Her er vores indtryk af Ascension i Apex Legends
Dansk
Gamereactor
artikler
Apex Legends

Her er vores indtryk af Ascension i Apex Legends

Den nyeste sæson i Apex Legends er ankommet, og Magnus giver her sit besyv med.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Mit kærlighedsforhold til Apex Legends er efterhånden et langt et. Eller, nok ikke nær lige så langt som de fleste, men alligevel har det på relativt kort tid nået at betyde meget for mig, og særligt mit forhold til venner og familie i denne Social Distancing-tid. Særligt min lillebror og jeg har brugt et utal af timer foran skærmen, og har bandet og svolvet når vi fik røven på komedie, men gud hvor er vi dog enige om, at på det succesfulde, store og besværlige Battle Royale-marked, det står Respawn Entertainments bud altså skarpest.

Og Respawn forsøger nu at sætte yderligere til med introduktionen af en helt ny sæson, Ascension, som blev introduceret i sidste uge, og som jeg nu har brugt ret mange timer i selskab med. Ascension er nemlig en ret ambitiøs sæsonopdatering, og en som bør cementere spillet, igen, som toppen af Battle Royale-kransekagen.

Apex Legends

Lad os starte med noget I dog sikkert allerede ved, nemlig hvad denne sæson egentlig tilbyder. Først og fremmest ankommer der endelig, endelig et nyt map til spillet, den svævende by Olympus. Netop fordi den er svævende er den fundamentalt anderledes end de resterende to maps, og faktisk bryder det ny grund i adskillige departementer. Først og fremmest er der tale om en by, og dermed er der bygget langt mere vertikalt. Det betyder at hvorend du bevæger dig, så er der en god chance for at der er nogen både ovenover og i visse tilfælde under dig. Olympus er ret lagdelt, og der er i det hele taget fokus på densitet. Det er en kærkommen ændring, og i forhold til både World's Edge og Kings Canyon, så er det tydeligt at der i Olympus bare sker en hel del mere, og at kampene bliver mere fokuserede.

Ikke bare det, Olympus er uden tvivl det flotteste map Respawn har designet. Det er både steampunk og Star Wars, både futuristisk og retro, både tætpakket og overskueligt, det er virkelig en æstetisk perle, der omfavner den centrale visuelle fordel Apex Legends har ved siden af blandt andet PlayerUnknown's Battlegrounds og Call of Duty: Warzone, nemlig farve. Om du befinder dig i de smukke åbne Gardens, de lagdelte Hydroponics-anlæg eller de skræmmende store Hammond-laboratorier - hvert eneste område er visuelt distinkt. Det er faktisk noget vi snakkede med instruktør Chad Grenier om for nylig, hvor han sagde:

"We talk about maps being like Disneyland, with all its different lands, that's kind of important to us, to have landmarks. With a map of that size, if you don't have unique landmarks and themes, it's really difficult to get lost. Our artists are always coming up with awesome ideas and concepts, and we try to fit as much of that as possible into our map."

Apex Legends

Olympus er dog ikke kun unikt på et arkitektonisk, designmæssigt og æstetisk niveau, der introduceres også spillets aller første køretøj, Trident. Dette fremstår som den mest tvetydige tilføjelse i Ascension, da den både bevæger sig en kende hurtigt, og desuden tillader en form for aggressiv strategi som Apex Legends ikke tidligere har lagt an til kan være mulig. Særligt i de øvre ranks i Ranked Play findes der nu jægere der driver rundt i banenes ydre led for at plukke intetanende spillere. Det er svært at sige om hvorvidt Trident i sidste ende er forstyrrende, det har jeg i hvert fald oplevet, men tydeligvis er de ikke færdige med at introducere køretøjer. Ifølge Grenier, så kan vi vist godt forvente at dette bare er starten.

"The ideas are flowing for sure. We have to stop people, you know like, hold on guys, we're just going to ship it in Olympus first, those ideas are all really good, but we've got to get it done first. There are a lot of people who have anywhere from cool ideas, to totally insane, crazy ideas, and we'll probably try all of them."

Desuden byder sæsonen, traditionen tro, på en ny karakter, Horizon. Tyngdekraft er hendes primære fokus, og hvorimod hendes Ultimate-evne skaber et sort hul, der introducerer et sjovt og anderledes element til nogle i forvejen intense skududvekslinger, så er hendes standardevne bare Octanes Jump Pad i andre klæder. Det kan dog vise sig at hun får fast plads i mange holdkonfigurationer på grund af Ultimate-evnen, jeg har selv haft det vældigt sjovt med den.

Apex Legends

Der er også kommet klubber til, der dog ikke er nogen synderlig ambitiøs implementering for at være helt ærlig, da de først og fremmest tilføjer et socialt element. Jo da, det er ikke helt tosset at kunne lave en slags klan med dine venner, eller slutte dig til en for så på den måde kunne gå i grupper hurtigere og mere effektivt, men det havde nu været ekstra sejt hvis der var mål, unikke kostumer og den slags man kunne optjene som del af en succesfuld klub.

I det hele taget er det værd at nappe Respawn (og sikkert primært EA) i hælene her, da der også er blevet foretaget ændringer til hele Battle Pass-systemet, der gør det sværere at optjene Ranks. I stedet for at udfordringer giver XP-point, der bidrager til dine Ranks, får du nu stjerner, og selvom Respawn allerede har pillet ved det efter massiv kritik, så går det stadig nu markant langsommere. Ikke okay.

Samlet set gør Horizon, Olympus, klubberne og Trident-køretøjet, samt mindre opdateringer der blandt introducerer cross-save imellem Steam og Origin, at Apex Legends har fået et ordentligt skud nyt indhold, og selvom det ikke er det hele der er noget "slam dunk", så gør dette kun at Apex Legends forbliver min absolutte favorit Battle Royale-oplevelse.

Relaterede tekster

Apex LegendsScore

Apex Legends

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Respawn Entertainment giver os deres bud på en adrenalinpumpende battle royale-oplevelse. Fungerer det dog som tiltænkt?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.