Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk

Første indtryk af HITMAN

Skrevet af Lilium11 den 13 marts 2016 kl. 11:26

Jeg har brugt ca. 8 timer på at gennemføre de tilgængelige missioner på forskellige måder og jeg synes indtil videre at det tegner på at blive en værdig Hitman titel, det minder en del om Blood Money og jeg tror at måden de har løst forklædninger på i denne omgang er en løsning der vil falde i de flestes smag.

Opportunities er et interessant tiltag, men jeg føler at det måske kunne tåle at blive lidt mere elegant udført. Som det fungerer nu så er det mere eller mindre et walkthrough overlay på spillet så du ikke behøver at spille selv, men slår du det fra så ender det bare med at du render rundt og leder efter en nål i en høstak. I de gamle spil ville områder på kortet have udråbstegn som kalder opmærksomhed til steder hvor du har nogle options og Blood Money lod dig bruge penge på at få nogle hints, men aldrig har det i dette omfang været skåret ud i pap hvad du skal gøre.

Opportunities som de er nu gør at hvis du ikke bruger den, så føler du bare at det eneste du opnår er at spilde tid på at lede og lære udenad hvor alting er, men hvis du bruger den så føles det som om at du bliver holdt for meget i hånden. Lidt en situation hvor "vi havde et problem før, men nu kan du frit vælge mellem to problemer"

Det skal dog ikke tages som en fordømmelse af spillet, jeg har jo trods alt lagt 8 timer i at udforske banerne og gennemføre på forskellig hvis, og der er stadig flere muligheder at udforske og challenges at løse som er med til at tilføje replay value men jeg føler stadig at jeg hellere ville have lov til at gå videre med spillets næste baner og så vende tilbage til at løse challenges senere, men det er jo ikke en mulighed pga. den episodiske tilgang.

Spillets tekniske side er ikke på plads, for at sige det ligeud. Grafikken er flot, men det var den også i Absolution. Jeg har spillet Absolution for nyligt og HITMAN er ikke betydeligt flottere, faktisk finder jeg ikke forskellen til at spotte, tbh. Bortset fra at 47's ansigt ser værre ud.

Mit problem er at jeg min framerate ofte dykker ned omkring de 50, mens i Absolution så svinger den mellem 85-100 uden at vi har fået en nævneværdigt grafisk update ud af det. Jeg håber sandelig at de får det fikset inden næste episode.

Jeg har også set bugs som NPC'er der formår at have telefonsamtaler med døde mennesker, små grafiske glitches og en enkelt pinlig episode hvor jeg forsøgte at forgifte et af mine måls drinks hvilket fik hende til at tabe sit glas og alarmere vagterne. Fair nok, kunne man fristes til at tænke, men jeg genloadede og stødte til hende for at opnå resultatet at hun tabte sit glas og fordi det ikke var en del af scriptet så kom vagterne pludselig IKKE ind. Man spørger sig selv hvorfor er cyanide så overhovedet en option, bare kvæl hende med fibertråden? På samme måde er mange af spillets muligheder bare mere klodsede udgaver hvor man må undres hvorfor i alverden man nogensinde ville vælge den fremgangsmåde hvis det ikke gav experience points?

I det hele taget kan man måske nok blive bekymret for spillets levering af indhold måske, for selvom spillet byder på mange forskellige løsningsmuligheder er det næppe alle der vil finde appeal i at gennemføre missionen og igen når de allerede har løst missionen perfekt.

Lidt incitament har du dog for at gennemføre missionen, netop det at du kan låse op for muligheder som at få våben smuglet ind eller at starte missionen andre steder eller evt. at begynde missionen undercover som eksempelvis kok. Dette er en udmærket idé, men man føler lidt at flere af disse muligheder åbnet op fra starten af kunne medføre at man som spiller oplever at man har mere taktisk frihed til at planlægge sit mord, men som det fungerer nu så er det mere eller mindre blot mindre 'snydekoder' du kan bruge til at starte med en fordel.

En anden ting, hvorfor djævlen har du kun to inventory pladser? Vil du fortælle mig at udover en pistol, en fibrewire og en håndfuld mønter og en badeand at du ikke også har plads til din lockpick? Dette medfører jo blot at man skal vide på forhånd hvilket udstyr som man får brug for og det kan man ikke uden at kende banen på forhånd. Dette giver ikke meget mening fordi du kan sagtens rende rundt med diverse koben, hammere, svensknøgler og granitbyster under jakkesættet når blot disse items er samlet op på missionen, du kan bare ikke have dem med dig?

Nå, men dumme fejl og design beslutninger aside så synes jeg stadig at der er tale om fundamentet for et godt spil, hvis jeg skulle efterlyse forandringer så skulle det være at tage fat i nogle af de problemer jeg har nævnt og gøre noget ved dem, navnlig den tekniske performance og derudover evt. sætte nogle flere NPC'er i stand til at gennemskue din forklædning fordi foruden at lede efter muligheder så er der ikke meget udfordring at komme efter, især ikke i betragtning af at man har muligheden for save-scumming uden omkostninger eller begrænsninger.