Dansk
artikler
Halo: Combat Evolved Anniversary

Et årti med Halo: Frank O'Connor

I anledning af Halos ti års jubilæum snakker vi med Frank O'Connor, den nye franchise director, der skal lægge kursen for serien hos 343 Industries.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da Halo: Combat Evolved udkom, var det åbenlyst et stort hit. Hvad var nøglefunktionerne, i dine øjne, der gjorde det til så stor en succes?

Jeg tror at de åbenlyse ting, Halo CE gjorde da det udkom, var at få en genre - FPS - der havde fungeret perfekt på PC med mus og keyboard, til at virke fremragende med analoge sticks på en konsol. Det løste en masse små, raffinerede men udfordrende tekniske problemstillinger på en rigtig fed måde. At det så også tilføjede sandkasse-gameplay og den her fornemmelse af en åben verden, det var bare prikken over i'et. Måden spillet vokser og udvider sig, når du lander på Haloens overflade var lidt af en øjenåbner.

Har I nogensinde overvejet en anden hovedperson end Master Chief?

Som den centrale hovedperson? Helt sikkert. Det er noget vi ville overveje, men den næste historie er bestemt fokuseret på Chief. Når det er sagt, så betyder spil som ODST, Halo Wars, Reach og endda Halo 3 med de spilbare Elites, at størstedelen af Halo-spillene på deres egen måde faktisk har haft ikke-Chiefede hovedpersoner.

Halo: Combat Evolved Anniversary
M.C. gennem tiderne: den originale (remasterede) Chief i Combat Evolved...

Kommer vi nogensinde til at se Master Chiefs ansigt? Hvorfor ikke vise det?

Det er egentlig skægt. Chiefs ansigt er blevet nøje beskrevet i fiktion, men fans er så vant til "tricket" med ikke at vise hans ansigt i spillet, at det er blevet en ægte og vedvarende del af hans myte. Vi kunne godt vise det, men på det her tidspunkt skulle der være en virkelig interessant grund til at bryde med den tradition.

Halo 2 udkom i 2004, og satte hvad mange regner som standarden for online-konsolspil. Hvordan fandt I på ideen med at lave et matckmaking-system i stedet for en mere almindelig server-browser?

Som med mange Halo-opfindelser blev det gjort af nødvendighed. Live var bygget omkring en peer-to-peer-model med, på det tidspunkt, en uforudsigelig spillerbefolkning, kan man kalde det. Bungie var nødt til at finde den mest effektive måde at kombinere de faktorer på, og således blev matchmaking født. Det var en stor indsats hvad angår ingeniørarbejde, opfindelser og design, og det faktum at det nu regnes for en standard er en cadeau til Chris Butcher, Max Hoberman og hele Bungie-holdet.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Til hans debut i den cinematiske trailer, der annoncerede Halo 2...

Halo 2 fik selvfølgelig også en del kritik, især i forhold til kampagnen og dens pludselige slutning. Kan du kaste noget lys over selve projektet og hvorfor spillerne ikke fik lov at afslutte kampen før Halo 3?</b>

Jeg er helt sikker på at du i virkeligheden mener spændende cliffhanger, men ja, jeg kan faktisk huske dæmpede samtaler med nogle af journalisterne efter anmeldelses-events, hvor jeg fortalte dem, at de ikke behøvede bekymre sig, og at historien ville blive afsluttet i Halo 3. Det var selvfølgelig hele tiden planen, at der skulle komme et Halo 3, så vi vidste dengang at vi ville kunne runde historien af. Men jeg vil ikke lyve om nogle af de ting.

På Xbox 360 har vi ikke kun set slutningen af Master Chiefs (første) historie, men også spil der har udforsket nye retninger, såsom Halo Wars og Halo 3: ODST. Er det noget 343 Industries vil fortsætte med sideløbende med Halo 4?

Vi vil helt sikkert overveje nye projekter, men størstedelen af vores opmærksomhed vil være rettet mod kerne-FPS'et. Der er helt sikkert andre og anderledes muligheder i Halo-universet, der kan udforskes i spilsammenhæng. Men lige nu er der ikke noget i horisonten.

Halo: Combat Evolved Anniversary
...og hans tilbagevenden i Halo 4, med artwork af 343, seriens nye udvikler.

Hvad kan fansene forvente af Halo 4?

Forhåbentlig et rigtig, rigtig spændende Halo-spil. Og selvfølgelig nyt gameplay, grafik og fortællemæssige elementer. Der vil være meget mere at fortælle om det i de kommende måneder, men lige nu er det en kæmpe indsats at lave noget vi kan være stolte af.

Hvad vil du sige til de Halo-fans, der måske har blandede følelser, eftersom de troede at de virkelig havde afsluttet kampen?

Jeg tror jeg ville bede dem om at lade det nye spil tale for sig selv. Jeg tror ikke at nogen er i tvivl om vores passion og kærlighed til Halo, men der vil nok være nogle fans, der er nysgerrige efter at se om vi kan levere varen.

I år fejrer Halo: Combat Evolved ti års jubilæum, og spillet bliver genudgivet som en Anniversary Edition. For dem der ikke har fulgt dette produkt, hvad er der så nyt i spillet, hvad adskiller det fra strømmen af HD-udgivelser?

Vi har tilføjet en masse ting til spillet. For $40 (den danske butikspris er under 300), selvom det er en lav pris for et 360-spil, så ville vi sikre os at fansene ikke var i tvivl om pakkens værdi, så vi har proppet den med ting.

Vi har muligheden for at skifte til classic mode, evner der ændrer på gameplayet, achievements selvfølgelig, masser af skjulte easter eggs, nye historieelementer via terminaler, Kincet-understøttelse, 3D-understøttelse, remastereret (og det originale) soundtrack og lydeffekter, og masser af små seje elementer, der vil vise sig efterhånden som du spiller. Og selvfølgelig ny grafik.

Er der mulighed for at Halo 2 får samme behandling?

Det er klart en mulighed, men vi har ikke regnet ud hvad indholdet skulle være og hvordan vi kunne gøre det del af en pakke, der gav mening. Det er noget vi kommer til at tænke over, men det skulle være en helt anden slags tilbud end Anniversary.

Hvad angår alle efterfølgerne og romanerne, var den overordnede fiktion allerede udtænkt, da det første spil landede? Og hvordan sørger I for at alting er tro mod Halo-kanonen?

Vi har en langsigtet plan for fiktionen og dens fortællinger, hvoraf nogle vil udspille sig i romanerne og det næste spil, men vi er nødt til altid at være bevidste om forandring, evolution og fede ideer. Så den vision, vi har lige nu, vil blive ved med at være kernen i vores fortælling, men vi justerer og laver ændringer, der egner sig til spillene, mens vi bygger dem.

Der har været en masse snak om en Halo-film. Hvad er dit synspunkt på det, er det noget I stadig har lyst til efter de problemer, det stod over for? Og hvis den bliver lavet, vil det så være live action eller CG?

Vi har ikke nogen aktuelle filmplaner i øjeblikket

Hvilke forventninger har du til Microsofts næste konsol vedrørende kommende Halo-spil?

Halo er et værk og et univers, som ny teknologi kun kan gavne, så fra vores synspunkt er fremtidige platforme bare midler til at levere det univers på endnu mere spændende måder og noget at være begejstret for.

Bungie er nu officielt færdige med Halo. Bør de inkarnerede Halo-fans være bekymrede?

Nej. Og personligt er jeg spændt på at se, hvad Bungie finder på næste gang.

Læs også vores anmeldelse af Halo: Combat Evolved Anniversary ved at klikke her.

Relaterede tekster

Halo: Combat Evolved AnniversaryScore

Halo: Combat Evolved Anniversary

ANMELDELSE. Skrevet af Emil Ryttergaard

For 10 år siden ændrede verden sig for mange gamere. Her udkom det oprindelige Halo: Combat Evolved på konsol og fungerede. Nu er det tid til genfødslen.

Halo vs Halo Anniversary

Halo vs Halo Anniversary

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Vi har sat de to udgaver af Halo op side om side. Hvis du vil se hvor mange forbedringer der gemmer sig i Halo Anniversary, så er det bare at kigge med her.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.