Dansk
Gamereactor
previews
Battle Aces

Battle Aces Preview: En sand StarCraft-konkurrent

Uncapped Games går efter tronen som Blizzard har siddet på i årtier...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Kongen af multiplayer action-real-time strategioplevelsen har ét navn: StarCraft. Blizzards fortolkning af genren har regeret med jernnæve i 25 år på trods af, at der kun findes to spil, hvoraf det sidste fik sin sidste udvidelse for næsten et årti siden. Blizzard har tydeligvis ikke den store interesse i at fortsætte med at udvikle og udvide denne franchise, selv om den stadig er en slags golden standard i sin del af spilverdenen, hvilket afspejles i det mere konkurrenceprægede miljø, hvor StarCraft-esport fortsat regerer og trives på årsbasis.

Det siger sig selv, at det er på tide, at nogen kommer og prøver at overtage tronen, og det er netop, hvad Uncapped Games forsøger med det kommende Battle Aces. Det er et action-RTS for flere spillere, hvor du opbygger baser, dyrker og konstruerer en hær og derefter fører dem i kamp med det ene formål at ødelægge modstanderens hovedbase. Det er StarCraft på mange måder, bortset fra at det er StarCraft uden alt det ekstra fedt omkring kernen, hvilket gør det meget nemmere at forstå, tage til sig og spille.

Du spiller fra et isometrisk perspektiv, og ideen er, at du ved hjælp af konstant genererede ressourcer vælger, hvilke enhedstyper du vil konstruere, så de passer til, hvordan du har tænkt dig at angribe de kommende kampscenarier. Crabs er de typiske ground units, der er designet til at lede fortroppen og opsamle skade for at beskytte de små, normalt mindre dygtige, men mere skadevoldende enheder som Ballistas. Dertil kommer luftenheder som Butterfly og forskellige andre typer, der er designet til enten at ødelægge fjender på jorden eller i luften eller mål i stedet, og du kan se, hvordan der er et væld af måder at forme og opbygge den hær, der passer til din spillestil.

Dette er en annonce:

Men at have den perfekte hær er kun halvdelen af udfordringen, for så skal du faktisk sætte dem på prøve. Du skal vælge, hvordan du overvælder og besejrer din modstander, samtidig med at du beskytter dine egne faciliteter. De forskellige maps har mange punkter, hvor du og din modstander kan bygge yderligere faciliteter for at øge ressourceproduktionen, og hver af disse kan ødelægges, hvis de ikke beskyttes. Det koster ikke noget at miste et af disse ekstra anlæg, da du kun vinder eller taber, når modstanderens hoved- og startbase ødelægges, men hvis du kan bevise din dominans og få kontrol over mappet ved støt at overvælde alle udvidelsesanlæg og derefter lede et stort angreb på en nu ubeskyttet base, vil du have en meget stærk chance for at vinde.

Kernestrategien i Battle Aces er meget ligetil, men der er masser af mindre elementer og spilsystemer, der tilføjer masser af dybde. Denne titel er som et skakspil, hvor kernedesignet er meget let at lære, men det kræver en masse øvelse og forudseenhed at blive en mester, og sværhedsgraden af den aktuelle udfordring hænger ofte sammen med den modstander, du står over for.

Battle AcesBattle Aces
Battle AcesBattle Aces
Dette er en annonce:

Da jeg kun har haft mulighed for at få en meget grundlæggende test af Battle Aces under den igangværende lukkede beta, kan jeg endnu ikke udtale mig om, hvordan de mere avancerede enhedstyper og fraktioner vil spille ind i gameplayet og strategien. Men jeg kan sige, at Uncapped har gjort et fantastisk stykke arbejde med at få dette spil til at føles intuitivt at spille og visuelt meget veldefineret. På trods af hektisk action og masser af kaos er det aldrig en udfordring at se, hvordan din hær klarer sig i forhold til modstanderne, og det er ligeledes meget nemt at bruge tastaturgenveje til at bygge nye forstærkningsenheder og få dem ind i kampens hede så hurtigt som muligt.

Selvfølgelig har jeg bemærket tilfælde, hvor enhederne opfører sig lidt mærkeligt og har svært ved at bevæge sig rundt om hinanden, hvilket fører til, at enhederne effektivt blokerer hinandens vej frem. Men alt i alt ser Uncapped ud til at have fat i en action-RTS-vinder her, som er perfekt til alle, der ønsker at få en smagsprøve på genren, og som har følt sig afskrækket og lidt overvældet af StarCrafts hyperkompetitive natur.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold