Dansk
artikler

For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity

Unity og Lego har lavet et micro game, hvor selv den humanistiske praktikant kan være med. Jeg forsøger mig som spiludvikler og snakker med folkene bag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da jeg var 10-11 år kørte Troldspejlet en serie, hvor man kunne lære at lave simple spil med programmet Game Maker. Noget nyt GTA blev det ikke til fra min side af, men jeg endte dog med at bruge en hel efterårsferie på at skabe mit eget lille platformspil og spille singleplayer stangtennis, når mine forældre smed mig udenfor blandt de fygende blade. Senere faldt jeg så i den humanistiske gryde, så mere førte det ikke til for mit vedkommende, men faktisk er der kommet en del solide spil ud af det simple program såsom Shovel Knight, Hotline Miami og ikke mindst det meget roste Undertale.

Det er dog en anden game engine, der i øjeblikket dominerer, særligt når det kommer til mindre indie-spil, men faktisk også en del af de store. Det er anslået, at danske Unity står bag mere end halvdelen af alle mobilspil, og selvom du spiller på konsol eller computer, vil du med garanti ofte havde stødt på den lille firkant, der er firmaets logo.

Men netop fordi Unity er et kraftfuldt værktøj med et utal af funktioner, kan det godt virke en smule afskrækkende for begyndere, der blot vil snuse lidt til spiludvikling. Derfor forsøger Unity så at fange spirende programmører på en ny måde. Ikke ved brug af lektioner i Troldspejlet, men snarere ved at alliere sig med et andet populært dansk brand, nemlig LEGO, som de har udviklet et såkaldt micro game i samarbejde med.

Et mikro game er et spil, hvormed du kan lære at beherske nogle af Unitys mange tricks og værktøjer. Indtil videre har Unity udviklet et kart-spil, en platformer, et FPS og altså nu et LEGO action-adventure. Ideen stammer fra modding-scenen, fortæller Vipul Gupta, der er Product Director hos Unity over en Zoom-forbindelse. Du starter med et allerede spilbart projekt, men sætter herefter dine egne præg på spillet gennem nogle simple tutorials, der kan gennemføres på en times tid, hvilket lærer dig nogle af Unitys mest basale funktioner. Det er learning-by-playing, og netop derfor var LEGO et oplagt valg til det første licenserede samarbejde. "Da vi startede mikro spil programmet for halvandet år siden, var det altid vores plan, at have et forløb der ville lede til et samarbejde med en IP partner eller en partner, der var i spilbranchen og gerne ville være en del af dette økosystem," fortæller Gupta.

For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i UnityFor klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
For at komme videre i spillet, må man placere sin egen platform. Alternativt kan man også gøre sin minifigur i stand til at hoppe direkte mellem de fjender øer.

I spillet starter du som en LEGO minifigur på en svævende ø. Det er dog begrænset, hvor meget du kan udforske, da der mangler elementer i niveauet, der kan transportere dig videre. Vil du "gennemføre" spillet, kræver det derfor, at du selv bygger det færdigt. En simpel, men ret smart metode til at få folk til at interagere med Unity. De første træk er ret simple. Du justerer din karakters fart for at kunne hoppe længere og ved hjælp af drag-and-drop og færdiglavede assets, kan du placere en platform, der lader dig fortsætte dit eventyr.
Men snart venter den første forhindring - en elevator, der ikke vil bevæge sig. Det er her behaviour bricks kommer ind i billedet.

"Hvad der typisk sker i et redigeringsmiljø som Unity er, at du behøver en handling. Du har behov for, at det ene objekt kan fortælle det andet, nu skal der ske noget. Det kan være, når du trykker på noget, eller lander på noget. Og det kan nogle gange være svært for nye skabere at få til at fungere, da det typisk kræver kodning. Så hvad vi har gjort med LEGO mikro spillet er, at putte handlingen ind i selve brikkerne. Så du har en brik som udløser, en brik til eksplosioner, en brik for skud, og det lader nye skabere brugere brikkerne til at få de begivenheder, de handlinger, de skal bruge uden at kode," forklarer Vipul Gupta.

Behaviour briks er altså fundamentalt set visuelle repræsentationer af små scripts, den kode, der normalt er skjult af selve spillet. Vipul Gupta forklarer, at det har været vigtigt at repræsentere koden fysisk, da han ved at undervise i computer science har erfaret, at netop visualisering har stor betydning for en læringsproces. Og selvom der er tale om simple handlinger og triggers, så kan man skabe ret interessante gameplay-mekaniker ved at kombinere dem - præcist som man også kan bygge avancerede kreationer ud af ret basale LEGO-klodser.

For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i UnityFor klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
Elevatorens simple programmering kan ses visuelt med brikkerne på den hvide platform. Den blå brik får elevatoren til at køre op og ned, når den gule brik berøres.

Jeg placerer en elevator-brik og kan fortsætte mit eventyr. Ja, faktisk kan jeg nu nå frem til mål og gennemføre spillet. Men jeg får dog ikke lov til at nyde min lille triumf ret længe. I alt er der otte simple tutorials, og i den næste skal jeg ændre spillets win-conditions, og senere lærer jeg også at placere grafiske assets i form af LEGO-figurer og give dem "bevidsthed" ved hjælp af behavior bricks, der indeholder simple AI-scripts. Til sidst, efter at jeg har placeret flere fjender og platforme, minder det faktisk om et "rigtigt" spil, om end et mikroskopisk et af slagsen.

Ligesom da jeg for mange år siden legede med Game Maker stiller jeg mig tilfreds med det minimale. Men meningen er, at mere ambitiøse spillere, kan tage værktøjerne videre - enten ved at dykke i dybden med koden eller ekspandere det eksisterende spil, så det måske ikke længere har mærket micro. "Målet er, at nye spillere og skabere er i stand til at anvende koden gemt i brikken og derefter indse, at de kan gøre det samme med alle slags objekter," fortæller en begejstret Vipul Gupta. "Du behøver ikke bruger LEGO brikker for at gøre disse ting, du kan gøre det på alle måder. Så vi har gjort det ret nemt at flytte koden fra brikken over i andre objekter."

Det er her mikro spillet adskiller sig fra andre kreative værktøjer som Super Mario Maker eller Minecraft. Fordi du har adgang til den underliggende Unity-arkitektur, er der intet, der forhindrer dig i at dykke dybere i den nøgne kode bag det farverige LEGO-spil. Men omvendt kan du også vælge at fortsætte i LEGO-universitet. Og her er mulighederne mange. For hvorfor ikke lave et puzzle-spil, hvor du skal bytte rundt på brikker for at aktivere hemmelige knapper? Eller hvad med et racerspil, hvor du hurtigst muligt skal komme igennem banen? Selv med kun en times læring under bæltet er virker begge dele muligt, og Vipul Gupta fortæller, at det faktisk er utroligt simpelt at ændre kameravinklen eller udskifte LEGO med andre assets, hvilket giver spillet en helt anden fornemmelse.

For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i UnityFor klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
For klodset til kode? Vi leger med LEGO-klodser i Unity
Ekstra elementer kan ret nemt tilføjes for at gøre spillet mere interessant. Her bliver jeg fældet af en fjende, hvorefter jeg tager revanche ved at slå verdensrekord i højdespring.

Jeg indrømmer dog gerne, at så langt kom jeg ikke. Efter at have leget med mikro spillet en times tid, kaldte andre pligter her på redaktionen. Men for mere dedikerede typer bliver de små skridt ud i spiludvikling måske starten på en længere rejse. Og for selve LEGO Games kan der også være tale om et skridt i en ny retning. For hvor koncernen tidligere har haft (og stadig har) stor succes med licenserede spil, så synes dette mikro spil at fange langt mere af klodsens DNA end de vilde Star Wars og Marvel produktioner - uanset hvor imponerende de nu engang er.

Fra sit hjem i Vejle fortæller Murray Andrews, Head of Publishing i Lego Games, at man internt i virksomheden er på jagt efter flere af denne slags oplevelser. "Hvad vi forsøger på hos LEGO er at udvikle, hvad vi kalder 21st century skills, hvilket hænger sammen med vores idé om learning trough play. Vi opererer med fire K'er: Kritisk tænkning, kreativt, kollaboration og kommunikation," forklarer Andrews og Lego Worlds som eksempler på spil, der understøtter deres overordnede filosofi.

Vi kan derfor meget vel se flere kreative projekter som disse fremover, og personligt håber jeg, det kommer til at ske. De få timer jeg brugte på mikrospillet bragte mig tilbage til de mange timer på børneværelsets, hvor jeg byggede alverdens LEGO-modeller og forsøgte at få dem til at fortælle en historie. Kan man bringe den samme leg og kreativitet ind i den digitale verden, er vi nok mange, der kommer til at finde vores indre legebarn frem igen. Også selvom vi nødvendigvis ikke bliver spiludviklere af den grund.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.