Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
League of Legends

League of Legends

Den populære DOTA-spiltype kommer i mange forskellige udgaver. Thomas kigger her på en af de bedste - og gratis - versioner, nemlig League of Legends.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Hvis du har fulgt min trummerum her på siden de sidste mange måneder, vil du sikkert også flere gange have hørt mig omtale spillet League of Legends. Det har gjort at jeg har fået adskillige spørgsmål om hvad det er, hvordan det spilles og hvordan det adskiller sig fra konkurrenterne Defence of the Ancients (DOTA) og Heroes of Newerth. Nyd derfor denne ganske uofficielle guide til spillet, og smid eventuelle spørgsmål i kommentarstrengen.

Hvad er det?
League of Legends er en blanding af holdbaseret actionspil og rollespilselementer, og spilles af to hold af enten tre eller fem mand. Lige nu indeholder spillet to forskellige baner, Summoners Rift (5 vs 5) og Twisted Treeline (3 vs 3) som begge kræver sine egne strategier.

Hvordan spilles det?
Hvert hold har en base med et "Nexus", som modstanderne har til opgave at ødelægge. Før man kan angribe dette "Nexus", skal både de kanontårne som beskytter det, samt de "inhibitors" som generer fjender, dog ødelægges først.

Banerne er symetrisk opbygget, og med Summoners Rift som eksempel, er der derfor tre veje til den fjendtlige base, hver bevogtet af tre kanontårne, en "inhibitor" og til sidst basens ene "Nexus".

Hver bases Nexus generer automatisk enheder som, hvis man lader dem være uforstyrret, vil mødes i midten af hver bane, hvor de vil udrydde hinanden.

League of Legends

Forud for starten af hvert spil, har du valget mellem forskellige helte, alle med deres unikke egenskaber. Du kontrollerer kun en helt af gangen, og derfor er det vigtigt at du vælger en helt som ikke kun passer din spillestil, men som også harmonerer sammen med de helte resten af holdet har valgt. For eksempel kommer man ikke langt med et hold som kun består af helte som er gode til at tage i mod skade, men som ikke selv kan dele den ud.

Hver helt har foruden sit standard angreb, tre forskellige specialevner samt en særlig unik evne som først læres når man rammer level 6. Din helt starter fra level 1 i hver ny kamp, og derfor er det vigtigt at man hurtigt kommer i gang med at besejre de fjender som modstanderens "Nexus" løbende sender ud. Ud over erfaringspoints optjener man også guld ved at besejre disse enheder, og dette kan bruges til at købe bedre udstyr, som igen bør vælges efter hvilken type figur man spiller, samt hvilket hold man står over for.

League of Legends

Så snart holdet er sammensat er det vigtigt at i finder ud af jeres positioner på banen. Med Summoners Rift som eksempel, er det mest normale at to spillere tager den øverste bane, to tager den nederste og midten vogtes af en enkelt helt. For helten der står alene i midten er ansvaret derfor ekstra stort, da denne vil få dobbelt så meget guld og erfaring sammenlignet med de andre baner, hvor to helte fra samme hold, må deles om samme bytte. Helten der står i midten skal derfor være forberedt på at skulle hjælpe til i de to andre baner, så snart muligheden byder sig. Gøres dette effektivt vil man opnå effekten af tre helte mod to, hvor den ene af de tre er på et væsentligt højere erfaringsniveau og derfor bør kunne vinde slaget.

Dræbes en helt bliver denne sendt tilbage til sit "Nexus" hvor man så må vente på igen at kunne deltage i kampen. Ventetiden afgøres af ens erfaringsniveau, og betyder at resten af holdet for en tid vil være i undertal. Specielt vigtigt er det igen at det ikke er helten der står alene der dør, da der i så fald ikke vil være nogen til at beskytte kanontårnet, og modstanderne derfor vil komme et skridt tættere på at vinde kampen.

Hvorfor skulle jeg spille League of Legends frem for konkurrenterne?

1. Balance og tilgængelighed.
Som følge af at DOTA er udviklet som et mod til Warcraft 3, primært af det publikum som selv spiller det, har der aldrig været det store incitament for at gøre det brugervenligt. Spiller du DOTA er det med stor sandsynlighed fordi du har haft nogen til at vise dig hvordan det spilles, eller aktivt har besluttet dig for at du vil lære det - koste hvad det vil.

Den anden store konkurrent, Heroes of Newerth, lider et langt stykke hen af vejen af det samme problem som DOTA, og virker primært som det samme spil, men med en flot grafisk opdatering og forbedrede onlinemuligheder. Det er fint for mange af de som har valgt at immigrere fra DOTA, men alle andre lades endnu en gang i stikken.

League of Legends er det første DOTA-alternativ som intelligent er sammensat med både erfarende spillere og nybegyndere i tankerne. På forsiden er der derfor en stor knap der hvorpå der står "Getting Started" og som indeholder en god guide til spillets mest basale regler. Yderligere er der i spillet en tutorial som lader dig prøve dig frem, og oven i købet introducerer dig for en af spillets lettere helte.

League of Legends

Hvor både guides og tutorials er fine, er det dog spillets automatiske kampopsætning, og det system der er lavet til det, der er det snedigste tiltag i forhold til nye spillere.

Når du registrerer dig som ny spiller af League of Legends, vil du derfor blive tildelt en "Summoner profile" som gradvist stiger i erfaringsniveau. Denne profil er konstant og vil ikke blive nulstillet efter hver kamp. Til profilen hører tre forskellige "Skill trees", opgjort i "Offense", "Defense" og "Utility" og jo højere din profil er i erfaringsniveau, jo flere points vil du have at bruge i disse evner.

Evnerne kan nulstilles og laves om ligeså meget man vil uden at der er nogen straf, og man bør derfor altid sørge for at de er indstillet efter den figur man spiller. At bruge alle sine points i "Offense" som blandt andet giver større chance for at lande særligt hårde angreb, giver for eksempel ikke den store bonus, hvis man er en healer der sørger for at holdets helbred er intakt.

Din "Summoner profile" er også en nem måde for spillet at sørge for at du kommer til at spille mod andre med samme spilerfaring som dig selv, og er du lige startet vil du derfor oftest ikke løbe ind i spillere som har tricks til rådighed af den slags du endnu kun kan drømme om.

Et par sidste detaljer der gør League of Legends mere tilgængeligt er det snedige butikssystem, samt de tastaturgenveje som bruges.

DOTA introducerede et butikssystem hvor flere våben og magiske dingenoter kunne sammensættes til endnu bedre våben, hvis man kendte de rigtige formularer. Problemet var bare at disse formularer var obskure og skulle indlæres som udenadslære inden man kunne bruge dem til noget. League of Legends omgår dette problem ved hele tiden at vise hvad de artefakter du har købt kan bruges til, hvis du ønsker at udbygge dem yderligere. Samtidigt har udvikleren også indlagt forskellige anbefalinger alt efter hvilken figur du spiller, således at du aldrig er på helt bar bund.

League of Legends

Tastaturgenvejene som du skal bruge for hurtigt at få adgang til dine evner, er nu også fastsat til Q, W, E og R uanset hvilken figur du spiller, og sammenlignet med DOTA's ide med at sprede genvejene ud over hele tastaturet, gør denne lille forbedring en verden til forskel.

2. League of Legends er gratis.
Som så mange andre online-spil har League of Legends lavet sin egen variation af "gratis at spille"-modellen, og det er en af de snedigste til dato.

Spillet er helt gratis at hente direkte fra http://eu.leagueoflegends.com/ , og alt det kræver for at komme i gang er blot at du henter klienten og opretter en profil, som på intet tidspunkt beder dig om at indtaste Dankort-nummer eller lignende. Når spillet er installeret er du klar til at gå i gang.

Udvikleren Riot Games, sørger hver uge for at skifte ud i de gratis helte der er til rådighed, og det betyder at du vil få rig mulighed for at prøve adskillige af dem uden at betale en eneste krone. For hver vunden eller tabt kamp optjenes de såkaldte Influence-points (IP) dog, og indtjener du nok kan du bruge dem til permanent at åbne op for dine favorithelte, som efterfølgende låses fast til din konto. Heltene har alle forskellige priser, og mens der ikke skal mere end et par sejre til for at købe de billigste, skal der væsentligt flere til for at købe de dyreste.

IP-pointsne kan også bruges til at købe Runes, som er delt op i tre forskellige kategorier, og som giver din figur ekstra evner i form af mere livsstyrke, magisk kraft, chance for at lande særligt hårde slag og alskens andre bonusser.

Gider du ikke at bruge tiden på at optjene IP-points, kan du i stedet vælge at hive Dankortet frem og købe Riot Points (RP) som udelukkende kan bruges til nye figurer, nye skins/beklædninger og IP og XP-bonusser som gør at du vil optjene disse hurtigere.

League of Legends

Det afsindigt snedige ved det system Riot Games har skruet sammen er at du kan spille League of Legends helt gratis, uden på nogen måde at blive straffet på anden vis, end at du måske vil se nogen rende rundt mere eksklusive klæder end dig. Du har dog fuld adgang til alle spillets facetter, og modellen lader dig spille dig til alt det indhold du måtte ønske.

Termer:
Forsøger du dig med spillet, er der et par termer som du bør kende:

Lanes / Laning:
At "lane" betyder blot at holde sig egen bane, og er der derfor nogen der melder ud af de "laner" menes der oftest at de vender til den bane de startede med at forsvare, og fortsætter arbejdet.

Creeps / Creephoarding:
Creeps er navnet på de fjender som automatisk bliver produceret på fjendes base, og som bør bekæmpes for guld og erfaringspoints.

Hvis du støder på spillere der fuldstændigt ignorerer holdkampene hvor alle bør deltage, eller i det hele taget har for travlt med at dræbe creeps i stedet for at hjælpe det samlede hold, bliver de kaldt "creephoarders" - en nedsættende term for egoistisk spil.

DPS:
DPS står for damage pr second. I League of Legends er den skade du giver delt op i to forskellige kategorer, fysisk og magisk skade. Selvom det er en smule misvisende bliver DPS brugt som et udtryk for fysisk skade, og bliver du derfor spurgt om du kører din helt som DPS, menes der om du satser på fysisk skade.

AP:
AP står for Ability Power og som forklaret ovenfor (læs: DPS) altså magisk skade. Alt efter dit valg af figur kan der være kæmpe fordel ved at vælge den rigtige form for skade, og undersøg derfor helten inden kampen startes.

Jungling:
Rundt omkring på banerne står der forskellige neutrale monstre placeret, som først går til angreb når de angribes. Enkelte af heltene er optimale til at besejre disse, og har man en spiller på holdet som udelukkende optjener sit guld og erfaringspoints på denne måde, har man pludseligt den taktiske fordel at have tre baner til kun fire helte. Effektiv "Jungling" kan derfor betyde at to helte hver kan have en bane for sig, en tredje helt kan "Jungle" og to helte kan holde deres bane som normalt - hvilket betyder mere erfaring og guld til alle.

Buff:
En "Buff" er en opgradering til din helt, som eksempelvis en magisk genstand der i en rum tid giver dig mere livsstyrke eller mere skade. Flere af heltene kan give holdets andre helte "buffs", men disse kan også findes ved at tæve specifikke neutrale monstre. Ved man præcist hvornår man skal gå efter at optjene disse "buffs", kan det for alvor vende enhver kamp.

Towerdive:
At "towerdive" betyder at forsøge at dræbe de helte der står inden under deres tårn, og altså ignorere den skade tårnet giver. Enkelte helte kan gøre det tidligt i spillet, og spiller du mod disse er det om at holde øjnene åbne. At "towerdive" er dog typisk kun noget man vil se fra mere erfarende spillere, da et splitsekunds forkert timing oftest betyder den visse død.

OOM:
OOM er en forkortelse for "Out Of Mana" og bruges oftest når en holdkameraet bliver nødt til at tage tilbage til basen, for at genoplade manabeholdningen. Specielt hvis du står sammen med en figur der satser på magisk skade, bør du holde øje med om udtrykket bliver brugt, da døden oftest kommer meget hurtigere hvis du står alene.

Dragon:
På "Summoners Rift"-banen kan man i det nedre midtpunkt finde en stor drage, som når den besejres giver en stor erfaringsbonus til alle på holdet, samt 130 guld. Dette betyder at dragen faktisk er et af de bedste strategiske kort at spille, hvis du kan besejre den inden det andet hold får fingrene i den. Dragen genopstår hvert femte minut, og har du muligheden og styrken bør du, sammen med resten af holdet, altid bruge tiden på at besejre den.

Baron Nashor:
Baron Nashor er det største og ondeste creep på hele "Summoners Rift", men giver til gengæld en massiv bonus i form af guld, erfaringspoints, ekstra magisk og fysisk styrke, samt mere mana og livsstyrke-gendannelse. Baron Nashor er dog et bæst at slå i gulvet, så sørg for at have samlet hele holdet, eller for at du har det helt rigtige udstyr til opgaven.

League of Legends

Hvilke helte bør jeg starte med?
Du bør naturligvis først finde ud af om du helst spiller en helt der giver fysisk- eller magisk skade, samt om du vil satse på give skade på afstand eller du hellere vil forsøge at komme tæt på modstanderen.

Her er dog et par forslag til helte af enhver slags, som er forholdsvis lette at lære at spille:

Ashe (fysisk skade, skade på afstand)
Ashe er en kvindelig helt med bue og pil, samt en evner inden for ismagi. Hendes færdigheder gør det derfor muligt at sløve fjender med ispile, skyde et spredeskud med syv pile på en gang, samt sende en fugl af sted som kan afsløre usynlige enheder. Hendes kraftigste magi er en enorm ispil der midlertidigt stopper enhver fjende den rammer.

Garen (fysisk skade, nærkamp)
Garen er en menneskelig ridder, der med et sværd der næsten er ligeså stor som ham selv, kan uddele stor skade. Garens rolle er dog ikke kun at uddele skade, for står han stille i mere end syv sekunder begynder han automatisk at genoplade sit eget helbred, og derfor kan han også tage i mod en masse skade. Garens evner lader ham give ekstra skade og samtidig sørge for at fjenderne ikke kan bruge besværgelser i et par sekunder, gøre ham ekstra resistent overfor skade, og forvandle ham til en skadestornado med sit sværd forrest. Hans ultimative angreb er et mægtig hug med sværdet, der giver enorm skade og bliver stærkere alt efter hvor meget helbred modstanderen mangler.

Heimerdinger (magisk skade, skade på afstand)
Heimerdinger er en lille opfinder med en enorm hårpragt, hvis primære evne er at kunne placere om til tre autokanoner. Yderligere kan han lære at skyde med varmesøgende missiler, samt kaste med en granat der midlertidigt stopper enhver fjende der rammes. Hans sidste evne er at give sine kanoner en midlertidig bonus hvor de skyder med isprojektiler samt reparerer sig selv.

Kayle (magisk skade, nærkamp og skade på afstand)
Kayle er en englelignende ridder, der ud over at svæve over jorden, kan spilles på flere forskellige måder. Hendes evner gør det muligt for hende at sløve en modstander af gangen, forny livsstyrke, samt sætte ild til sit sværd og give skade på afstand. Hendes sidste evne er at gøre sig selv eller en af sine holdkammerater uddødelig i tre sekunder, hvilket med lidt god timing kan betyde enormt meget i en holdkamp.

Mordekaiser (magisk skade, nærkamp og skade på afstand)
Mordekaiser er et enormt monster af en mand, iklædt tyk brynje fra top til tå. Hans evner tærer alle på hans helbred hver gang han bruger dem, men til gengæld lader de også et magisk skjold op som afværger skade. Hans evner tillader ham således at give ekstra skade, ramme alle fjender der står lige foran ham på en gang, samt aktivere et skadeskjold som straffer alle i nærheden. Hans sidste evne lader ham forbande en anden spiller, hvorefter dennes helbred vil blive overført til Mordekaiser. Skulle fjenden dø under forbandelsen vil denne genopstå som et spøgelse der hjælper Mordekaiser.

Sivir (fysisk skade, skade på afstand)
Sivir er en amazone-lignende kriger, der kan forvolde stor skade med sit boomerang-sværd. Hun har ikke særlig meget helbred, så man skal konstant holde sig i bevægelse og satse på den fysiske skade. Hendes primære evne er at kaste boomerang-sværdet igennem flere fjender på en gang, eller lader flere små boomeranger reflektere mellem adskillige fjender. Hun kan også aktivere et skjold i tre sekunder af gangen, som afværger ethvert magisk angreb. Hendes ultimative evne er at give ekstra løbe- og angrebshastighed til sig selv og andre helte fra samme hold, som måtte befinde sig omkring hende.

Jeg mangler mere hjælp og har flere spørgsmål!
Du er naturligvis mere end velkommen til at spørge i kommentarstrengen til denne artikel, hvorefter jeg (og forhåbentlig andre herinde som også spiller League of Legends) vil forsøge at hjælpe.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Skulle du dog have brug for mere hjælp kan det findes på siden www.mobafire.com, hvor du også kan finde gode guides til hvordan alle spillets helte bedste spilles, og hvilke kombinationer af udstyr folk foretrækker. Der er oftest overraskende mange måder at spille de forskellige helte på, og disse guides åbne ofte op for muligheder som man slet ikke havde overvejet.