
Asus TUF har altid været et solidt valg, uanset om det var bundkort eller grafikkort. Alle overclocking-indstillinger er slået til fra start, og udseendet er præget af 90'ernes militærsymbolik, men er også for det meste funktionelt, maskinelt og ikke mindst industrielt. Det er noget, der vil vinde gehør hos de fleste, uanset alder. Designet kalder de selv for "ventileret eksoskelet."
Med 5000-serien skuffer Asus ikke. Godt nok er man ikke gået ned i et 2-slot design som Nvidias egne referencekort, nej, man er gået op til en 3,6-slot størrelse, så ja, det er massivt - små 35x15x7 cm - altså ikke SFF-egnet på nogen måde, og med en kampvægt på lige under 2 kg. Ikke mindst har man beholdt sit skeleterede blow-through køledesign, som ærligt talt er ret godt, hvis man har pladsen.
Hele kortet er blevet sprayet for at beskytte imod fugt og støv, der er et stort fordampningskammer midt i det hele, fase-ændrende thermal pads - ja, de bliver flydende, så der er mere optimal kontakt - dual BIOS og der medfølger GPU Tweak III-softwaren, som altså er ret god. Bedst er dog Asus Axial Fans med dobbelt flydende kugleleje, og hvor de to yderste drejer modsat. De har så lidt intern modstand, at de begynder at snurre, bare man løfter kortet.
Som man forventer fra et Asus TUF-produkt, er det solide printplader, ligeledes individuelle elektroniske komponenter, der er ekstra gode til temperaturændringer og vibrationer. Det giver væsentligt mere mening end markedsføringsmaterialets omtale af "salt tåge" - så er der altså noget helt galt. Det gør mig også glad indeni, når Asus snakker om forbedret fremstillingsproces, der øger køleoverfladen og sænker temperaturen.
Plads er kortets primære problem. Strømstikket peger udad mod siden på kabinettet, og der medfølger en adapter - 3x8pin med en flettet ydre skræm, der er ret hård - det kræver altså plads.
Til gengæld får man alt det gode: 16GB DDR7 RAM, 10752 CUDA-kerner, en RAM-båndbredde på 960GB/s, 336 Tensor-kerner og 84 Ray Tracing-kerner. Og så naturligvis Blackwell-platformen, der ud af boksen giver dig DLSS4 med den væsentligt bedre Transformer Model opskalering og så den Blackwell-eksklusive Multi Frame Generation, der giver op til 3 beregnede billeder for hvert renderede billede. Der er ret meget mere til Blackwell-platformen og RTX 5000-serien rent teknisk, men vi forholder os her blot til det mest praktiske.
Prisen kendes ikke officielt, men ASUS TUF-udgaven af et RTX 5090 koster nøjagtigt det samme som Nvidias Founder Edition, så derfor tør vi godt gætte på, at prisen bliver den samme som Nvidias tilsvarende grafikkort, altså 9.179 kroner. Det er en del mindre, end hvad RTX 4080-kortet blev solgt for i tidernes morgen, så det er der ekstra point for.
Vi målte en minimumstemperatur på 27 grader og en maksimumstemperatur på 62 grader. Det er det suverænt laveste af noget 5000-serie kort, vi har testet endnu, og selvom SPL-meteret sagde 40,2 dB, var det så lavfrekvent, at det reelt ikke kunne høres. Det er genialt godt gået. Kortet clockede ud med 2677 MHz og et strømforbrug på 360,87 W, hvilket betyder, at Asus-blæserne må være ret effektive.
Benchmarks er ret fornuftige og skifter mellem at være lidt over eller lidt under referencekortet fra Nvidia - det afhænger meget af den specifikke brug. Testen er lavet med betadrivere, så med lidt held er tallene endnu højere for dem, der køber kortet efter, at det officielt udgives. Samme med forholdet til RTX 5090, der ligger alt mellem 30-50% i forskel alt efter, hvilken applikation der er tale om, men grundet prisen på RTX 5090 må det her anses for at være de facto high-end kortet over dem alle for tiden.
3D Benchmark
V Ray 6
Black Myth: Wukong Benchmark - Cinematic, 4K DLSS
Total War: Warhammer III
Total War har stadig ikke brugt nogen former for hjælpemidler, og er benhårdt ved CPU og GPU - og der er stadig meget langt op til et RTX 5090 der giver over 161 FPS i 4K.
Red Dead Redemption 2
Cyberpunk 2077
Ultra settings, Ray-Tracing Ultra/ DLSS 4 + Multi Frame Generation
Metro Exodus Enhanced Edition 4K Extreme uden og med DLSS
<ul>
På trods af at DLSS3 gør en markant forskel her, så er det stadig vanvittigt at det ikke kan kravle over 60FPS uden hjælp så lang tid efter udgivelse.
Star Wars Outlaws 4K Ultra Quality, uden og med DLSS
<ul>
Her var en solid implementering af DLSS 4. Ingen artefakter eller andet, og stort set umuligt at kende forskel fra native - bortset fra den meget lave framerate
Dragon Age: Veilguard 4K Ultra Quality, Fuld Ray Tracing
<ul>
Vellykket integration, men også grotesk at man med et grafikkort til næsten 10.000 kroner ikke kan få 60 FPS i native.
Call of Duty 6
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Der er godt nok ikke lang til et RTX 5090 her. Og det er så lidt at jeg stærkt tvivler på at det gør en forskel for nogen. En glimrende titel der tjener som eksempel til at de dyreste kort ikke nødvendigvis giver mening.
Warhammer 40,0000: Space Marine II 4K
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Warhammer 40,000: Darktide 4K
Uden og med DLSS samt Frame Generation slået til
<ul>
Alt i alt, altså, Asus har måske lavet et grotesk stort kort, men det er stille og koldt som graven. Vil man have et RTX 5080, og det vil man gerne, hvis man har et RTX 30- eller svagt RTX 40-seriekort, så er det her ekstremt oplagt for dem, der gerne vil spille i 4K - især hvis de kan acceptere Frame Generation. Man behøver jo ikke at sætte den til 3x ekstra billeder, men når man først har set forskellen i forhold til den nye Transformer Model, gør det næppe så meget. Men der er kræfter nok til, at det slet ikke er nødvendigt, og at DLSS Performance eller Balanced kan man ofte nøjes med.