byder på et hav af store spil - de udkommer bare stort set allesammen samtidig.

Det er vigtigt at huske at spil forsinkes hele tiden. Faktisk forsinkes de oftere end alle andre medieformer, fordi det simpelthen er et kumulativt medie, og derfor er der bare flere aspekter af en given udviklingsperiode der kan gå galt. Samtidig med det befinder vi os også i en afgørende overgangsperiode, hvor vi skal gå fra én konsolgeneration til den næste, og selvom både Microsoft og Sony lover at der er større forbindelse imellem den udgående og den forestående generation end nogensinde før, så er det altid lidt nervepirrende at skulle skifte hardware-fundament, som om at branchen lige skal overbevise sig selv om at den endnu har et eksistensgrundlag.

Og det er der vi er nu, hvor usikkerheden råder, og hvor udgivere derfor er mere tilbøjelige til at holde på deres spil lidt endnu, snarere end at udgive dem for tidligt, for så have en fuser der ikke kan monetariseres på den lange bane. Det er i det hele taget et virvar af forskellige parametre, der lige nu er i spil. Efter PS4- og Xbox One-konsollens succes (og sågar også Switch) hersker der ikke som sådan tvivl om hvorvidt konsolbranchen, der fortsat er et afgørende ben på taburetten, kan eksistere, men naturligvis lurer Cloud-baserede løsninger lige om hjørnet, selvom den fremtid synes lidt længere væk end først antaget, Stadia-tjenestens lunkne download-tal taget i betragtning.

Det er midt i denne usikkerhed at alle disse forsinkelser kom sådan en perfekt føjleton, og forvandlede der ellers før tætpakkede forår til en glorificeret opvarmning til efterår der efterhånden begynder at se en kende absurd ud.

Redaktøren overleverer løse tanker om et forvirrende spilår
Både Microsoft og Sony forventes at fortælle os mere om deres 2020-planer inden længe.

Naturligvis er der stadig en række store lanceringer såsom Doom Eternal, Final Fantasy VII: Remake og Animal Crossing: New Horizons, men luften gik bare en kende af ballonen, og alt begynder at tyde på at vi står med tre måneder til sidst på året hvor masser af ny hardware og et utal af gigantiske titler der alle kæmper om vores penge, og vigtigst af alt nu vores tid.

Det er lidt som om at vi, for en stund, er vendt tilbage til den gamle måde hvorpå spil blev lanceret, hvor det hele var klynget sammen i efteråret, for så at returnere til et relativt øde landskab imens man ventede tålmodigt på at det skulle blive september igen.

Igen det er lidt en skævvridning, men som nævnt ovenstående synes det bare at være en mere ekstrem udgave af en allerede eksisterende tendens imens spilbranchen rekonfigurerer og holder det kollektive vejr. Hvorimod man naturligvis altid skal recitere Shigeru Miyamotos berømte citat for sig, om at "spil der lanceres for tidligt er dårlige for evigt", så er det nu alligevel frustrerende som entusiast, at vi nu er nødsaget til at se hele bagdelen af denne generation og begyndelsen på den næste smelte sammen, og mange træffer desuden nok i disse dage beslutningen om helt at vente med at købe nogle af efterårets spil, for så at spille dem på ny hardware. Det er uden tvivl ikke en tilsigtet effekt fra branchefolkenes side, der hellere så at de kunne sælge jer spillene to gange på to platforme.

Redaktøren overleverer løse tanker om et forvirrende spilår
Hvilket spil i 2020 glæder du dig mest til?

Så det hele er bare lidt sammenblandet, lidt ærgerligt, men så alligevel enormt spændende, ikke sandt? 2020 står til at blive et lettere forvirrende spilår, hvor et lidt drøjt forår baner vejen for en masse spændende ting vi kender til, samt en hel del mere der stadig ligger sløret ude i horisonten, akkurat uden for synsfeltet.

Hvilke titler kommer Xbox Series X og PlayStation 5 til at blive lanceret med? Kommer The Legend of Zelda: Breath of the Wild II alligevel i år, og stjæler noget af spændingen fra de to nye konsoller? Vil en Switch "Prop" alligevel ankomme inden længe? Kommer Google til at kunne redde Stadia? Var det Han Solo der skød først?

Spørgsmålene er bare så mange, og det er der nu alligevel en charme i. Skål.



Indlæser mere indhold