Dansk
Gamereactor
artikler
Demon's Souls

Bluepoint og Sony Japan er klar til at bringe en klassiker tilbage: "Vi er de største fans af Demon's Souls"

Om få uger vender en kultklassiker tilbage. Vi tog en snak med Creative Director Gavin Moore.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Med deres remake af en af PS2-æraens mest elskede titler, Shadow of the Colossus, kom texanske Bluepoint pludselig på alles læber. Udvikleren, der før nærmest udelukkende var kendt for sine remasters af kendte Playstation-serier som God of War, Uncharted og Ico/Shadow of the Colossus, tog et solidt spring op ad ranglisten og internetforaer begyndte at spå om, hvad deres næste store remake kunne være. Svaret fik vi i sommer, hvor de vedholdende rygter om et komplet remake af kultklassikeren Demon's Souls, faderen til Soulsborne-spillene, blev bekræftet. Annonceringen af remaket røbede dog også en anden vigtig information. Demon's Souls er et samarbejde mellem Bluepoint og Sony Japan, som assisterede Demon's Souls oprindelige udvikler, From Software, med den måske højst elskede Soulsborne-titel, Bloodborne, tilbage i 2015.

Det er et spændende samarbejde og ifølge Creative Director Gavin Moore fra Sony Japan, som er i den anden ende af min Webex-forbindelse, komplimenterer de to udviklere hinanden godt. "Det er et glimrende samarbejde. Bluepoint er nogle dejlige mennesker og vi kommer rigtig godt ud af det med dem. Jeg vil ikke kalde udviklingen nem, fordi vi skal tænke meget over hvad vi genskaber og ikke genskaber; hvad vi ændrer og ikke ændrer, men det har været vidunderligt at arbejde med dem". Arbejdet på Demon's Souls startede umiddelbart efter Shadow of the Colossus var færdigt i starten af 2018 og indtil COVID-19 lagde et gevaldigt låg på vores allesammens rejseaktivitet, tog Gavin med sin producer hver måned på ugelange besøg i Bluepoints studie i Texas, hvor de snakkede alt igennem. De fysiske besøg er nu erstattet af online møder, men Gavin pointerer, at de snakker sammen "konstant". Sony Japans primære ansvar ligger inden for lyd og outsourcing, mens Bluepoint håndterer de mere tekniske aspekter, fortæller han. "Vi står alt arbejdet med lyd: Lydeffekter, musik, optagelse af stemmeskuespil, orkester-optagelser. Bluepoint er faktisk et ret lille hold sammenlignet med nutidens standarder. Deres største styrke er deres teknologi, de er utrolige ingeniører. Deres engine er fantastisk og måden de bygger spil på er utrolig. Processen er ganske enkelt fejlfri, den er sømløs".

Demon's Souls
Demon's SoulsDemon's SoulsDemon's SoulsDemon's Souls

Når de to udviklere besluttede sig for at genskabe netop Demon's Souls var en væsentlig grund den kærlighed, der er til spillet, fortæller Gavin. "Demon's Souls er nok et af de højest elskede spil i Playstation-kataloget. Det er virkelig elsket af sine fans. Det er det spil, flest har efterspurgt os om at lave et remake af og vi har villet lave det i årevis. Problemet var, at det faktisk er et ret udfordrende spil at lave et remake af. Det er et meget stort spil og dets fans så loyale over for det, at vi ikke vidste, hvilken tilgang vi skulle have til det. Det var først da vi redefinerede remakets standarder med Shadow of the Colossus, at vi indså, vi havde den viden, der skal til for at yde Demon's Souls retfærdighed. Den anden grund støder vi på hen mod slutningen af vores samtale, hvor jeg nævner, at jeg især glæder mig til det, fordi mit kendskab til originalen er begrænset, selvom jeg har gennemført resten af Soulsborne-titlerne. "Det er noget, vi hører ofte og det er faktisk en af grundene til at vi besluttede os for at lave det", siger Gavin. "Hvis du har resten af spillene under bæltet, bliver du nødt til også at have den første, den der startede det hele".

"Demon's Souls er nok et af de højest elskede spil i Playstation-kataloget. Det er virkelig elsket af sine fans. Det er det spil, flest har efterspurgt os om at lave et remake af og vi har villet lave det i årevis. Problemet var, at det faktisk er et ret udfordrende spil at lave et remake af. "

Den dybe respekt for det originale værk fremgår tydeligt af Gavins svar og med tanke på, hvor trofast remaket af Shadow of the Colossus var, er det nærliggende at forestille sig, at Sony Japan og Bluepoint ikke har i sinde at afvige for meget fra det originale værk og Gavin er da også hurtig til at afkræfte spekulationen om tilføjelsen af en vis lokation. "Der er stadig kun fem buegange - ligesom i originalen. Vi har ikke tilføjet en sjette eller en anden ny verden". Til gengæld vil skarpe fans kunne spotte nye våben og items, siger han. Risikovillighed behøver dog ikke være et succeskriterium for et remake. Ofte handler det om noget mindre håndgribeligt. "Quality of life-forbedringerne er utrolig vigtige. At lave et remake handler ikke bare om at genskabe spillet helt bogstaveligt. Et remake handler om at prøve at skabe det spil, folk har i hukommelsen", fortæller Gavin og pointerer samtidig, at folk som regel husker spil som værende meget bedre, end de rent faktisk er. En af grundene til det skal findes i, at det han kalder "spillenes sprog" ændrer sig meget hurtigt. Vi vænner os kort sagt hurtigt til quality of life-forbedringer og glemmer, hvor besværlige og kluntede tingene engang var. Derfor har holdet ændret på kameraet, kollisionerne og karaktererne.

Det handler det om at finde ind til til spillets kerne, fortæller Gavin. "Hvad gør spillet til spillet? I Demon's Souls tilfælde er det gameplayet, logikken og AI'en. Alt andet lægger vi væk og så bygger vi det op igen. Vi tager det tilbage til tegnebrættet og redesigner det. Så hvert våben, hvert item, hver bane, alle de svimlende bosser er redesignet. Alle animationerne, alle lyseffekterne, alle fysik- og partikeleffekterne er lavet om. Så det er selve processen, men rent faktisk at træffe beslutningerne om hvad vi forbedrer og hvad vi ikke forbedrer, er ikke nemt. Vi er de største fans af Demon's Souls og vi sidder i møde i timevis og diskuterer, om vi skal ændre en given ting eller ej, om vi kan forbedre det eller ej og hvis vi kan forbedre det, hvad er fordelene. Hvis fordelene er positive og det ikke ændrer på spillets kerne, laver vi ændringen".

Gavin understreger, at selvom det er genskabt fra bunden, er spillets kerne uændret. For eksempel er bossernes animationer redesignede, men kadencen er uændret og timingen er lig originalens. Til gengæld er deres visuelle design ændret som følge af den ekstra kraft, Playstation 5 har bragt til bordet. Og netop den markant større regnekraft har givet nogle fantastiske muligheder, siger Gavin. "Vi kan tage de forskellige miljøer, som i originalen er meget sparsomme rent visuelt, og tilføje en masse detaljer til dem, så de fortæller en historie og bliver vakt til live". Resultatet er intet mindre end fantastisk og det er svært at være uenig i Gavins udsagn om, at "spillet er underskønt". Omgivelserne ser, i de trailere vi hidtil har set, fantastisk detaljerede og levende ud og bakkes flot op af de mange nye animationer, som Sony Japan og Bluepoint ligeledes har tilføjet. Som et kirsebær på toppen har man nu selv muligheden for at vælge mellem cinematic mode, som prioriterer opløsning og grafiske detaljer, eller performance mode, som rammer 60 FPS.

Demon's Souls
Demon's SoulsDemon's SoulsDemon's SoulsDemon's Souls

En anden stor (og kærkommen) forskel fra originalen er loading-tiderne. Playstation 5's SSD eliminerer praktisk talt disse, så der kun går få sekunder fra du dør, til du er tilbage i verdenen. Sammen med muligheden for at spille i 60 FPS, mener Gavin, at det vil gøre Demon's Souls til en langt mindre frustrerende oplevelse. "Du behøver ikke vente med at få din hævn. Du behøver ikke blive vred". Demon's Souls gør også brug af 3D lyd og Dual Sense-controllerens haptiske feedback. To ting der ifølge Gavin øger indlevelsen markant. Derudover har sidstnævnte funktion også den fordel, at du kan føle en parry et kort øjeblik, inden du kan se det, hvilket giver dig lidt længere tid til planlægge dit næste træk. Multiplayer har altid været en stor del af de næsten alle Soulsborne-titlerne og til manges glæde vil det være muligt at spille seks personer PvP i Demon's Souls.

Med nyheden om, at Spider-Man: Miles Morales også kan spilles til Playstation 4, er Demon's Souls pludselig blevet det største Playstation 5-eksklusive trækplaster her ved lanceringen, hvilket ikke er undsluppet Gavin. "Jeg har været hos Sony i 25 år og dette er min første launchtitel, så jeg er beæret over at være en del af det og bringe dette spil til en helt ny generation af fans samt dem, der har spillet det før. Demon's Souls er spillet, der startede hele denne genre og det er spillet, de andre ser op til. Jeg håber virkelig, at folk tjekker det ud".

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Demon's SoulsScore

Demon's Souls

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Bluepoint og Sony Japan har begået et dybt imponerende remake af Demon's Souls og bragt det tilbage i rampelyset, men alderen trykker også en smule.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.