Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
artikler

Her er vores førstehåndsindtryk af Project xCloud

Microsofts spilstreamingtjeneste har ramt Danmark i lukket beta-form, og vi har kigget lidt nærmere på den.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvis man tænker over det, så har Microsoft valgt en markant anderledes strategi i forhold til selve implementeringen og lanceringen af deres spilstreamingtjeneste sammenlignet med Google. Hvor Stadia-platformens fans ofte beskriver tjenesten som værende "en god start", eller "begyndelsen på en årelang udvikling", så må man ej forglemme at Stadia koster penge lige nu, om man så kører et Pro-abonnement og tager de gratis spil der hører med, eller sågar køber spillene enkeltvis. Det gør tjenestens fejl langt sværere at sluge.

Microsoft derimod har gået på listetæer i over et år nu, og langsomt men sikkert udbredt testkapaciteten af Project xCloud, der koster nul og niks lige nu, hvis man altså udtages til beta-testprogrammet, der netop er kommet til Danmark. Hvis man udvælges som beta-tester, kan man afprøve et relativt bredt udvalg af titler, som A Plague Tale: Innocence, ARK: Survival Evolved, Bleeding Edge og Crackdown 3. Det gør at potentielle fejl og mangler bliver nødt til at blive anset på en lidt anden måde, dette er trods alt en test, og det koster trods alt ingenting - overhovedet.

Her er vores førstehåndsindtryk af Project xCloud

Vi har været en del af beta-testprogrammet i en uges tid, og har prøvet en række forskellige titler på en række forskellige forbindelser, og er nu klar med nogle førstehåndsindtryk.

Project xCloud tilgås fra den applikation der hedder Xbox Game Streaming, og vi regner med at den i sidste ende integreres i den etablerede Xbox-applikation, der er tilgængelig på både iOS og Android. Indtil videre er den dog, preview-mærkatet til trods, stabil, overskuelig og let at tilgå for de fleste, med et klart overblik over de spil der er tilgængelige, hvilke spil du har spillet sidst og relativt overfladiske profilindstillinger. Det lover godt for fremtiden, hvis dette er Microsofts designtilgang.

Før man starter et spil skal man dog danne par med en controller, og selvom Microsoft anbefaler en trådløs Xbox-controller, så virkede det eksempelvis også med Steelseries' glimrende Nimbus+, der har samme basale layout. Faktisk virker det til dels også med en Stadia-controller. Af alle de enheder vi forsøgte at forbinde havde vi faktisk flest problemer med Xbox-controllere, fordi nogle af dem vi har på kontoret åbenbart ikke har bluetooth, men selv dem med bluetooth var det ikke muligt at få forbundet - af uransagelige årsager. Microsoft arbejder lige nu på et såkaldt "touch input overlay", men dette er endnu ikke tilgængeligt.

Og så fluks ind i spillene, og her fortsætter xCloud faktisk med at imponere, for på vores Samsung Galaxy S20 Ultra oplevede vi en ret imponerende, glat og dynamisk spiloplevelse, alt taget i betragtning. Det er tydeligt at Microsoft, ligesom Google, har valgt at prioritere forbindelsesforsinkelse mere end noget andet, for der var hverken mærkbar input lag eller direkte missede inputs. Dette gælder både Bleeding Edge, hvor tungere animationer gør at det lag der nu kan være stort set ikke ænses af spilleren, eller i Halo 5: Guardians, hvor vi kun momentvis oplevede noget der kunne ligne en forbindelsesmæssig fejl. Desuden formåede spillene at fastholde en fornuftig opløsning, og selvom der ikke loves samme basale opløsning og billedhastighed som på Stadia, så følger xCloud-versionerne trin for trin konsolversionernes tekniske opsætning. Halo 5: Guardians afvikles derfor i 60fps, og selv der oplevede vi ikke megen screen-tearing, eller tabte frames.

Her er vores førstehåndsindtryk af Project xCloud

Selve spiloplevelsen må altså siges at være et absolut højdepunkt, dog er der én central problematik, som Microsoft må forsøge at få løst her - loading-tider. At indlæse Bleeding Edge tog over ét minut, og det på en forbindelse der er 1000/1000 mbit. Ligeledes kræver tjenesten, i visse tilfælde, genindlæsning efter man har minimeret applikationen, og også her kan det tage overraskende lang tid for xCloud at genfinde en stabil forbindelse. Igen, hvis resultatet er en mere stabil spiloplevelse, så er det måske en fin byttehandel, men det kunne være rart med reducerede loading-tider i fremtiden.

Desuden kan xCloud køre relativt gnidningsfrit på en række forskellige forbindelser, og vi afprøvede blandt andet 4G, som Stadia endnu ikke understøtter, og oplevede godt nok en lettere ofring af visse grafiske detaljer, men på bagsædet af en bil formåede vi faktisk at nyde A Plague Tale: Innocence, som i sig selv er lidt tung i mekanikkerne, så her mærkede vi ikke meget til de tilsatte millisekunders forsinkelse. Microsoft selv siger at tjenesten kan køre helt ned til 7-10mb/s, og vi kan umiddelbart bekræfte, at det passer.

Det er ret spændende, det må vi ærligt indrømme, og på en fundamentalt anderledes måde end eksempelvis Stadia. Det skyldes først og fremmest, at xCloud allerede understøtter 90 titler, med løftet om at "samtlige" Xbox One-titler der nogensinde er udgivet vil blive understøttet når tjenesten engang lanceres. Samtidig med det er dette et supplement til et eksisterende konsol set-up, snarere end noget der er markedsført som en erstatning. Du har dine indstillinger, dine saves, alt det der gør dit spil til dit med dig på farten, men når du alligevel er derhjemme, så kan du få den lokale, stabile og velkendte oplevelse, som i forvejen ikke rigtig fejler noget. Det er noget ekstra, og er ikke et nyt økosystem der kræver separate spilkøb, saves og alt derimellem.

Her er vores førstehåndsindtryk af Project xCloud

Her til sidst bliver vi så nødt til at vende tilbage til det med strategien her. At Microsoft vælger at åbne op for en gradvis beta før de tager en eneste krone fra testerne, må anses som værende et tegn på at de her sætter forbrugerne først, om ikke andet i den forstand at de anerkender at når man taler om teknologi der endnu ikke er veletableret, så bør man i hvert fald ikke betale per spil, eller et månedligt abonnement. Vi ved dog endnu ikke hvordan den endelige forretningsmodel bliver, og det er vigtigt at have med, for hvorimod det ser forbrugervenligt ud nu, så kan det ændre sig i fremtiden, og det er vi på vagt overfor.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Men helt ærligt - sådan som det ser ud lige nu, så er Project xCloud ret fedt. Der er masser af spil allerede, solid streaming-kvalitet med nogle få knaster og set som et supplement til dit Xbox set-up, der fremstår det som en robust konkurrent fremadrettet. Det er i hvert fald ikke blevet lettere at være Google, det er helt sikkert.



Indlæser mere indhold