Dansk
Gamereactor
artikler

Redaktøren Mener: Xbox Series X-fremvisningen var fin

Han gav sit besyv med efter PS5-fremvisningen, og nu sker det samme for Xbox Series X-showet. Det var... fint!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Selvom det uden tvivl vil være at hælde yderligere benzin på konsolkrigsbålet, så skrev jeg en lille artikel om min personlige holdning til PlayStation 5-fremvisningen tilbage i sidste måned, og føler mig nu lidt indlagt til at gøre det samme her. Ikke at det ikke er uhyre interessant at følge udviklingen, at se nye spil der skal fremvise fordelene ved helt ny hardware, og at se Microsoft og Sony i sund konkurrence med hinanden imens stregerne så småt kridtes op inden det travle efterår.

I det hele taget har det været en udfordrende sommer at dække. Uden et E3 har der ikke rigtig været én central udblæsning af afsløringer, trailere og nyheder, som vi ellers er vant til, og selvom disse Direct-lignende formater udfylder noget af det tomrum, så er det bare ikke helt det samme som at se en kikset producer i et for stort jakkesæt læse akavet op fra en teleprompter. Åh ja, E3, kom tilbage - i al din kiksethed.

Redaktøren Mener: Xbox Series X-fremvisningen var fin
Obsidians Avowed blev endelig afsløret - dog med en CG trailer.

Sony-præsentationen var jeg, som sagt, ret stor fan af. Umiddelbart tikkede præsentationen alle boksene - spil uden videre dikkedarer? Check. En blanding af spil der først kommer om lang tid, og nogle der ankommer i PlayStation 5-konsollens lanceringsvindue? Check. En sund blanding af første- og tredjeparter? Check. Ingen spildtid? Check.

Bruger man samme centrale måleværktøj, så var Microsofts præsentation faktisk også lidt af en succes. Der var ingen rigtig snak, ingen pompøs udblæsning af salgstal, statistikker eller investororienteret fikumdik. Spillene fik lov til at tale for sig selv, og de kom i sådan et hurtigt tempo, at det næsten var svært at følge med. Det er rart at se at den bedste del af Nintendos strategi er blevet adopteret af nu både Microsoft og Sony.

Spil var der rigtig mange, som i rigtig mange, og en sund blanding af spil til Xbox Series X, til både Xbox Series X og Xbox One, og det hele kommer også til PC, desuden var den genremæssige komposition også ganske acceptabel, med store skydespil, japanske rollespil, små platformere og mærkværdige krydsninger. The Gunk, Halo Infinite, Everwild, Avowed, Tell Me Why, As Dusk Falls, Forza Motorsport, Psychonauts 2 - line-uppet var imponerende bredt, præcis som det skal være.

Redaktøren Mener: Xbox Series X-fremvisningen var fin
Playground står bag Fable - det vidste vi godt. Men spændende bliver det at følge det.

Så så langt så godt, ikke? Vi ved hvordan konsollen ser ud, hvad den kan tilbyde og hvilke features den byder på, og nu ved vi en hel del mere om hvad vi har i vente. Dertil er der fortsat åbne spørgsmål og mystik, såsom hvad studier som inXile, The Initiative, The Coalition og Mojang arbejder på. Desuden var strukturen på showet præcis som den skulle være, og igen lod pengemændene spillene tale for sig selv. Sådan.

Men naturligvis er alt ikke helt fryd og gammen, for jeg har dog to ret centrale ankepunkter. For det første savner jeg, Direct-formatets uhyre hurtige præsentationsskik til trods, at se nogle flere reelle demonstrationer af spillene. Ikke bare når man knapt nok at få en solid idé om hvad hvert spil egentlig handler om, før vi lynhurtigt er videre til det næste, men den der fordybelse er noget jeg bare mangler, og jeg manglede den også ved Sonys præsentation. De der "deep dives" har været en fast del af E3-formatet i årevis, og har givet os nogle i sandhed storslået øjeblikke, fra den sindssyge gameplay-demonstration af The Last of Us, til den lange gennemgang af Fallout 4. Det her format sætter kvantitet over kvalitet, og det er der som sådan ikke noget galt med, men jeg så gerne showet vare halvanden time, hvor så måske to eller tre spil fik Halo Infinite-behandlingen, hvor vi får lov til at gå mere i dybden.

Det andet ankepunkt er nok mere centralt, og det er manglen på reelt gameplay i mange af de afgørende trailere. Jeg, ulig mange andre, er ikke som sådan vred eller skuffet over at præsentationen primært bestod af spil der går lang tid før vi kommer til at spille. Spil som Forza Motorsport, Fable, State of Decay 3 og Avowed kunne meget vel være to, hvis ikke tre år fra at udkomme, men det er næsten lige før jeg hellere vil have en løgnagtig CG-præsentation, fordi det er i det mindste bedre end at vise noget så vagt som konceptet om et spil. Det er hvad de her CG trailere er - de er ideer, og selvom de sikkert er i tidlig præproduktion, så synes jeg enten man bør sammensætte en trailer der giver en bedre idé om hvad spillet egentlig er for en størrelse, ellers så skal man helt udelade dem. Meget kan man sige om den mildest talt misvisende første præsentation af Watch Dogs, men i det mindste vidste vi hvad spillet gik ud på. Jeg aner ikke hvad Avowed går ud på, og det ville jeg ønske jeg gjorde.

Redaktøren Mener: Xbox Series X-fremvisningen var fin
State of Decay 3 er kun akkurat lige gået i præproduktion.

Hvorimod det at starte med Halo Infinite, en præsentation der nu er ret kontroversiel grundet den ret mangelfulde grafik (som jeg i øvrigt godt kan se), så var den uhyre konkret. Her er traileren, her er demoen - sådan. Men den blev fulgt op med en række ret mangelfulde afsløringer. Jo, så arbejder Turn 10 på Forza Motorsport - det vidste vi i grunden godt - så hvorfor ikke bare lige give os tre minutters gameplay, så vi ved lidt mere om hvordan det ser ud? Det samme kan siges om State of Decay 3, og i princippet også om Fable.

Det bør være en mere principiel sag at udviklere, udgivere og platformindehavere skal fremvise spillene på en sådan måde, at man får en konkret idé om hvad spillet går ud på. Ellers kunne det hele lige så godt være concept art, og når vi skælder Ubisoft ud for at gøre det, så bør det også gå den anden vej.

Når det så er sagt, så var det en ret vild trailer-kavalkade vi var vidne til, og det er umiddelbart svært at sætte sin finger på bredden, eller udformningen på showet, udover at vi manglede nogle længere demonstrationer. Det er ret tydeligt at der som Xbox-ejer er langt mere at se frem til nu, end der var for bare få år siden, og det er desuden tydeligt, at det klæder dem at have flere studier at falde tilbage på. Jeg ville ønske at flere af dem var mere klar til rampelyset, men af mangel på bedre kender vi nu til de næste par års Xbox-eksklusiver, og det var jo hele pointen med showet.

Så den var go' nok Microsoft, men næste gang må I gerne være mere konkrete.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.