Dansk
artikler
Half-Life: Alyx

Tre gode grunde til at Half-Life: Alyx giver VR et gennembrud - og to til at det ikke gør

Valves singleplayer-comeback er en formidabel oplevelse. Kan det ligefrem rykke ved opfattelsen af VR?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er fire år siden, den første bølge af de nye VR headsets gjorde deres indtog på spilmarkedet ledsaget af lige dele hype og misbilligelse. Dengang var fortalerne begejstret for de nye muligheder, teknologien kunne bringe med sig, mens kritikerne hånede den første bølge af spil som værende tech-demoer og fnøs ad headsettenes høje priser. Her fire år senere synes fronterne mellem de to lejre stadig at være skarpt trukket op. For selvom der naturligvis er flere, som er faldet for teknologien - inklusive undertegnede - er kritikerne stadig talstærke og salgstallene langt fra imponerende. Kritikpunkterne går mestendels stadig på prisen og spilkataloget, som onde tunger vil påstå mangler en reel AAA-titel eksklusiv til formatet. Stifter og redaktør på Pixel.tv, Thomas Bense, udtalte for eksempel til DR i forbindelse med annonceringen af Half-Life: Alyx følgende: -Virtual reality kan give en fed spiloplevelse, men mange har et anstrengt forhold til det, fordi der ikke er kommet noget godt virtual reality-indhold indtil videre. Teknikken virker fint, og de fleste får en wow-oplevelse, når de prøver det, men efter ti minutter mister mange interessen, fordi spillene ikke er gode nok.

Udtalelsen er sigende for den til tider lidt unuancerede holdning, der er til VR, for som årene er gået, er de forskellige headsets blevet beriget med en række stærke titler. Bevares, visse af dem som for eksempel Beat Saber og Pistol Whip passer bedst til korte spilsessioner, men der er også kommet mere omfattende spil som Sonys vidunderlige platformer Astro Bot: Rescue Mission, Ready at Dawns narrativt drevne adventurespil Lone Echo og Sanzaru Games' action-adventure Asgard's Wrath. Selvom især sidstnævnte med sin 20-30 timer lange historie er et godt bud på det kritikerne efterspørger, er det på sin vis rigtigt, at vi ikke har fået et flagskibsspil udviklet eksklusivt til VR fra en branchens helt tunge spillere. Det har vi til gengæld med udgivelsen af Half-Life: Alyx, for selvom Valve har ligget noget på den lade side, hvad singleplayer-udgivelser angår, må de retteligt regnes som en sværvægter - særligt med senere års opkøb af Campo Santo og genansættelsen af flere folk fra Half-Life-dagene som for eksempel manuskriptforfatter Erik Wolpaw.

Snarere end at berolige VR-kritikerne lod annonceringen af Half-Life: Alyx til at antænde et bål under den anden store anke: Prisen på hardware. Som en bruger på Reddit udtalte: - Helt ærligt, det er virkelig nedtur, at det nye 'Half-Life'-spil foregår i virtual reality. Det er omkring en procent, der kan spille det. Jeg kommer ikke til at købe dyrt udstyr for dette spil. Personligt har jeg svært ved at forstå harmen. Adgangen til nye spil har i langt højere grad end for eksempel film altid været bundet op på hardwaremæssige opgraderinger og modsat de mange eksklusiver til forskellige konsoller, som teknisk set kunne optræde på naboplatformene, er et VR headset en nødvendig forudsætning for at spille de spil, der er gør brug af teknologiens unikke fordele. Og det gør Alyx. Spillet er en triumf - både som VR-titel og som næste kapitel i Half-Life-historien. Anmelderne har kastet guldstøv efter det og brugerne på både Metacritic og Steam er overordentligt tilfredse. Om det har lykkedes Valve at omvende kritikerne er nok for tidligt at spå om, men måske kan Half-Life: Alyx være med til at give VR det brede gennembrud, som teknologien endnu mangler. Der er både ting der taler for og imod. Lad os komme i gang!

Half-Life: Alyx
Half-Life: AlyxHalf-Life: AlyxHalf-Life: Alyx

For: Det bygger en bro til traditionel gaming
De bedste VR-eksklusive titler har det tilfælles, at de er fuldstændig nye IP'er, hvilket på sin vis er fantastisk, men Half-Life: Alyx har en bedre mulighed for at hive tvivlere eller late movers over til VR, fordi de ikke vil misse nyeste kapitel i en af deres yndlingsserier - som vel og mærke har ligget i dvale i 13 år. Der skal nok sidde mange Half-Life fans derude, som endnu ikke har investeret i et VR headset og nu - særligt den fremragende modtagelse af Alyx taget i betragtning - overvejer at hoppe med på bølgen. Det gjorde en af mine venner for eksempel få dage efter udgivelsen. Jeg håber, at han også får øjnene op for de mange andre glimrende oplevelser, VR kan byde på.

Imod: Et umoderne spil i en støvet serie
Jeg var 13 år da det første Half-Life udkom og husker tydeligt, hvor optaget jeg var af det og hvor anderledes det var, end markedets andre shootere. Lige siden har serien stået mit hjerte nær, men det er immervæk 13 år siden, det sidste kapitel udkom. Hvordan er de, lad os sige, 15-25-årige gameres forhold til serien? Og hvordan ser det ud for de ældre gamere, som siden de sidste udgivelser har lagt gaming lidt på hylden som følge af fuldtidsarbejde og familieforøgelse. Kommer de til at investere i et headset til minimum 3000 kr. bare for at genbesøge en af ungdommens favoritter? Half-Life er en legendarisk spilserie, ingen tvivl om det, men har den godt nok fat i nutiden? Læg dertil at spillet er noget så umoderne som en komplet lineær singleplayer-shooter med begrænset genspilsværdi på under 15 timer. Er det stadig en type spil, der kan appellere bredt?

For: Det er (VR-eksklusiviteten taget i betragtning) tilgængeligt for mange
Godt nok kræver Half-Life: Alyx et VR headset, men i modsætning til Oculus' og Sonys titler kan det spilles på stort set alle PC-baserede headsets. Det er endnu begrænset, hvor mange der ejer et VR headset og førnævnte firmaers insisteren på eksklusivitet hindrer deres titler i at nå et bare nogenlunde bredt publikum på en helt anden måde end tilfældet er for traditionelle eksklusiver til for eksempel PS4, hvor install basen er en noget anden. Derudover er spillet optimeret fortrinligt, så selv beskeden hardware kan køre det tilfredsstillende. Flere brugere har på Reddit således berettet om, at de kan køre spillet tilfredsstillende på extreme settings, selvom spillet selv anbefaler low.

Half-Life: Alyx
Half-Life: AlyxHalf-Life: AlyxHalf-Life: Alyx

Imod: VR headsets bliver stadig anset som for dyre
Det er svært at modsige kritikerne, når de peger på de ret høje prisskilte VR headsets er udstyret med. Et Index ligger i ca. 7000 kr. og selvom der er billigere alternativer på markedet, kommer du i hvert fald af med 2000 kr., hvis du skal spille Half-Life: Alyx - det kan man også købe en konsol for eller opgradere Pc'en. Er man kun ude efter at spille Alyx, er det for mange en for dyr fornøjelse. Derudover hjælper det ikke, at VR-markedet stadig er meget fragmenteret. En ting er, at Sony har en række eksklusive titler. Det er vi trods alt vant til. En mere forvirrende omstændighed er, at PCVR-markedet faktisk er opdelt. Investerer du i Index, har du for eksempel ikke mulighed for at spille Oculus Studios' titler, hvilket er noget af en bet, da de pt. er den mest aggressive udgiver med for eksempel de roste Lone Echo og Asgard's Wrath under bæltet og lovende titler som førstnævntes efterfølger og Medal of Honor: Above and Beyond på vej. Ja, du kan spille disse titler ved hjælp af tredjeparts-appen Revive, men det er basalt set et hack, som kan blive lukket ned og desuden ikke altid er helt gnidningsfrit at benytte.

For: Det er et fantastisk spil
Den bedste og mest åbenlyse grund til, at Half-Life: Alyx kommer til at rykke ved nogle ting er heldigvis, at det slet og ret er et fantastisk spil. Godt nok bryder det ikke decideret ny grund rent mekanisk - Boneworks byder eksempelvis på endnu mere omfattende fysik - men systemerne fungerer fantastisk og Valves verden er detaljeret og poleret på en måde, som ikke er set før i VR. Lige fra den overrumplende åbning ER man ganske enkelt i City 17 og som den velfortalte heist-thriller skrider frem, leverer Valve adskillige uforglemmelige scenarier. Det allerede legendariske - og vanvittigt nervepirrende - Jeff kapitel er med sin innovative brug af VRs kardinaldyder ganske vist kronjuvelen, men en aparte tur gennem et forladt hotel og den syrede afslutning er ligeledes formidable. Ildkampene er intense, gåderne snedigt udtænkte og dybt tilfredsstillende at løse og Valve udviser hele tiden forståelse for, hvad der fungerer og ikke fungerer i VR. Et tydeligt tegn på den omfattende playtesting, firmaet udfører.

Half-Life: Alyx er kort sagt det klart bedste spil, jeg har haft fornøjelsen af at spille i VR og alene spillets kvalitet burde kunne rykke ved VR-markedet, for det er i den grad en system seller. Og skulle du hoppe med på VR-vognen, kan jeg glæde dig med, at der efterhånden er et solidt spiludvalg at tage hul på efter Alyx - også selvom ingen af dem helt kan måle sig med Valves fremragende singleplayer-comeback.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Half-Life: AlyxScore

Half-Life: Alyx

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Ventetiden har været lang, men Valve vender langt om længe tilbage til Half-Life-universet via det eksklusive Alyx.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.