Dansk
Gamereactor
artikler

En PR Specialists dagbog: Ræset til verdens største elektronikmesse.

Tidligere Gamereactor-skribent, Thomas Blichfeldt, arbejder i dag hos Razer, og deler nogle personlige historier fra sit arbejde.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er umådelig svært at beskrive sig selv som havende haft foden indenfor i spilbranchen i mere end 15 år, uden på samme tid at komme til at lyde som et levn fra den digitale stenalder.

Med de mange år kommer der dog også mange forskellige erfaringer, og er du ny bruger her på siden vil du måske ikke vide at jeg tidligere slog på min fold på Gamereactor som en fast del af staben. I lige omkring seks år blev der skrevet anmeldelser, nyheder og filmet videoer i stribevis og jeg nød det hele i stor stil.

Nogle gange er det dog sundt at prøve noget nyt, og derfor tog jeg på et tidspunkt springet fra redaktør til PR Specialist, hvilket er hvorfor jeg fra tid til anden stadig dukker op her på siden når der snakkes om Razer - firmaet som jeg de sidste fem år har arbejdet for. Og netop det spring har medført et tilbagevendende spørgsmål: Hvordan er det at skifte fra den ene side til den anden side af spilbranchen?
Hvis du derfor har fulgt med når Gamereactor sender folk afsted til messer som E3 eller Gamescom, vil jeg her give lidt indsigt i hvordan det fungerer fra den anden side af forhænget, når man er del af et globalt firma der ønsker at blæse verdenspressen bagover til et show som CES - verdens største, årlige elektronikmesse i Las Vegas.

Først lidt baggrund: Hos Razer køres der med en åben tilgang til de fleste projekter, forstået sådan at alle kan byde ind hvis man mener man har noget at tilføje. Selvom jeg altså normalt arbejder med kommunikation, er der intet der forhindrer mig i at tilføje til udformningen af et nyt produkt eller lanceringen heraf hvis jeg har noget at tilbyde. Og når man er typen der engang i mellem kommer til at bygge en arkademaskine eller et vandkølet mini-system, er der ofte nye projekter jeg og mine ligesindede kollegaer kan springe på.
Af rationelle årsager vil det naturligvis ikke altid være alle ideer der ender med at blive en del af helheden, men generelt bruges de mange inputs både til at informere og afrunde mange af de produkter som firmaets navn ender med at stå på.
Sådan foregik det også da jeg blev kontaktet af en intern gruppe, der var i gang med at udforske hvordan man kunne innovere og udvide den digitale racing oplevelse. Som del af vores CES planlægning, ønskede teamet at alle skulle have mulighed for at tilføje deres erfaring med emnet, hvilket betød at jeg hurtigt skrev mig op.

Som det kan bevidnes af mange af mine tekster her på siden (samt et par videoer fra et Gran Turismo event på Silverstone), stod jeg i årevis som afsender på stort set alle de anmeldelser der havde med racing-genren at gøre, og har generelt været lidt af en motorsport-fan siden jeg første gang så Alain Prost stå på toppen af podiet.

En PR Specialists dagbog: Ræset til verdens største elektronikmesse.

Med et hurtig kig på produkt-historikken bør det ikke komme som nogen overraskelse at Razer alle dage har støttet esporten. Racing-genren var dog nyt territorie for firmaet, og derfor var ideen at dette både skulle fungere som en grundig udforskning af hvad der allerede var på markedet, og samtidigt hvordan det var muligt at sætte eget aftryk på det hele.

Skulle man ikke allerede være klar over det, findes racing-udstyr til den digitale version af motorsport, i alle prisklasser. Men måske fordi der her er tale om en gengivelse af en fysisk sport som mere nøjagtigt kan gengives digitalt end mange andre sportsgrene, er det også en genre som råder over nogle af de mest passionerede entusiaster jeg endnu er stødt på i spilregi.

Mens de fleste ville være mere end tilfreds med at investere i et samlet sæt der hurtigt og uden problemer kan smides til konsollen, er der også massevis af dedikerede fans for hvem gengivelsen af den mindste detalje er essentiel. Desto dybere man bevæger sig ned i diverse fan-forums, desto tydeligere blev det derfor også at hydraulisk-kontrollerede sæder, ekstremt avancerede force-feedback løsninger, modstands-balancerede pedaler og alt ind imellem, blot var toppen af bjerget for dem der virkeligt havde dedikeret sig til at køre digitalt ræs.

Som del af en lille passioneret gruppe der alle havde kørt tusindvis af løb på diverse virtuelle racerbaner, gik vi i gang med at undersøge hvad der ville være muligt hvis målet var at skabe det ultimative racing-setup og have det klar til CES-messen, hvor det kunne være med til at demonstrere hvordan Razers vilje til at gå nye veje.

Kender man ikke til CES er det et af verdens største forbruger-elektronik shows som årligt finder sted i Las Vegas, hvor firmaer fra hele verden deltager for at vise deres nyeste satsninger. CES har historisk været et vigtigt show for Razer, særligt fordi det også har været showet hvor vi har vist nogle af de prototype-projekter der potentielt har antydet hvad der har kunnet være i vente i fremtiden - nogen vil måske kunne prototyper som Project Valeria (en laptop med tre skærme) eller Project Christine (en modulær PC).

En PR Specialists dagbog: Ræset til verdens største elektronikmesse.

Her skulle det også vise sig at være særlig fordelagtigt at arbejde på et sådanne projekt, med et firma som ikke er bange for at skrue helt op for ambitionerne. Derfor blev udmeldingen ganske hurtigt at vi ikke skulle tænke i begrænsninger, men i stedet sigte efter toppen.

For mit vedkommende kastede jeg mig over selve cockpittet, altså den fysiske del af simulatoren som ikke kun giver dig indtrykket af at sidde i en racerbil, men som også er hvor man som kører spændes fast. Razer har af flere gange allieret sig med eksperter inden for forskellige kategorier, og den tilgang blev også valgt her da vi to kontakt til de engelske fagmænd hos Vesaro.

Vesaro er det man på godt dansk kalder en specialist. I årevis har det lille engelske firma leveret simulatorer til alt fra entusiaster til Formel 1-hold, og med en prisramme der starter ved £8,224.00 (cirka 68.500DKK) går de seriøst til sagerne. Firmaet producerer således alt fra selve chassiset og den nøjagtige force feedback funktion, til speciallavede rat, pedaler og software.

Fordi vores ønsker til et setup krævede en del speciallavede løsninger, gik Vesaro i gang med det samme.

En udfordring på dette tidspunkt, var at Vesaro normalt udstyrer deres setups med deres egne PC'er, hvor vi havde specifikke krav til hvad PC'en skulle kunne samt ønsker om hvordan den skulle se ud. En beslutning blev derfor taget om at vi selv leverede PC'en, samt at vi ville inspicere Vesaro-løsningen, så vi var sikre på at den matchede vores designs inden vi fløj det hele til Las Vegas.

En PR Specialists dagbog: Ræset til verdens største elektronikmesse.

Tre uger før CES, var Vesaro færdig med de modificeringer og tilføjelser vi havde bedt dem om at lave, og havde planer om at flyve det hele til CES mindst en uge før showet skulle gå i gang, således at der var medregnet en tids-buffer i forhold til julen. På dette tidspunkt havde jeg yderligere ventet i ugevis på at forskellige computerforhandlere i København havde skaffet de forsinkede dele hjem, som skulle udgøre den sidste del af den PC som yderligere bestod af komponenter fra vores samarbejdspartnere. Det hele begyndte med andre ord at stramme lidt til.

Dagen før jeg skulle flyve til England for at tage et kig på det hele, landede de sidste dele til den PC som var meningen skulle stå hos det engelske firma dagen efter. På det tidspunkt var klokken over 14.00 og med det fornødne værktøj blev der samlet og installeret PC på rekordfart, hvilket betød at jeg klokken 18.00 kunne stå hos et fragtfirma hvor en behjælpelig ansat kunne fortælle mig at de med garanti kunne have den hos det engelske firma dagen efter.
Uanset hvor godt et team arbejder sammen og søger for at have alt klar til tiden, virker det nogen gange som om noget blot er dømt til at gå galt grunde eksterne faktorer der er ude af egen kontrol - dette skulle naturligvis vise sig at være sådan en situation.

Klokken 21.00 stod jeg dagen efter i Heathrow-lufthavnen i London og forsøgte at skaffe en taxi der kunne transportere mig hele vejen til den lille by Maidstone, cirka 100km hvorfra jeg befandt mig, mens beskeder tikkede ind fra Vesaro der fortalte at PC'en ikke var blevet leveret grundet en ugidelig fragt-chauffør. Jeg vidste at de andre der arbejdede på projektet havde slidt lige så hårdt som jeg, samt at Razer havde givet os frie tøjler med en forventning om at vi fik opgaven løst. Alligevel havde jeg mest af alt lyst til at skrige af ren frustration mens jeg stod midt i lufthavnen.

Dukkede PC'en ikke op til tiden, var der ingen PC til at drive hele det setup Vesaro stod klar med og vi havde således ikke mulighed for at teste det, inden turen til Vegas. Mens jeg sad i taxaen, forsøgte jeg derfor at konstruere en nødløsning med vores CES-team, som straks gik i gang med at kigge efter en PC. Halvanden time i nattens mulm og mørke fra indersiden af en London taxi, blev afløst af et kort checkin i receptionen på Maidstones første og bedste hotel hvor musikken fra baren naturligvis buldrede - det var jo trods alt torsdag.
Morgenen efter stod jeg hos Vesaro med vished om at fragtfirmaet var blevet kontaktet, og havde lovet at PC'en ville være i Maidstone og vil blive leveret senere samme dag. Efter en demonstration af Vesaros forskellige setups (som jeg ville ønske enhver fan af digital motorsport kunne få lov til at prøve) var det tid til at inspicere den løsning de havde lavet til os.

Bunkevis af billeder blev taget og sendt tilbage til hovedkontoret, så farveprofiler, logoplaceringer, de modifikationer vi havde bedt om, og en hulens masse andre detaljer kunne godkendes af hele teamet. Heldigvis er Vesaro et firma der har styr på detaljerne og ikke meget skulle laves om. På samme tid var PC'en landet med et par underlige transportskavanker, som dog heldigvis hurtigt kunne fikses og for første gang i ugevis, faldt alt endelig på plads.
Resultatet af vores bedrifter kan bevidnes her på siden, hvor Dori blandt andet lavede en videoopdatering hvor han prøvede det hele. Den færdige racing simulator endte heldigvis med at blive et stort hit på Razer standen til stor lettelse for alle der havde arbejdet på den, og trods at det også gjaldt mig, var der alligevel ikke nogen der fulgte op på mit tilbud om at hele setuppet sagens kunne "opbevares" i Danmark efterfølgende.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Tidspresset i forhold til vores projekt og CES, er ikke unormalt og var ej heller uventet, men opgaven blev løftet af et passioneret team, der var blevet givet friheden og muligheden for at sigte efter toppen. Forhåbentlig har denne artikel derfor givet dig lidt indsigt i hvordan det hele fungerer fra den anden side af showet.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.