Atomic Heart: Trapped in Limbo

Atomic Heart: Trapped in Limbo

Folkene bag Atomic Heart, der i sig selv var en kontroversiel størrelse, vender tilbage med en udvidelse der for alvor placerer malurt i bægeret...

Jeg var aldrig særlig glad for Atomic Heart. Mens andre kunne se bort fra begrænsninger i gameplayet og nyde den ambitiøst udformede mytologi, kunne jeg ikke komme mig over hvor stift, ensformigt og ligefrem kedeligt det var. Mundfishs russiske Bioshock-plagiat var aldrig andet end et skuldertræk, så det er vigtigt, at du ved, hvor jeg står i forhold til Gamereactors Atomic Heart-vurdering. Jeg ville aldrig have givet mere end måske maksimalt 5/10 til grundspillet, og det tror jeg er vigtigt at have i baghovedet, når du læser videre. Atomic Heart var og er et stilfuldt designet produkt, hvis faktiske spilbarhed aldrig nåede over "meget middelmådig", og det er med de forventninger, at jeg begyndte på udvidelsen Trapped in Limbo forleden dag.

Atomic Heart: Trapped in Limbo

Opsætningen er lige så enkel, som den er forskruet. Lige efter den sidste sekvens i grundspillet tager denne udvidelse fat, og ifølge udviklerne selv er ideen at lære mere om P-3's oprindelse her. Efter at have spillet Trapped in Limbo igennem, kan jeg dog ikke sige, at jeg er blevet meget klogere. I stedet er jeg blevet rigtig irriteret. Jeg er blevet irriteret ved flere lejligheder. Den grundlæggende idé her er virkelig at teste spillerens tålmodighed. Du står over for en hel række forskellige udfordringer i form af behageligt fantasiløse, dumme og uvarierede platformmomenter, og du er virkelig nødt til at bevidst at se igennem fingre med den mangelfulde hoppemekanik her for overhovedet at komme igennem den første lille forhindringsbane.

Designet er mere eller mindre hentet fra Röjar Ralfs Sugar Rush-verden, hvor tyggegummiskinner, sukkerstangsstier og svævende kager udgør rygraden i en forhindringsbane, der føles som noget fra et mobilspil. Du skal hoppe på honningkager, før de kaster dig ned i afgrunden (til den visse død), undgå hårde karameller og ramme de bløde, lande i fløde og skyde sukkerfigurer med et lyserødt haglgevær. Jeg forstår godt, at spiludviklerne har moret sig over alle de sjove idéer, da de blev udklækket, for i hænderne på et mere erfarent hold med en bedre forståelse for platforming kunne meget af det, der tilbydes her, have fungeret.

Men intet fungerer. Ingenting.

Springene er skødesløst upræcise, og det faktum, at Mundfish har smidt lange sektioner af Subway Surfer-baner ind, hvor jeg i rollen som en and skal glide rundt og undgå forhindringer, burde næsten tælle som uforskammet i betragtning af, at Trapped in Limbo faktisk koster omkring 100 kroner. Efter at have tvunget mig selv igennem dette, burde jeg i stedet få de penge per minut. Som kompensation. For Trapped in Limbo føles som lyserød tortur i sig selv. Atmosfæren skal forestille at være Alice i Eventyrland-agtig med tydelige træk fra Bioshock Infinite, men intet fungerer. Værre gameplay er også svært at finde, medmindre vi begynder at grave i den værste bunke fra 2023, hvor udødelige supermesterværker som Skull Island: Rise of Kong og Walking Dead: Destinies er overfyldt. Mundfish burde efterhånden have indset, at design ikke er nok. Stilfulde polygonkager eller smukke arkivrum i et russisk forskningscenter (grundspillet) kan ikke redde et FPS fra forfærdelig spilmekanik og spændingsløse fjendekampe.

Øv...

Atomic Heart: Trapped in Limbo
Atomic Heart: Trapped in Limbo