Dansk
Gamereactor
previews
Avowed

Avowed Hands-on Preview: Lige præcis det vi mangler

Vi startede fra begyndelsen, og kan nu fortælle jer meget, meget mere om Obsidians kommende RPG.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Ud af alle de spil, der skulle udkomme i slutningen af 2024, virkede Avowed som det, der havde mindst sandsynlighed for at blive forsinket. Vi havde set meget af det tidligere på året, og det så faktisk godt ud. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl havde stadig mange forhindringer foran sig på daværende tidspunkt, og Indiana Jones and the Great Circle forblev en skygge det meste af året, uden konkret afsløring af sammenhængende gameplay. Alligevel er Avowed det spil, der bliver skubbet til begyndelsen af næste år, men vi er blevet forsikret om, at det ikke har noget at gøre med, at spillets produktion ikke overholder tidsplanen. Om du så tror på det, ja, det må være op til den enkelte.

Vi må dog slå endegyldigt fast, at dette seneste preview-build, vi har gravet os igennem, virker som sandhedsvidne for Xbox' påstand. I stedet for det korte segment et sted i midten af spillet, som vi fik at se på Gamescom, har vi fået lov til at dykke ned i det fra starten, opbygge vores egen karakter og tage af sted til The Living Lands for at finde ud af, hvad der helt præcist foregår med denne "soul plague".

Avoweds character creator er meget detaljeret, og den riffer på din karakters oprindelse på en kortfattet og præcis måde. Du er en gudeskikkelse i dette spil, et væsen, der - af en eller anden grund - er blevet velsignet af en gud mens du endnu var ufødt. På den måde får du ikke kun en hovedpersons rustning og kræfter, men du får også nogle mærkelige mærker i ansigtet og på hovedet. Du kan gøre dem usynlige, hvis du vil, men NPC'erne vil stadig bemærke dem, så jeg syntes, det var bedst at vise mine frem og gik efter et druidisk look med grene, der vokser ud af hovedet, og et lyserødt skæg - du var, bare fordi. Du må rode rundt og gøre din figur så seriøs eller fjollet, som du har lyst til, og selv om de indviklede detaljer i spil som Dragon Age: The Veilguard måske ikke er til stede, er det mere, end du behøver for at få din Envoy til at føles som din egen.

Dette er en annonce:
Avowed

Som kejserens udsending har du fået til opgave at tage til The Living Lands og udrydde en slags "sjæleplage", som faktisk minder meget om cordyceps-virussen fra The Last of Us, idet svampe ser ud til at være roden til alt ondt i spillenes kollektive univers. Efter at være undsluppet et skibsvrag i prologen og have samlet det nødvendige udstyr til enten at spille som kriger, ranger eller magiker, er du fri til at udforske Avowed. The Living Lands er ikke et overvældende stort område, og selvom det måske vil skuffe nogle RPG-fans, står det straks klart, at Obsidian har sikre flere detaljer i denne mindre, overskuelige verden, så den føles mere levende for hvert skridt i stedet for at strække sig ud i en kedelig, større verden. Som en person, der i stigende grad bliver frustreret over at vide, at han måske skal bruge timevis på bare at komme fra et sted til det næste, er denne type map design meget mere at foretrække.

The Living Lands er et lille, men detaljeret map med smuk grafik. Avowed føles også godt optimeret, så min aldrende pc stadig kan nå høje indstillinger med få frame drops. Især karaktermodellerne er meget detaljerede, og selv om du ikke får lov til at se på din gudelignende person fra dette førstepersonssperspektiv, når du strejfer rundt i Living Lands, er der masser af cuts til ens eget ansigt, som i mit tilfælde fungerede som konstante jump scares. Nogle af NPC'ernes ansigter er stadig mærkelige og uhyggelige, men jo mere jeg har vænnet mig til den stil, Obsidian bruger i Avowed, jo mere har jeg sat pris på de store, mærkelige øjne hos de kattelignende folk eller Kai-folkets tandfyldte munde. Der er en del af mig, der ville ønske, at vi kunne have gjort vores karakter til en af disse andre racer, men der er masser af tilpasningsmuligheder ud over bare, hvordan din karakter ser ud. I din baggrund og dine evner finder du masser af dialogmuligheder, der åbner sig for dig, og hver samtale har en stor detaljegrad, og dine svar føles ikke bare som om, de fører til det samme mål.

Alt dette er dog som forventet af Obsidian, men endnu en gang synes jeg, at kampene i Avowed er det, der skiller sig mest ud. Uanset om du spiller med fokus på tung nærkamp, bue og pil eller masser af trylleformularer, gør den Vermintide-inspirerede kamp underværker i Avowed. Det er hurtigt, tilfredsstillende og føles perfekt afstemt. Jeg elsker prangende effekter og valgte primært et Mage-build, og jeg var meget imponeret over, hvordan besværgelser og elemental-skade fungerer. Det føles fantastisk at sende lysglimt mod fjender med en tryllestav, før man sætter ild til dem med en besværgelse fra en tome, og man kan endda få mest muligt ud af sine omgivelser med besværgelserne, f.eks. ved at lede en gruppe Xaurips ned i en stor vandpyt, før man forvandler den til en dødsfælde med en lightning-besværgelse. Avoweds kampe belønner kreativitet, men selv hvis du bare vil samle et tungt våben op og smadre, vil du ikke nødvendigvis bare trykke på angrebsknappen for at vinde kampen.

Dette er en annonce:
Avowed

Selv om Avowed viser sig at være endnu stærkere end for et par måneder siden, er der stadig et par vedvarende bekymringer, hvoraf den ene ikke kan bebrejdes spillet selv. Den første bekymring drejer sig om spillets hovedhistorie. Der er en interessant opsætning af denne sjæleplage, og alligevel håber jeg, at den overordnede fortælling ikke går tabt på grund af verdens omfang og fokus på kamp. Efter at have spillet Pentiment og følt, at Obsidian var tilbage i førersædet for mesterlig historiefortælling, føles Avowed indtil videre lidt forkert, når det kommer til at skabe den medrivende historie, som man bare ikke kan lægge fra sig. Jeg er selvfølgelig kun lige begyndt på min rejse og kan ikke sige for meget om dette, og jeg er sikker på, at det vil ændre sig med tiden, det er blot en bekymring fra gameplay-previewet, da selve gameplay-loopet ellers er mere tilfredsstillende, end selv trailerne giver den kredit for.

Den anden bekymring drejer sig om selve udgivelsen af Avowed. Den er, som jeg nævnte i starten af dette preview, blevet skubbet til februar 2025. Kingdom Come: Deliverance II og Assassin's Creed Shadows truer med at opsluge dette RPG i mindre målestok, og derfor håber jeg, at Avowed fortsætter den stærke start, jeg har set indtil nu, så det har en chance i en så tætpakket måned.

HQ
Avowed
Avowed

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold