Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste Grafik

Vi er kommet langt siden Atari-dagene, og disse spil løfter den grafiske præsentation til nye højder.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort mellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Nu er tiden så kommet til, at vi kårer de spil, der imponerede hos med den bedste grafik i løbet af året. Ligesom de øvrige kategorier, er der tale om subjektive oplevelser, så det er snarere, det indtryk grafikken har gjort på os, end den rå tekniske præstation, der er i fokus. Du får altså ingen dybere teknisk gennemgang i denne artikel.

Vinder:

The Last of Us: Part II

Ikke siden Moses i al hast forlod Egypten er vandene blevet delt så markant som med lanceringen af The Last of Us: Part II. Et spil, der blev rost til skyerne af kritikerne, men skabte stor splid mellem "passionerede" spillere på tværs af fløjene i den verserende kulturkamp. Hvad, (næsten) alle kunne blive enige om, var dog, at spillet er utroligt flot.

Dette er en annonce:

Fra fregnerne og sårene på hovedpersonen Ellies ansigt til vegetationen og de realistiske skygger på de faldefærdige bygninger i horisonten. The Last of Us: Part II er et spil, der imponerer både helt tæt på og langt fra. Atmosfæren hænger som en tyk sky over meget af fortællingen, hvilket kun bliver understøttet af spillets tekniske side, der sætter nye standarder for PS4-spil.

Måden de enkelte støvkorn danser i lyset fra vinduerne i indendørs miljøer, skaber den perfekte postapokalyptiske stemning, og det samme kan i øvrigt siges, om den tætte tåge eller den realistiske gengivelse af spejlinger i vandoverflader. Alt er simpelthen så gennemført.

Naughty Dog er kendt for at skubbe Sonys hardware til dets yderste grænser og nogle gange lidt over, og ligesom det originale Last of Us leverede den definitive afskedssalut til PS3, gør efterfølgeren det samme for PS4. Vi glæder os allerede til den uundgåelige PS5-version, hvor 60 fps og 4K (dog næppe samtidigt) burde være inden for rækkevidde.

Dette er en annonce:
Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste Grafik

Runner up:

Ghost of Tsushima

Sucker Punch Productions tog lidt et sats, da de valgte at sætte deres nye IP, Ghost of Tsusima, i det antikke Japan, og Infamous-udvikleren var da også nervøse for, om man kunne ramme en autentisk tone. Man må dog sige, at mission lykkedes, for Ghost of Tsusima blev et hit - både i Øst og i Vest.

Det skyldes ikke mindst spillets flotte grafik. Ghost of Tsusima holder sig ikke tilbage med de på en gang flotte og drabelige effekter. Uanset om brændende pile regner ned fra en mørk himmel, mens du kløver dig igennem fjenderne med din Katana, eller du rider gennem marker fyldt med realistisk tåge, så leveres der et sand grafisk festfyrværkeri - særligt hvis du spiller på PS4 Pro med resolution mode.

Oplevelsen blev desuden fuldendt med nogle vejr- og vindeffekter der satte nye standarder for genren. Måden hvorpå vinden dynamisk skifter både retning og intensitet, skaber nogle imponerende oplevelser, når bladene fyger rundt og træerne svinger kronerne i takt med det traditionelle og smukke soundtrack. Udviklerens fokus på indlevelse har i den grad betalt sig.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste Grafik

Runner up:

Half-Life: Alyx

Half-Life 3 var efterhånden gået hen og blevet mere mere et meme end et spil, folk reelt så frem til. Måske var det derfor, at Valve, for nu at sige det pænt, tog røven på os alle ved i stedet for den længe ventede efterfølger til den ikoniske serie, at lave et prequel-spil udelukkende til VR-headsets. Det kunne måske lyde som et cash-grab, men Valve har penge nok, og dem udnyttede de til at skabe det til dato mest imponerende VR-spil, der udover sin fantastisk historie og gameplay, også leverede fremragende og ikke mindst stemningsfuld grafik.

Har du prøvet spillet, ved du, at det er meget svært at præcist at gengive det indtryk, som spillet gør på en. Man skal simpelthen have været der selv, så at sige. For nej, teksturer og visuelle effekter er ikke helt i samme klasse som spil, der ikke kræver VR. Men til gengæld formår Valve at levere den samme unikke stemming som i de originale spil med fremragende level-design, ekstremt varierede miljøer fyldt med skjulte og finurlige genstande og ikke mindst en fremragende brug af lys og skygge, der langt overgår, hvad vi ellers har set i vores headset. Det her føles som fremtiden, man forestillede sig i 90'erne, og vi elsker det.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste Grafik

Runner up:

Assassin's Creed: Valhalla

Assassin's Creed serien har altid haft en imponerende visuel stil, hvor særligt de grundigt rekonstruerede antikke byer imponerede. Men efter at serien udvidede den åbne verden betragteligt, har man kæmpet med at finde en ny visuel identitet. Bevares, både Origins og Odyssey er meget flotte spil, men vi føler først, at det er med Valhalla, det hele for alvor spiller sammen.

Spillet foregår i Vikingetiden og den barske setting afspejler sig i landskabet, der er goldt og trøstesløs. De engelske kongeriger består af primitive byer, men man støder, som et pust fra fortiden. også på forfaldne romerske ruiner. Animationerne har fået et hak op, så de nu er ekstra blodige og brutale, og så ser ansigterne faktisk helt respektable ud - vi er kommet langt siden de glade Ezio-dage. Og så må vi heller ikke glemme de majestætiske norske fjelde i spillets åbning. Ganske enkelt storslået.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste Grafik


Indlæser mere indhold