Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
artikler
Biomutant

Vi snakker med Experiment 101 om det kommende BioMutant

Vi fik langt om længe lov til at stille Stefan Ljungqvist fra studiet bag BioMutant nogle spørgsmål om deres ambitiøse spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Der udkommer rigtig mange store spil i 2020, det er helt sikkert, og selvom BioMutant måske ikke umiddelbart er det første og største du tænker på, så har Experiment 101's bizarre rollespil alligevel formået at tryllebinde nok til det at er på manges huskelister. Dog har udvikleren været ret så stille omkring udviklingen i lang tid, og selvom at den nyeste gameplay trailer hjalp på det, så er der stadig så meget vi endnu ikke ved.

Derfor fik vi endelig mulighed for at tage en snak med Stefan Ljungqvist fra Experiment 101 om spillet, udviklingen og planerne fremadrettet.

Man må sige at designet i BioMutant har fanget manges opmærksomhed, og her taler vi særligt om hovedpersonens udseende. Kan du fortælle os lidt om ham/hende?
"Jeg foretrækker, lidt endnu, ikke at stange for mange detaljer om spillets protagonist over disken, for at undgå at spoile noget, men generelt kan man sige at spillets historie handler om hvem du er, hvem du var, og grunden til at du befinder dig i denne verden. Det er et lidt genkendeligt familetema, som vi dog giver vores eget spin på."

Biomutant
BiomutantBiomutantBiomutantBiomutant

Hvorfor valgte I at benytte en vaskebjørn som central hovedperson?
"Spillet har ikke én specifik protagonist, men hvis du refererer til den karakter alle spillere spiller som, så er det ikke helt sådan du skal se på det. Snarere skal du, og alle andre, forme jeres egen personlige Biomutant, da det er en afgørende del af spillet. Man vælger en af i alt seks DNA-strenge, og derfra kan du frit mutere anatomien, og dermed udseendet, indenfor begrænsningerne af den pågældende DNA-streng. Du kan faktisk lege med hele genetikken indenfor hver streng, så der er ret meget frihed her. Det er måske også her relevant at nævne, at det også ændrer din karakters evner og statistikker. I forhold til "vores" udgave af hovedpersonen, som du har set i trailere, så kan jeg godt forstå hvorfor du siger "vaskebjørn", men det er det faktisk ikke rigtig, men snarere en mutant der har en vaskebjørns genetiske profil. Ikke bare det, karakteren har også genetiske indspark fra blandt andet en Boston Terrier og andre pattedyr. Internt kalder vi dem "character muppets". Jeg lover at du kan lave en langt, langt anderledes karakter end den vi har vist.

Hvilken indflydelse kommer spillets karmasystem til at have på eventyret?
<em>"Det mest afgørende valg du kommer til at træffe er hvilken stamme eller klan du kommer til at vælge at have som allierede igennem hele spillet. Der er seks stammer i verdenen, og, for at sige det mildt, så kan du nok godt sige at halvdelen er blå, og den anden halvdel er røde (altså Light/Dark). Det valg du træffer (som du kan ændre i løbet af spillet) vil definere slutspillet, og selve spillets mål. Eksempelvis kan det være en af de røde stammers mål at udrydde de andre stammer, hvorimod det kan være en af de blå stammers mål at skabe en alliance stammerne imellem, og at derigennem redde "The Tree of Life". Karmasystemet, og de valg du træffer, har også en effekt på dine dialogmuligheder, og de karakterer du møder. I nogle situationer låser du også op for PSI-point ved at træffe valg, der lader dig tilgå anderledes mutationer.

Biomutant
BiomutantBiomutantBiomutantBiomutant

Hvorfra har I draget inspiration til spillets kampsystem?
<em>"Vi har hørt andre sige at det er en blandning af Devil May Cry, Ratchet & Clank og Batman: Arkham igennem årene, og det er svært at argumentere imod. Det vigtigste for os er det der "freeflow" i forhold til gameplayet, og at du altid kan afbryde eller ændre en given handling, uden at det hele stopper fuldstændig op. Vi forsøger at give spillerne tøjlerne til at udtrykke sig kreativt igennem kamp.

I forhold til stilarter, så lader det til at BioMutant gør en dyd ud af at blande lidt af det hele. Betyder det at der har været nogle særlige problematikker henad vejen?
<em>"Den største udfordring er stadig foran os, og det er at få alle til at forstå at det her er en åben verden lig The Legend of Zelda: Breath of the Wild, og er ikke lineært på nogen måde. Jeg tror det kan være svært at forstå baseret på de trailere vi har udgivet indtil videre, men det er en meget vigtig ting at slå fast."

Det virker som om at der, netop på grund af den manglende linearitet, er stort fokus på genspilningsværdi. Hvor lang tid tror du én gennemspilning af kampagnen tager?
"Jeg har før sagt "mindst 10 timer", men sandheden er at det nok vil tage betragteligt længere for de fleste. Det er mere det der med at det er fysisk muligt at gøre det hele på 10 timer, men jeg kan ikke helt se hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Den person der bare tonser igennem, uden at udforske, og uden at tage en eneste sidemission, vil nok kunne gøre det på 20 timer, cirka."

Biomutant
BiomutantBiomutantBiomutantBiomutant

Det er oftest sådan et sekvenser med køretøjer er de værste i action-spil, så hvordan sørger I for at det ikke er sådan i jeres spil?
"I BioMutant har køretøjerne nok en mere specifik funktion, da de ikke bare transporterer dig, men er designet til at lade dig kæmpe imod spillets med udfordrende bosser. Én boss skal du bruge en Mekton (mech) til at kæmpe imod, en anden placerer sig i en Goolide og den sidste kræver en Octosub (en ubåd). De første to kan faktisk opgraderes og tilpasses. Desuden skal du også bruge disse køretøjer hvis du vil tilgå bestemte dele af spillets verden. Du kan ikke svømme, så det at bruge Googlide er absolut nødvendigt. Forhåbentlig gør det at køretøjerne har været en afgørende del af vores designproces, at de føles som en naturlig del af spillet, og ikke en eller anden strøtanke vi har fået efterfølgende."

Er det ikke en stor risiko at tage, det der med at lancere et nyt spil til konsoller der er på vej ud?
"Jeg går ud fra at du mener, at der snart kommer til at være spil til den nye hardware, der vil fange al opmærksomheden? Vi tænker faktisk ikke rigtig på den slags. Det kan ske selv under denne generation, kan det ikke? Udgiverne er ikke så glade for at udgive spil samtidig af netop den grund. Vi er udviklere, vi vil bare gerne lave det bedste spil vi kan. Naturligvis giver de nye konsoller os yderligere muligheder som udviklere, og de gør ting muligt der før synes umulige, selv på den hardware vi har nu, der ikke ligefrem er ringe. Så der er gode muligheder for fremtiden, men for nu handler det om at gøre BioMutant færdigt, og at sørge for at det er godt."

Betyder det at vi kommer til at kunne spille BioMutant på de nye konsoller?
"Lad mig sige det sådan her - du vil kunne spille BioMutant på både PlayStation 5 og Xbox Series X."

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold