Dansk
artikler
Apex Legends

Her er vores indtryk af Sæson 6 i Apex Legends

Sæsonen hedder "Boosted", og tilføjer ny karakter, strukturelle ændringer og meget, meget mere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Apex Legends var ikke engang det første store Battle Royale-hit, langt fra faktisk. I årene forinden havde PlayerUnknown's Battlegrounds og særligt Fortnite allerede bevist, at der var noget om snakken her, og selve afsløringen af spillet i februar sidste år blev derfor både mødt med positiv overraskelse, men også mild sarkasme. Kort forinden havde EA købt Respawn Entertainment, og det virkede som om at de, ligesom de har gjort med mange studier før, nu tvang Respawn til hovedløst at jagte endnu en markedstendens.

Heldigvis, gennem hårdt arbejde, endte det slet ikke sådan, og Apex Legends påbegyndte i går sin sjette sæson, der har fået undertitlen "Boosted". Det er på mange måder en mere farverig, karikeret fejring af alt det Respawn har gjort rigtigt siden lanceringen, og denne byder på en ny Legend ved navn Rampart, et Crafting-system, gennemgribende ændringer til våben og rustninger, samt milde tilføjelser til World's Edge-banen. Vi kommer her med vores første indtryk.

Apex Legends
Den nye Volt SMG er ret fed.

Og lad os da starte med Rampart, som fortsætter tendensen med at introducere udstyr til slagmarken, efter Lobas Black Market Boutique og Octanes Jump Pads. Hun kan konstruere barrierer med skjolde i toppen, hvor kun du kan affyre igennem, og hun kan samtidig benytte sig af sin rullekanon, Sheila, som får en permanent placering, som godt nok gør en ret stationær, men som fungerer glimrende til forsvar af en taktisk overlegen position. Hun er rap i replikken, er en indisk englænder og fremstår som en af de mere balancerede og dybe karakterer i spillet lige nu. Det er tydeligt at hun hverken bare er one-linere som Mirage, eller er påtaget seriøs som Bloodhound, men formår at gå på den tynde linje imellem de to. Ydermere læner hendes kostumer sig mere ind i hendes indiske arv, der kun gør hende sejere at se og opleve på slagmarken.

Jeg selv havde nogle mindeværdige stunder med hende i går, hvor særligt Sheila kreerede nogle spændende taktiske scenarier. Nærmest alle evner i Apex Legends er designet omkring mobilitet, men denne beder dig forsvare en specifik position, og særligt i de senere ringe skaber dette nogle fantastiske øjeblikke. Kombineret med Gibraltars skjold kan du nu lave en ret storslået fæstning, og med Pathfinders Zip-Line kan du få en hurtig exit-strategi fra dit fort også - mulighederne synes mange, og samlet set lader Rampart til at være en ret dynamisk og naturlig tilføjelse til Apex Legends.

Apex Legends
Rampart lader til at være en solid tilføjelse til galleriet.

Jeg var personligt lidt bekymret omkring Crafting-systemet, men det lader ikke til at være helt lige så gennemgribende som først frygtet. Hver bane har et utrolig begrænset udvalg af grej der kan fremstilles ved hjælp af de materialer du samler fra dedikerede tønder, og undervejs via de mange "bins". Eksempelvis kan du i én bane lave en Longbow, et Knockdown Shield i level 3, et Digital Threat-sigte og nogle andre småting, men så er det altså heller ikke mere end det, så jeg stødte ikke på nogen der bare havde hamstret ressourcer og skabt sig selv et niveau af grej de ikke havde fortjent igennem kamp.

Nu hvor vi er det der med at gøre sig fortjent til sit grej, så har Respawn lavet rustninger helt om, så nu er al armor Evo Armor. Det betyder at om du så samler en blå, eller en lilla op, så vil de altid udvikle sig og blive bedre, jo mere skade du giver dine fjender. Denne mekanik opfordrer til mere aggressivt spil, og selvom dette er en ret gennemgribende ændring, så det føles det øjeblikkeligt mere naturligt. Er du god nok, jamen så får du en god rustning, lige meget om du finder en eller ej - det er sådan det skal være.

Så en solid Legend, og et begrænset men organisk Crafting-system - så langt så godt, men alt er ikke helt fryd og gammen. Først og fremmest er udvalget i det nye Battle Pass ret kedeligt, og det er ret tydeligt at se, at antallet af Legendary Skins, både til karakterer og våben, er blevet reduceret drastisk, til det punkt hvor du reelt set kun får et par stykker i hele det nye Battle Pass. Det er mildest talt skuffende, når nu spillere betaler for at få lov til at kunne låse op for noget ganske særligt, og de fleste af disse belønninger er fortsat kedelige CP-point, en enkelt blå Loot Box og andet kedeligt gøgl. Det skulle helst være sådan, at man har udsigt til belønninger lidt ud over det sædvanlige, men de er ærlig talt kedelige at se på.

Apex Legends
Sådan her ser Crafting-udvalget ud i en given runde.

Heldigvis er der dog nye områder at udforske i World's Edge, og de fremstår som værende ret robuste. Det er tydeligt at Respawn har kigget nærmere på de områder der ikke umiddelbart tjente noget formål, såsom Lava Fields, der nu er en kæmpe raketaffyringsrampe med gangbroer der kan hæves og sænkes. Desuden er der endnu et Launch Site øst for The Tree, der ligeledes byder på interaktivitet og manipulation af omgivelserne, for at skabe mere indlevelsesrige kampe. Ja, jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er lidt skuffet over ikke at se mere gennemgribende ændringer, eller sågar en helt ny bane. I forvejen er det ret skønt at Apex Legends roterer imellem King's Canyon og World's Edge, og det må gerne fortsætte, men måske havde det været en idé at sparke sæsonen i gang med noget anderledes vejr, eller noget udover det sædvanlige? Der er tale om robuste tilføjelser her, men det er sikkert at Respawn her spiller sikkert.

I det mindste er det nye våben, Volt, ret fantastisk at bruge, en slags hurtig, konsekvent Energy-udgave af R99 SMG'en, der allerede har en permanent plads i mit arsenal. Derudover er Devotion ikke længere kun en del af Supply Drops, men findes på jorden, og det er rart at se flere LMG-våben i spillet.

Så alt i alt? Boosted fremstår for mig, der har spillet Apex Legends fast i over et år, som en solid tilføjelse til hele opsætningen. Det bliver dog rart at se Respawn forsøge sig med lidt større tilføjelser næste gang. Vi ønsker os mere end bare en karakter - en ny bane, tak!

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Apex LegendsScore

Apex Legends

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Respawn Entertainment giver os deres bud på en adrenalinpumpende battle royale-oplevelse. Fungerer det dog som tiltænkt?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.