Dansk
Gamereactor
previews
Battlebit: Remastered

Battlebit: Remastered er meget, meget bedre end du tror

Lad dig ikke snyde af den firkantede grafik - Battlebit: Remastered bør være på din radar.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg plejede at skifte mellem Call of Duty og Battlefield som min go-to shooter-serie. Misforstå mig ikke, jeg har altid haft tid til Halo, og også mere moderne serier som Destiny og Overwatch da de kom frem. Men i PS3'ens og Xbox 360'ens storhedstid havde jeg kun øje for CoD og Battlefield. I dag er det en helt anden historie. Battlefield er en skygge af sig selv, og Call of Duty er blevet sådan en mega live-service mastodont, at det føles, som om man er nødt til at dedikere hele sit liv til franchisen for at holde sig opdateret. Bare fordi det er det nuværende klima for de to giga franchises, betyder det ikke, at jeg ikke har et ømt punkt for dem, så da jeg så, at alle og enhver spillede, hvad der ser ud til at være en low-poly version af Battlefield, et spil kendt som BattleBit Remastered, vidste jeg bare, at jeg selv måtte se, hvordan denne massive multiplayer shooter tog sig ud.

Lad mig bare starte med at sige, at dette spil, om end det stadig er et ret ufærdigt Early Access-projekt, beviser, at gameplay trumfer grafik. Uden tvivl. Selvfølgelig er det rart at se skyskrabere smuldre i småstykker takket være Frostbite Engine, men hvis spillet grundlæggende ikke er sjovt at spille, så betyder det meget lidt for de faktiske spillere. BattleBit Remastered er et af de bedste eksempler på dette, da dette er et spil, der ikke er slående eller iøjnefaldende, faktisk ville man ved første øjekast ikke være ked af at antage, at det var en Roblox-opfindelse. Men det er det ikke. Det er et spil, der tager de bedste dele af det vanvittige Battlefield-gameplay og simpelthen lader det skinne uden at skulle finde ud af, hvordan man gør oplevelsen så realistisk og smuk som muligt, uden at gå på kompromis med ydeevnen.

Battlebit: Remastered
Battlebit: RemasteredBattlebit: Remastered
Dette er en annonce:

Hvis du har spillet et Battlefield-spil før, er du allerede meget fortrolig med, hvad BattleBit Remastered ser ud til at tilbyde. Der er et væld af klassetyper, der tilbyder unikke mekanikker, tonsvis af våben, der kan tilpasses, en række køretøjer at køre og styre, alt sammen i vidtstrakte og ekspansive baner, der kan sprænges i stumper og stykker. Der er virkelig meget at dykke ned i her, da der er snesevis af forskellige våbentyper, som alle har deres egne progressionssystemer, der giver dig mulighed for at låse op for nye attachments ved at optjene erfaring med våbnet. Dette kommer oven i et overordnet progressions- og erfaringssystem, der låser op for nye våben og værktøjer, efterhånden som dit niveau stiger. Igen, det hele er meget Battlefield.

Det samme gælder gameplayet og skyderiet. Det er stramt, responsivt og designet på en måde, så det fremmer spillerens handlefrihed. Dette er ikke en arena-shooter med baner, det er i bund og grund en sandbox, og du kan beslutte, hvor du vil hen på ethvert givet tidspunkt, noget der fungerer, fordi banerne ikke føles tomme takket være hele rammen, der understøtter hele 254 spillere (altså to hold med 127 spillere). Våbnene er også spændende at bruge og har ikke den samme besværlige tyngde, som mange andre store multiplayer shooters har, alt sammen fordi dette spil, først og fremmest, ikke ønsker at være realistisk. Det ønsker at være sjovt.

For mig er det BattleBits største styrke. Spillet er bare grundlæggende sjovt at spille. Det er ikke så krævende eller færdighedsfølsomt som et Call of Duty, men forsøger alligevel ikke at være så fordybende, at det mister sig selv, som det er tilfældet med moderne Battlefield-spil. Det er en fantastisk titel, som man bare kan logge på et par timer hver uge uden konsekvenser og uden at føle, at man går glip af noget.

Takket være BattleBit Remastereds grundlæggende designstil er spillet også bygget til gameplay med skyhøj frame-rate, og det er tilgængeligt gameplay. Du behøver ikke en kæmpe PC for at kunne køre dette spil, som det er tilfældet med moderne CoD'er og Battlefields, nej, du kan sandsynligvis endda køre dette spil ret effektivt på en Steam Deck eller endda en Nintendo Switch, hvis udviklerne har lyst til at bringe det derover på et tidspunkt. Men hvorfor? Low-poly-grafikken betyder, at du simpelthen kun har brug for en 4. generations Intel i5, en GTX 600-serie GPU og 8GB RAM for at køre spillet med de anbefalede specifikationer, hvilket generelt set er den slags teknologi, der sandsynligvis driver den støvede stationære fra 2003, som dine bedsteforældre stadig bruger.

Dette er en annonce:
Battlebit: Remastered
Battlebit: Remastered

Det hele er ikke bare sjov og ballade. Der er nogle klare områder, der skal forbedres. Brugergrænsefladen og resultattavlerne er for eksempel meget udfordrende, når det gælder om at udvælge vigtige og relevante oplysninger for spilleren. Og så er der lyddesignet, som er svært at finde hoved og hale på. Indrømmet, der er mange eksplosioner i BattleBit Remastered, så lyden bliver overdøvet, men at kunne høre allieredes fodtrin tydeligere end fjendens fodtrin er et problem i min bog. Og nu hvor jeg er ved BattleBit, så virker time-to-kill-værdierne lidt tilfældige. Nogle gange tilintetgør du en fjende, og andre gange føles det, som om de er bulletsponges, og det samme gælder, når du modtager skade fra modspillere.

Men når man tænker på, at det er en Early Access-titel, og at prisen er meget overkommelig, kan man tilgive nogle af de svagheder, som BattleBit Remastered har lige nu. Med tiden og forudsat at de områder, der har brug for forbedring, bliver tacklet, er der en god mulighed for, at dette spil virkelig kan cementere sig selv som en fantastisk Steam indie-titel. Hvis du har 10 pund til overs, skal du helt sikkert overveje at bruge dem på dette spil og ikke nogle V-Bucks eller et skin, du glemmer om et par dage.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold