Dansk
Gamereactor
previews
Astro Bot

Astro Bot Preview - Asobi har nok lavet 2024's bedste platformer

Det er store ord, ingen tvivl om det, men gud hvor er det her godt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det tog kun et par minutters gameplay af Astro Bot i den seneste PlayStation State of Play, før den næste Team Asobi-titel blev den måske mest ventede PlayStation-titel - og endda platformspil generelt - i 2024 for mange. Jeg er en del af den gruppe, og derfor glædede jeg mig til at prøve Astro Bot på dette års Summer Game Fest for at få en smagsprøve på, hvordan det forbedrer den platformformel, som over 55 millioner spillere har haft adgang til, siden Astro's Playroom udkom som en PS5-lanceringskompagnon.

Det er måske unødvendigt at sige, nærmest, men Astro Bot er præcis, hvad man kunne have ønsket sig. Det er farverigt, livligt, fyldt med charme og skubber virkelig til grænserne for, hvordan PS5 og DualSense-controlleren bruges i mekanisk forstand. Jeg nåede kun at spille 45 minutter af spillet, men det var mere end nok til at løbe igennem et par hovedbaner, kæmpe mod en boss, møde flere berømte PlayStation-figurer og endda prøve kræfter med et par challenges, og at dømme efter, hvad Team Asobi fortalte mig undervejs, er det alt sammen kun toppen af isbjerget.

Astro Bot
Dette er en annonce:

I denne preview-session blev jeg kastet hovedkulds ind i den første galakse. Ligesom i Astro's Playroom betød det, at jeg først besøgte en tropisk, solrig og sandet verden fyldt med vand og robotter, der hvilede på liggestole og solede sig i varmen. Ligesom sin forgænger har Astro Bot en så intuitiv og enkel styring, at spillet ikke spilder tid på en tutorial, men i stedet lader dig finde ud af tingene på egen hånd, hvad enten du slår fjender eller smadrer kasser for at finde mønter, hopper og svæver ved hjælp af Astros boostere, trækker og griber i ledninger for at afsløre hemmeligheder og løse gåder og endda generelt finder ud af, hvad du skal gøre i banen, og hvordan du skal gøre det.

I bund og grund er hovedformålet med hver bane i Astro Bot at nå slutflaget, men som i ethvert respektabelt platformspil forventes det også, at du finder masser bots rundt omkring på banen, som ofte sidder fast i komiske og bizarre situationer. Det kan være en Ratchet-bot, der er spændt fast til et træ, eller en anden navnløs, mindre PS-specifik bot, der hænger fra en afsats. For at redde robotterne skal du bare slå eller sparke dem, så katapulteres de ind i Astros Dual Speeder og er klar til at blive båret tilbage i kredsløb og i sikkerhed.

Før vi går videre, er det værd at nævne, at cameos og PlayStation-crossovers i Astro Bot ser ud til at fyre på alle tænkelige cylindre Jeg så de mere forventede Ratchet, Rivet og Jak, men også figurer som PaRappa Rappa. Så forvent, at nogle skøre figurer dukker op denne gang.

Hvis du var i tvivl om designfilosofien for banerne i Astro Bot, så bare rolig, Team Asobi har endnu en gang ramt plet. Fra første minut til slutningen af hver bane, jeg havde den luksus at teste, blev jeg overvældet af charmerende og dejlige møder, figurer og spilmekanikker, der skiller sig ud og efterlader et smil på læben, og alt sammen mens fantastiske og farverige billeder og et fantastisk upbeat elektronisk soundtrack spiller i baggrunden. Hvis du havde en vision om, hvordan mere af Astro skulle se ud, så er dette spil lige præcis det.

Dette er en annonce:

Men tilbage til de nye funktioner. Jeg fik lov til at teste tre hovedbaner som hver især var unikke, men som for det meste passede til den strandæstetik, der syntes at præge denne første galakse. Det var kun den anden bane, der så ud til at ændre på tingene, da den i stedet tog mig op i skyerne for at springe mellem skyskrabere under opførelse, mens en kæmpe abe gik amok og ødelagde alt på sin vej. Uanset det faktiske tema for hver bane tjente disse tre første baner også som en måde at introducere mig til de nye evner på. Den første var en måde, hvorpå Astro kunne suge luft ind og derefter stige til vejrs for at nå nye højder. Det var ideelt til at nå områder, som man oprindeligt troede var uden for rækkevidde, og det var også genialt til hurtigt at komme op til overfladen, hvis man eksempelvis var dykket dybt ned i vandet. Den anden var Bulldog Booster, en jetpack drevet af robothunden Barkster, som gjorde det muligt for Astro at springe over huller og gennem vægge og kasser, der kunne brydes op. Den sidste var Twin-Frog Gloves, som brugte Adaptive Triggers til at angribe på afstand og også til at svinge sig over huller og katapultere Astro over enorme afstande ved at gribe, trække og strække dem til deres yderste.

Astro BotAstro Bot

Twin-Frog-handskerne så ud til at have den største mekaniske dybde ud fra det, jeg fik testet, men det skyldes sandsynligvis, at de fungerede som grundlag for at overvinde og håndtere den første store boss, en robotblæksprutte med boksehandsker og dykkerudstyr ved navn Mako Gato. Målet her var at bruge handskerne til at smadre Mako Gatos handsker og derefter kaste Astro i hovedet på den ved hjælp af katapultmekanikken. Det var en fantastisk gameplay showcase og syntes også at have den perfekte balance mellem at have en lille smule udfordring uden at miste noget af Astros charme og sjov. Apropos sjov: Efter at have besejret Mako Gato dukkede en vis Ghost of Sparta og en Boy op, og de to opførte sig præcis, som man kunne forvente, at de ville gøre, selv om de nu var nuttede robotter.

Der er omkring 80 baner at gennemføre på tværs af seks hovedgalakser, og der er omkring 300 botter at redde og forskellige ekstra samleobjekter at finde, så Team Asobi har helt klart meget mere at vise og præsentere for spillerne i dette dejlige platformspil. Jeg ved med sikkerhed, at det inkluderer mindre, men meget mere krævende Challenge-baner, der vil sætte dine Astro-færdigheder på prøve, men hvad der ellers er forberedt til udgivelsen, må vi bare finde ud af den 6. september. Uanset hvad kunne jeg ikke være mere spændt på mere af Astro Bot, og helt ærligt skammer jeg mig stadig over, at PlayStation fortalte os, at 2024 ikke ville byde på nogen større nye førstepartslanceringer, for hvis min hands-on-session var noget at gå efter, ser Astro Bot ud til at være blandt PlayStations bedste.

Astro Bot
Astro Bot
Astro Bot

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold