Dansk
artikler

Detaljerne findes i billedhastigheden og ikke opløsningen.

Vi har igen samlet et panel af tekniske eksperter, der udtaler sig lidt om forholdet mellem billedehastigheder og opløsning.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

De fleste med blot en smule interesse i hardware, fulgte nøjsomt med da Nvidia for nyligt annoncerede deres nye serie af grafikkort, og RTX 30-serrien er da også på mange parametre imponerende. Hvor der med 20-serien blev fokuseret på at introducere raytracing uden et markant løft i ydelse, har firmaet med den nye serie taget et stort hop, og trods at der senest har vist sig at være lidt problemer når det hele presses, kan den slags ydelse kun komme forbrugerne til gode.

På samme tid forventes det at AMD inden længe er klar til at introducere deres konkurrent og med Navi-serien (RDNA2) loves der en fordobling af ydelse pr watt i forhold til firmaets forrige serie af grafikkort, og et markant løft i effektivitet og kapacitet.

Med alt den snak om ekstra ydelse er det dog som om noget er kørt lidt skævt og fabrikanterne har mistet fokusset i jagten på overskrifter. Det er bedste blevet demonstreret ved Nvidias snak om deres RTX3090 som et grafikkort der er i stand til at afvikle spil i 8K.

Detaljerne findes i billedhastigheden og ikke opløsningen.
Der har altid været et lettere trykket forhold imellem disse grafiske teknologier.

Der er ikke nogen tvivl om at den succesfulde grafikkort-producent har set chancen for en nem overskrift, og ej heller at RTX3090 med stor sandsynlighed er det første kort på markedet som har en chance for rent faktisk at afvikle den slags opløsning med noget der minder om en rimelig billedhastighed. Når det er sagt er det dog svært at se det som mere end en lidt fjollet måde at stjæle overskrifter på, fordi der er tale om et kortvarigt øjebliksbillede som højest sandsynligt ikke ville være gældende om et års tid hvor spillene er mere krævende.

Den fordrejede tilgang forsatte for nyligt med Microsofts endelig bekræftelse af den værst gemte hemmelighed i spilbranchen. Xbox Series S blev ikke kun afsløret som en fysisk mindre version af gigantens næste konsol-offensiv til en ekstremt aggressiv pris, men også som en konsol der primært vil satse på en opløsning på 1440p (2560×1440).

Informationen om opløsningen er interessant, ikke fordi det dermed cementerer hvad der satses på med Xbox Series S, men snarere fordi Microsoft nærmest låser sig til en opløsning på 4K fremover med Xbox Series X. Hvis argumentet for at købe en Xbox Series S er at du kan få den samme oplevelse i en lavere opløsning, vil grundlaget for at købe en Xbox Series X være svært at få øje på hvis denne begynder at gå på kompromis med 4K-budskabet.

Og skulle man være i tvivl, kan det siges meget klart: jagten på ren, ukomprimeret 4K som opløsning i spil er fjollet, og har indtil videre primært eksisteret som et våben i et grafik-kapløbet mellem fabrikanterne af grafikkort, snarere end som en egentlig tjeneste til spilleglade fans over hele verden.

Detaljerne findes i billedhastigheden og ikke opløsningen.
Er en høj billedehastighed afgørende for din nydelse af et spil?

Forskellen på et spil der afvikles i 1440p og 4K er til at se og skarpheden falder utvivlsomt til sidstnævntes fordel, men det er svært at finde et argument der retfærdiggør den når man vejer opløsningen op mod hvor meget ydelse den koster, og det synes konsolfabrikanterne fuldstændigt at have glemt.

Alt tyder på at den hardware som AMD har produceret til både PlayStation 5 og Xbox Series X er særdeles imponerende. Ikke desto mindre er det utopi at tro at alverdens udviklere inden for kort tid ikke vil stå med en beslutning om hvorvidt det er billedhastigheden eller opløsningen der skal prioriteres, og da begge parter allerede har snakket så meget om 4K, er valget nærmest allerede taget på forhånd. Den beslutning kan være lidt svær at forstå, da de nærmest uundgåeligt kommer til at skuffe deres publikum når hardwaren ikke længere kan følge med, og grafiske detaljer skal nedjusteres for at ramme en opløsning som ingen i første omgang havde spurgt på.

Udfordringen kan allerede ses med den første generation af PlayStation 5-titler. Insomniac Games fortæller således at Ratchet & Clank: Rift Apart vil fungere med en dynamisk opløsning (altså ikke ren 4K), mens nye videoer af Marvel's Spider-Man: Miles Morales viser at spillet afvikles i 60fps med en en såkaldt "Performance Mode" hvilket antyder at der igen vil være tale om kompromis.

Detaljerne findes i billedhastigheden og ikke opløsningen.
Nvidia sigter nu efter 8K, men er det overhovedet nødvendigt?

Der er ikke nogen tvivl om at udviklerne med tiden vil få bedre styr på hardwaren samt at teknikker som DLSS (hvis AMD kan udvikle et alternativ) vil gøre det lettere for hardwaren. Men det giver allerede en antydning af hvor urimelig en opgave udviklerne er blevet stillet over for, når en så talentfuld og ressourcestærk udvikler som Insomniac må gå på kompromis for at ramme målstregen.

De nye konsoller er ikke engang blevet sat til salg endnu og derfor kan det måske også virke lidt underligt allerede at snakke om deres tekniske restriktioner, men Sony og Microsoft synes begge glædeligt at have malet sig selv ind i et hjørne ved at snakke så meget om 4K.
Mest frustrerende er det hele fordi langt de fleste købere af begge konsoller formodentligt ville have valgt billedhastighed frem for opløsning hvis de var blevet spurgt. At opleve et spil i 60fps kan mærkes mens et spil i 4K kan ses, og mens det er svært at snyde sig til en bedre oplevelse er der adskillige teknikker der kan sørge for at et billede i 1440p er inden for tæt rækkevidde af et billede i 4K.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvordan både Sony og Microsoft med tiden vælger at tackle opløsningen når spillene begynder at blive mere og mere krævende, skal blive interessant at følge, men man kan håbe på at de allerede nu ved at ganske få af os vil klandre dem hvis prioriteringen i stedet falder i retning af billedhastigheden.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.