Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Oscar 2020: Mathias' Reaktion

Gamereactors filmekspert kommenterer på årets Oscar-program.

I starten af året gav Magnus og jeg vores bedste bud på de kommende vindere fra den 92. Academy Awards, men har sidenhen måtte erkende, at vi vist var en tand på vildspor. Og det bliver ikke mere evident end årets vinder af bedste film.

Det er ikke fordi at Oscar-akademiet er kendt for direkte at forbigå udenlandske film. Adskillige kategorier er dedikeret til at anerkende udenlandske hits, og oftest har ikke-engelsksprogede film da også fundet vej ind i nogle af de mere centrale kategorier. Der er bare ikke kutyme for at de vinder, men i går aftes vandt Parasite som den første nogensinde.

Oscar 2020: Mathias' Reaktion
Joaquin Phoenix vandt som Best Male Actor for sin rolle i Joker.

Den sydkoreanske instruktør har arbejdet sig imod international anerkendelse i årevis igennem et uhyre varieret kartotek af anmelderroste film, lige fra 2003's Memories of Murder til 2006's bizarre monsterfilm The Host. Han forsøgte sig sågar i Hollywood med den højt elskede Snowpiercer i 2016, for så at trække sig tilbage til Sydkorea her med Parasite, og det skulle være her, at han først rigtig hædres af Hollywood.

Og fortjent må man sige at det er. Godt nok gav Magnus 1917 et flot 10-tal, men man kan ikke andet end at overgive sig til filmens genrebrydende opus, der snører dig om sin lillefinger med ynde, brutalitet og spidsfindighed. Parasite er et studie i præcis filmkunst, hvor hvert eneste fodtrin, kameraskud og lydbillede er så præcist iscenesat, at det hele virker som en slags dramaturgisk, intens ballet, snarere end det kaos der egentlig udfolder sig.

Både Magnus og jeg er store fans af både Bong Joon-ho og Parasite, og er ikke bare glade for at akademiet traf en progressiv løsning, men også bare glad fordi, at både filmen men såvel også instruktøren fuldt ud fortjener hædren. To af aftenens største statuetter blev dermed tildelt Parasite og Bong Joon-ho, såvel som Oscaren for bedste internationale film.

Oscar 2020: Mathias' Reaktion
Parasite endte med at være aftenens store vinder...

1917 er som nævnt en af vores personlige favoritter og blev heldigvis heller ikke overset. Selvom den var et oplagt bud på årets film grundet sin "usynlige" klipning og hæsblæsende narrativ, endte den i stedet med at blive belønnet for sine visuelle effekter, lydmiks og fotografering. Med denne treenighed står filmen stadig stærkt som et af årets mest æstetisk pleasende film, som er en fryd for de fleste sanser. Hvis bare en enkelt af årets film skal fanges i biografen er det afgjort denne, eftersom en stor del af intensiteten forsvinder når skærmen bliver de ca. 150 gange mindre.

En af de få statuer vi på forhånd havde placeret korrekt, var den forventede Oscar som Joaquin Phoenix vandt for sin suveræne præstation som Jokeren. Selvom det er svært at rose Phoenix uden at mumle, at man stadig foretrækker Ledger, var det efter min mening en fortjent statuette han fik med hjem. Derudover vandt filmen endnu en Oscar for bedste musik, hvilket ikke nødvendigvis er kontroversielt, men om end lidt spøjst, eftersom en af sangene ("Rock n' Roll Part 2" som anvendes mens han danser nedad trappen) er lavet af dømte pædofil Gary Glitter. Forhåbentlig modtager han ikke nogle royalties fra filmen, men uanset hvad, er det lidt pudsigt efter den offentlige fordømmelse af Michael Jackson og alle hans sange. Men hvad er en Oscar-uddeling uden en sjat kontrovers?

Bedste mandlige birolle gik til Brad Pitt, som vi også havde forventet og håbet efter begge at have nydt Once Upon a Time... in Hollywood. En utroligt minimalistisk og underspillet præstation, som er Brad Pitt når han gør det allerbedst. Siden Fight Club eller 12 Monkeys har han efter min personlige mening ikke spillet bedre. Filmen modtog også Oscaren for bedste scenografi, hvilket er Barbara Ling og Nancy Haighs fortjeneste. Førstnævnte af disse to kvinder har tidligere været ansvarlig for floppet Batman & Robin og det er fantastisk at se, hvordan Hollywood lader folk vokse og forbedre deres evner igennem årene. Nancy Haigh har tidligere arbejdet med The Truman Show og The Ballad of Buster Scruggs, hvortil det igen må erkendes, at de færreste er begrænset til en type film. Det er ikke kun Bong Joon-ho, som har brugt årene fornuftigt på at eksperimentere med forskellige genrer og udviklet en unik stil.

Oscar 2020: Mathias' Reaktion
... og The Irishman må siges at være den store taber.

Renée Zellwegers nye ansigt vandt Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle, hvilket ikke var den stærkeste liste af nominerede i år. Jeg selv har ikke set den musikalske biopic, Judy, blandt andet eftersom den efter Zellwegers egne ord i stor grad er dedikeret til Garlands homoseksuelle fans. Og derudover døde hun i 1969 og jeg tænker det også kan have noget med sagen at gøre. Zellweger skulle dog efter sigende have fanget utroligt mange af Garlands mimikker og derudover lyde fantastisk. Så mon ikke det er en film, som ryger i skuffen og engang kan ses når man er hjemme og besøge mor.

Bedste kvindelige hovedrolle gik til Laura Dern for Marriage Story, hvilket er den eneste Oscar som jeg har svært ved at acceptere. En utroligt middelmådig præstation, for en rolle som var tilpas velskrevet til at hidse selv de sovende seere op. Det var dog den eneste Oscar som Marriage Story hev med sig hjem, på trods af at have været nomineret til fem yderligere priser. Dette er i det mindste et lille plaster på såret, eftersom det var en af de mest kedeligt realistiske film jeg længe har set færdige. Jeg er dybt imponeret over dem som kom igennem den uden at falde hen.

Oscar 2020: Mathias' Reaktion
Hvilken Oscar-film var din favorit?

Bedste adapterede manuskript gik til Jojo Rabbit, som i sine bedste øjeblikke var en homage til Wes Anderson og på sine dårligste var en plat parodi på niveau med What We Do in the Shadows (serien, ikke filmen). Det var en helt okay film, men det er svært ikke at forvente mere, med det katalog han efterhånden har opbygget. Så ser jeg hellere, at Taiki Waititi laver mere for Marvel eller flere fantastiske film som Hunt for the Wilderpeople.

Og sidst, og måske mindst i de flestes optik: Ford v Ferrari/ Le Mans '66 vandt heldigvis en Oscar for bedste lydredigering og derudover for bedste klipning. En film som formåede det modsatte af ovenstående, nemlig faktisk at hive en op af sædet og engagere sig i både plottet og filmens utallige detaljer. Et hæsblæsende eventyr, hvor volumen skal op over 50.

Alt i alt var det et fantastisk show, primært grundet sine retmæssige vindere (i de fleste tilfælde) også selvom underholdningsværdien igen var lidt lav, grundet valget om at være værtløs endnu en gang.



Indlæser mere indhold