Retro anmeldelse: D

Retro anmeldelse: D

Skrevet af Nike den 11 juni 2016 kl. 18:31

I min søgen efter gamle survival horror spil, blev spillet D nævnt ret ofte. Udgivet af Acclaim Entertainment i 1995 til 3DO, Sega Saturn, DOS og PS1, er dette spil naturligvis svært at finde i dag. Eller...det var det indtil jeg opfangede at GoG have spillet til salg, for kun 39 kroner. Herligt!

I sin tid fik spillet en fin modtagelse. Ikke en fantastisk men fin modtagelse, hvor der var ros til gyset, grafikken og historien. Det startede en serie, hvor der kom yderligere to spil. Med dette følger også en sjov historie, i hvordan spillets skaber Kenji Eno fuldstændig tog røven på censur systemet. Han afleverede i begyndelsen en "ren" udgave, hvor volden og forstyrrende elementer var fjernet. Den endelige udgave afleverede han bevidst for sent, da straffen blev at Kenji måtte rejse til USA, og levere spillet personligt til dem, der skulle producere kopier af det. Under denne rejse byttede han den "rene" udgave med den ucensureret udgave.

Dette er en sjov men halv vigtig ting at nævne, fordi D er et meget mørkt spil. Faktisk er det direkte forstyrrende og grotesk under visse øjeblikke. Du spiller som Laura, der er taget til et hospital i Los Angeles hvor hendes far arbejder. Faren er blevet sindssyg, hvor han har dræbt adskillige folk og har nu isoleret sig selv. Dette ligner ham på ingen måde. Men lige så snart Laura ankommer, bliver stedet forvandlet til et gammelt slot, hvor hun gennem sin vandring gentagende bliver advaret af sin far om, at hun burde tage hjem.

Det er et yderst interessant koncept, og på trods af at spillet har mange få historie drevnede sekvenser, er det en god historie med et brag af afslutninger. Jeg fik ved et uheld den dårlige slutning, hvilket var en af de mest skræmmende og forstyrrende ting jeg nogensinde har oplevet, i et video spil. Godt nok er der enkelte ting der ikke helt giver mening, og der er muligvis et plot hul, men det er en simpel og effektiv historie.

D's genre er FMV spil; en genre der er død i dag. FMV spil var baseret på full motion video, hvor spillerens input var ret minimale. I D kan spillere bestemme hvor Laura skal gå ind, samle ting op og bruge dem, og det er egentlig kun det. Og hver gang man vælger en destination, skal man se en kort video del igennem hvor Laura bevæger sig af sted.

Det er et langsomt spil, så man skal have tålmodighed. Der er desuden heller ingen kamp sektioner, hvor det hele handler om udforskning og gåde løsning. Gåderne er rimelig simple og lette at gå til, bortset fra de sidste par gåder. Spillet formår dog alligevel at skabe en effektiv stemning. Der er hele tiden en tens og ubehagelig atmosfæres, hvor det føles som om at alt kan ske når som helst. Dette udnytter spillet flot, med en række skræmmende øjeblikke.

Dog kan dette godt blive modarbejdet af det langsomme gameplay, der til tider kan være alt for langsomt. Desuden er der også en quick time event senere henne, der ikke er så specielt veldesignet. Denne sektion kostede mig mindst 15 minutter. 15 dyrebare minutter.

Tid er en vigtig faktor i D, da man har en hemmelig timer på to timer. Udløber disse to timer, er det game over og tilbage til start. I forbindelse med dette, kan man heller ikke gemme, og oprindeligt kunne man ikke engang sætte spillet på pause! Det kan man i den nye PC udgave, men jeg vil kraftigt råde jer til at lade være, da disse førnævnte faktorer er med til at skabe en interessant oplevelse.

Det skal dog siges, at prisen på 39 kroner er yderst passende. Dette er desværre ikke et spil man vender tilbage til, da der udover de fire forskellige slutninger ikke er noget nyt at opnå. Dette er et af de spil, der er bedst at opleve en gang. Møder man spillet på sine præmisser, er der meget at komme efter, hvis man naturligvis kan se udover det mystiske stemme skuespil, uddateret grafik og langsomme gameplay.

Jeg beundrer spillet for hvad det opnår, og tids aspektet gør dette til en interessant oplevelse. Det er et dejligt minde om, hvordan video spil i 90'erne prøvede at skubbe grænserne for historie fortælling, og temaer. Noget som især AAA spil i dag har mistet. Jeg er glad for at have spillet det, og vil også gerne anbefale jer at spille det. 39 kroner for maksimum to timer er ikke så dårligt endda, især hvis man ikke gennemfører spillet på sin første tur. Skønt jeg nok ikke vender tilbage til det, er D en mindeværdig oplevelse.

9/10