Dansk
Gamereactor
previews
Assassin's Creed Nexus VR

Assassin's Creed Nexus VR er meget bedre end det har nogen ret til at være

Vi har spillet en time i VR, og er mildest talt overraskede over hvad Ubisoft har kunne strikke sammen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Da jeg hørte, at Ubisoft arbejdede på et virtual reality Assassin's Creed-spil, var jeg mildest talt usikker, men samtidig interesseret i at se, hvordan det ville tage sig ud. Da Assassin's Creed-titlerne har en tendens til at slippe spilleren løs i store, brede sandkasser og bede dem om at udføre en opgave på deres egen måde ved hjælp af horisontal og vertikal bevægelse og et bredt udvalg af våben, var jeg ganske vist lidt bekymret for, at en VR-version ville være nødt til at skære ned på mange af disse nøgleelementer. Men efter at have fået chancen for at hoppe ind i og spille en time af Assassin's Creed Nexus VR på Meta Quest 3, er jeg ret imponeret over den retning, dette spil har taget.

For Nexus VR føles som autentisk Assassin's Creed, måske mere end mange af de seneste kapitler i serien. I modsætning til, hvad Mirage ofte forsøgte at være, er dette spil en sand tilbagevenden til franchisens rødder, da det tager dig til det antikke Grækenland som Kassandra, Italien som Ezio og Amerika som Connor for at arbejde dig igennem sandkasseområder fyldt med ekstra sidemissioner, og ser dig klatre og bevæge rundt på et niveau med masser af vertikalitet og bruge værktøjer for at direkte undgå fjender, så du kan eliminere dit mål på effektiveste vis.

HQ
Dette er en annonce:

I den del af spillet, som jeg fik lov at teste, blev jeg transporteret tilbage til renæssancens Italien for at igen at befinde mig i den berømte Ezios sko, da han sammen med sin ven Mauricio begav sig ud på en rejse for at lokke et mål frem. Denne demo, som varede omkring en time, og hvor jeg blev sluppet løs i et af Nexus VR's sandkasseniveauer, kulminerede ikke i et stort snigmord, men jeg fik lov til at opleve, hvordan stealth fungerer, hvordan man bevæger sig og klatrer, hvordan kamp er designet, og selvfølgelig fik jeg lov til at lave et overraskende og ikke skræmmende Leap of Faith eller to.

Alle, der har spillet et VR-spil før, vil med det samme finde ligheder med, hvordan Nexus VR fungerer. Ved at vælge mellem forskellige transportmuligheder kan du enten flytte Ezio ved hjælp af en analogpind eller i stedet via teleportering, og du kan vandre rundt i en bane, som det passer dig, interagere med genstande, åbne kister, samle flasker op for at kaste dem for at distrahere vagter og så videre. Spillet er bygget op, så du endda kan sætte dig på hug for at blive sværere at se ved at bruge en controller-knap, eller du kan faktisk manuelt sætte dig på hug i stedet for at få den samme effekt.

Når det kommer til klatring og parkour, tilbydes det på to forskellige måder. Du kan klatre som i stort set alle andre VR-spil ved at række ud, gribe fat i afsatser, trække dig selv op manuelt og lignende. Du kan interagere med størstedelen af miljøet i Nexus VR, men der skal være tydelige steder at gribe fat for at kunne klatre, hvilket svarer til, hvordan Assassin's Creed-spil altid har fungeret. Hvis du vil begynde at bevæge gennem banen ved at holde et par knapper nede og bruge dit syn som retningsindikator, vil spillet hoppe og springe over afsatser og hustage. Hagen er, at nogle spring kræver, at du rækker hænderne ud for at gribe fat i afsatser, hvis de er for langt væk, så selvom der er en vis grad af automatisering i parkour, kan du ikke fjerne øjnene fra bolden.

Assassin's Creed Nexus VR
Dette er en annonce:
Assassin's Creed Nexus VR

Når man ser på stealth, føles det som en mere avanceret version af det, Mirage gerne ville være. Da dette er et førstepersonsspil, kan du ikke stole på tredjepersonsperspektivet til at kigge rundt om hjørner, du er nødt til at gøre det ved at strække dig og kigge fysisk, alt imens du undgår blikke fra vagter, der ser ud til at have bedre og mere realistisk opfattelse end noget, jeg har set fra et Assassin's Creed-spil i lang tid. For at passe til seriens tema kan du bruge Hidden Blade til at eliminere intetanende ofre, fløjte for at trække dem til dig, stjæle vigtige genstande fra NPC'er og endda også låse kister op. Men da Nexus VR er et VR-spil, mangler det nogle af de mere avancerede funktioner fra PC- og konsoltitlerne, funktioner som evnen til at samle lig op og skjule dem, hvilket betyder, at drab i dette spil normalt er en sidste udvej. Heldigvis giver stealth dig mulighed for at blande dig med NPC-grupper eller gemme dig i høstakke og buske for at holde dig væk fra nysgerrige blikke.

Hvis stealth fejler, og du bliver opdaget, er kampene meget lig andre VR-nærkampsspil. Du kan række ned til din højre hofte og trække et sværd (eller en tomahawk til Connor) og bruge det til at parere fjendens slag og derefter slå igen, når de bliver trætte. Du kan tage fat om brystet for at bruge kasteknive, som også er fremragende lydløse dræberredskaber, og du kan række ud over en af dine skuldre for at udstyre dig med en armbrøst, hvor pilene opbevares bag den anden skulder. Hvis det bliver for hektisk, har din venstre hofte røgbomber, som er ideelle til en hurtig flugt. Og så er der toppen af poppen, den skjulte klinge, som kan aktiveres ved at knipse med håndleddet, og som kan bruges til henrettelser i kamp og til lydløse angreb bagfra.

Alt dette er dog fint og godt, men det er kombinationen af bevægelsesmulighederne og banedesignet, der overraskede mig mest. Nexus VR har ikke en åben verden som andre Assassin's Creed-spil, men det har åbne sandkasseniveauer, der giver dig mulighed for at udforske, som det passer dig, at klatre op på udsigtspunkter for at vurdere det omkringliggende område, at finde samleobjekter, der tilføjer narrativ dybde, og sidemål og opgaver som parkour-udfordringer på tid, der betyder, at kernehistorien kun er en del af det, du kan fylde din tid med. Der er virkelig meget at lave.

Assassin's Creed Nexus VR

Mellem den solide ydeevne på Meta Quest 3, hvor frameraten var stabil, og grafikken var fin for en VR-titel, til de komfortmuligheder, som Ubisoft har indbygget, og som giver VR-ramte som mig selv mulighed for at tilpasse spiloplevelsen, så køresyge ikke ødelægger det sjove, til de centrale designelementer, der virkelig føles som om Nexus VR har taget serien tilbage til dens parkour- og stealth-rødder, er der virkelig meget potentiale i dette spil. Jeg vil sige, og det skyldes sandsynligvis, at det er et VR-spil, at det niveau, jeg fik lov at opleve, ikke føles så livligt og travlt på samme måde som AC-spil til pc og konsol, og på samme måde virker historien ikke til at være spillets stærkeste side. Men hvis du har ventet på en chance for virkelig at føle, hvordan det er at være snigmorder, ikke bare at træde i disse ikoniske figurers sko, men rent faktisk at blive dem, så ser Assassin's Creed Nexus VR ud til at være et godt sted at gøre netop det, når det lanceres den 16. november.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold