Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Halo: Combat Evolved Anniversary

Et årti med Halo: Frank O'Connor

I anledning af Halos ti års jubilæum snakker vi med Frank O'Connor, den nye franchise director, der skal lægge kursen for serien hos 343 Industries.

  • Tekst: Kimmo Pukkila - GR FI
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Da Halo: Combat Evolved udkom, var det åbenlyst et stort hit. Hvad var nøglefunktionerne, i dine øjne, der gjorde det til så stor en succes?

Jeg tror at de åbenlyse ting, Halo CE gjorde da det udkom, var at få en genre - FPS - der havde fungeret perfekt på PC med mus og keyboard, til at virke fremragende med analoge sticks på en konsol. Det løste en masse små, raffinerede men udfordrende tekniske problemstillinger på en rigtig fed måde. At det så også tilføjede sandkasse-gameplay og den her fornemmelse af en åben verden, det var bare prikken over i'et. Måden spillet vokser og udvider sig, når du lander på Haloens overflade var lidt af en øjenåbner.

Har I nogensinde overvejet en anden hovedperson end Master Chief?

Som den centrale hovedperson? Helt sikkert. Det er noget vi ville overveje, men den næste historie er bestemt fokuseret på Chief. Når det er sagt, så betyder spil som ODST, Halo Wars, Reach og endda Halo 3 med de spilbare Elites, at størstedelen af Halo-spillene på deres egen måde faktisk har haft ikke-Chiefede hovedpersoner.

Halo: Combat Evolved Anniversary
M.C. gennem tiderne: den originale (remasterede) Chief i Combat Evolved...

Kommer vi nogensinde til at se Master Chiefs ansigt? Hvorfor ikke vise det?

Det er egentlig skægt. Chiefs ansigt er blevet nøje beskrevet i fiktion, men fans er så vant til "tricket" med ikke at vise hans ansigt i spillet, at det er blevet en ægte og vedvarende del af hans myte. Vi kunne godt vise det, men på det her tidspunkt skulle der være en virkelig interessant grund til at bryde med den tradition.

Halo 2 udkom i 2004, og satte hvad mange regner som standarden for online-konsolspil. Hvordan fandt I på ideen med at lave et matckmaking-system i stedet for en mere almindelig server-browser?

Som med mange Halo-opfindelser blev det gjort af nødvendighed. Live var bygget omkring en peer-to-peer-model med, på det tidspunkt, en uforudsigelig spillerbefolkning, kan man kalde det. Bungie var nødt til at finde den mest effektive måde at kombinere de faktorer på, og således blev matchmaking født. Det var en stor indsats hvad angår ingeniørarbejde, opfindelser og design, og det faktum at det nu regnes for en standard er en cadeau til Chris Butcher, Max Hoberman og hele Bungie-holdet.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Til hans debut i den cinematiske trailer, der annoncerede Halo 2...

Halo 2 fik selvfølgelig også en del kritik, især i forhold til kampagnen og dens pludselige slutning. Kan du kaste noget lys over selve projektet og hvorfor spillerne ikke fik lov at afslutte kampen før Halo 3?</b>

Jeg er helt sikker på at du i virkeligheden mener spændende cliffhanger, men ja, jeg kan faktisk huske dæmpede samtaler med nogle af journalisterne efter anmeldelses-events, hvor jeg fortalte dem, at de ikke behøvede bekymre sig, og at historien ville blive afsluttet i Halo 3. Det var selvfølgelig hele tiden planen, at der skulle komme et Halo 3, så vi vidste dengang at vi ville kunne runde historien af. Men jeg vil ikke lyve om nogle af de ting.

På Xbox 360 har vi ikke kun set slutningen af Master Chiefs (første) historie, men også spil der har udforsket nye retninger, såsom Halo Wars og Halo 3: ODST. Er det noget 343 Industries vil fortsætte med sideløbende med Halo 4?

Vi vil helt sikkert overveje nye projekter, men størstedelen af vores opmærksomhed vil være rettet mod kerne-FPS'et. Der er helt sikkert andre og anderledes muligheder i Halo-universet, der kan udforskes i spilsammenhæng. Men lige nu er der ikke noget i horisonten.

Halo: Combat Evolved Anniversary