Dansk
Gamereactor
artikler
Knockout City

Vi har talt med Velan Studios om deres kommende Dodgeball Brawler Knockout City og spillets farverige verden

Med-instruktøren Guha Bala talte ud om Knockout City's fjollede og farverige univers, som forsøger at være et friskt pust i en ellers brun-grå multiplayerspil-verden.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg fik i forbindelse med EA's preview event af Knockout City muligheden for at sætte mig virtuelt ned med med-instruktøren Guha Bala og spørge ham ind til processen bag dette kaotiske dodgeball multiplayer brawler spil. Guha Bala og hans bror Karthik Bala er skaberne bag både Velan Studios, som producerer spillet, samt Knockout City-spillet, og I kan læse om preview eventet og min hands-on tid med spillet her.

Knockout City

Knockout City er en ny slags multiplayer spil, og Velan sigtede efter at skabe en ny og anderledes spiloplevelse, men også en anderledes følelse ved multiplayer action spil-genren. De ledte efter noget, som kunne appellere til spillere på det helt simpleste niveau, men som samtidig kunne føles anderledes end noget spillere havde prøvet før. "We were looking for something at it's very simplest level, that feels very different." fortale Guha Bala om deres første tankeproces om spillet.

For at skabe Knockout City gik Velan altså helt tilbage til rødderne af hvad der gør et spil til et spil og indså, at det helt basale spil i virkeligheden er bold-spil. At kaste en bold frem og tilbage, skyde efter sin modstand og gribe bolden - mere simpelt bliver et spil nærmest ikke.

Men hvordan skulle Bala-brødrene lige begive sig an med denne idé? Et boldspil ligger tydeligvis op til et skydespil, men hvad hvis Velan kunne gentænke måden skydespil bliver spillet på?

"We are big shooter fans and action game fans, but we were like 'the world doesn't need more gun games it has a lot of good ones, really good ones', so if we were gonna make something, let's make something really fresh." fortalte Bala.
Denne tilgang ledte ultimativt til tanken bag Knockout City. Spillet fokuserer nemlig ikke på shooter-delen, men nærmere den intense kamp mellem spillerne, og at ramme den perfekte timing, for at slå sin modstander ud.

Knockout City

Velans tilgang til Knockout City ændrer måden spillere skal blive gode på. Knockout City handler ikke om at sigte, men handler langt mere om placering og opmærksomhed på slagmarken og vigtigst af alt spillerens reflekser. Bala beskrev om de vigtigste elementer til kampen "It is not about positioning and aiming, it is about positioning and timing. [...] If we make it about positioning and timing, it has behaviors similar to a fighting game, but in a totally different context." Fordi spillet handler om at gribe og kaste med en bold, så føles det anderledes, og der kommer et stort fokus på teamwork.

Teamwork er selvfølgelig en stor del af mange spil, men Bala lagde vægt på, at det hurtigt bliver tydeligt i Knockout City, at det hold med bedst teamwork er det hold som vinder. Hvis du ikke spiller til dine medspillere, så får du ikke overtaget i en kamp, og det samme gælder evnen til at gøre dig selv til en bold. Som jeg beskriver i mit preview, så har spillerne muligheden for at gøre sig selv til en bold, og dermed blive kastet med af sine medspillere. Denne gimmick gør spilleren helt forsvarsløs og man skal stole på sin holdkammerat, hvis man vil vinde. Teamwork!

Til forskel fra andre klassiske skydespil, så er Knockout Citys projektiler - i form af dodgeball bolde - fysiske. I andre skydespil er projektilerne øjeblikkelige, og hvis du sigter på en modstander og skyder, så bliver de ramt og mister liv (sådan er tilfældet med de fleste, dog er der selvfølgelig begyndt at være fokus på projektilerne og bullet-drops i nyere spil). Mens i Knockout City er der mulighed for at gribe projektilerne, eller to bolde kan ramme hinanden og ryge hver for sig. Det er altså ikke så sort og hvid som 'du sigter og skyder, de mister liv'.

Knockout City

Bala fortalte lidt om Knockout City's verden og dets farverige og skøre univers. "In Knockout City it is a place where a human can curl up into a ball, so we have an artistic style that allows a person to roll up and it doesn't look ridiculous. Like we have the permission to do that. [...] Here's a real opportunity for style, so when you come down, you can come down like a piano or an anvil or different things like that, then you know it's you, and your teammates know it was you that took down that person out, and importantly your opponents know it was you."

Det er vigtigt for Velan, at spilleren føler sig unik, og der kommer til at være hundredevis af forskellige kombinationer af kosmetiske genstande, som kommer til at understøtte dit præcise og unikke look. Både i form af kostumer, men også tilpasning af dit ultimative angreb, dit taber- og vinder-stance, 'player of the match'-stance og meget mere. Der er med sikkerhed noget for enhver spiller, og spillet indeholder masser af skøre og fjollede genstande.

"We needed a world which was very inclusive, because the game is about inclusion. We wanted the bright colors, because we wanted to make a different mark. We'd go to E3 and see all the games, and they'd be different shapes of browns and greys. And it's not the same as not being intense, because we knew we could make an intense game, but we could also make an optimistic game."

Knockout CityKnockout City

I Knockout City er spillereglerne anderledes. Det er ikke et realistisk spil, og det forsøger det så sandelig heller ikke at være det. "It is all possible, because we invented a place like Knockout City, where all these rules make sense. [...] It gives the context for you to be silly, but intense and serious." Bala lagde stor vægt på Knockout City's tegneserie-agtige univers, og hvordan verdenen spiller en stor rolle for gameplay, men også for hele følelsen af spillet. Det er ikke meningen, at det skal være tungt, men det er et let hjertet univers, som stadig lægger op til intense og kaotiske - dog farverige - dueller mellem to hold.

Det kan også ses i spillets forskellige baner, hvor der for eksempel i Concussion Yard er en stor 'wrecking ball' som kan smadre ind i spillere og banke dem på tværs af kortet, men mere sker der ikke. Du bliver altså ikke smadret til plukfisk, men bare skubbet langt - ikke spor realistisk vel? Det er hele er fjollet på overfladen, men indeholder stadig den intense multiplayer ånd, som så mange andre multiplayerspil også gør.

Knockout City

Knockout City er altså et optimistisk take på et multiplayerspil, i en genre som ellers er fyldt med brun-grålige intense og seriøse spil. Hele Knockout City's tegneserie æstetik bringer et nyt friskt pust i denne multiplayer verden, og jeg ser frem til hvordan spillet bliver modtaget. Med min korte tid i Knockout City's verden, var jeg positivt overrasket over hvor intens og adrenalinfyldt et fjollet spil dodgeball kunne være, og det gør mig optimistisk for det farverige spils fremtid. Tiden må vise for Velan Studios kommende titel, som udkommer til PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S og PC d. 21 maj.

HQ
Knockout City

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.