Tagget som: Album, Anbefalinger, Brugeranmeldelse, Metal-musik, Musik

Kunstner: Bad Wolves
Album: N.A.T.I.O.N
Udgivelsesdato: 25. oktober 2019
Genre: Metalcore, groove metal & hard rock
Sangantal: 12
Længde: 42:40

Den nyligt dannede supergruppe Bad Wolves er ude allerede ude med deres andet album. Kun halvandet år efter deres 2018 debut Disobey. De fleste kender dem nok mest pga. deres ganske succesfulde cover af Cranberries' monsterhit "Zombie". Ikke kun fordi det sendte dem direkte ind som nummer 1 på samtlige rock-hitlister og kæmpe radiostationer, men også fordi det ganske ærligt stadig virker som gruppens bedste udgivelse. For selvom deres sidste album ikke ligefrem var dårligt, så var det ligeså sjælløst, tomt og egentlig meget nedsættende og med kæmpe mangel på diskrethed i sin behandling af politiske temaer, som man kunne frygte for et popmetalband der tydeligt følger i Five Finger Death Punch og Breaking Benjamins sko. Et faktum der kun bliver endnu mere tydeligt når man tænker på at kroppen kontrolleres og styres af FFDP's egen rytmeguitarist Zolthan Bathory. Derfor håbede jeg at de med deres nyeste udgivelse her kunne tilbyde noget mere, så de ikke kun kan tilskrives som et "one-hit-wonder", hvis eneste succes under bæltet kun er pga. en sang de ikke engang selv har skrevet. Desværre kan jeg allerede afsløre at de med deres nyeste plade egentlig kun er gået flere tak ned end jeg havde regnet med i ren kvalitet og særligt også i graden af oprigtighed. Det minder mest af alt om en dårlig kopi af Five Finger Death Punch der formår at være ekstra monoton og i komplet mangel på selvironi. Hvilket resulterer i et album der tøffer sig igennem det ene overgjorte og tomme arena-metal nummer efter det andet, i et projekt der formår at være ligeså overfladisk og smagløst som sin albumforside.
Det virker nærmest uforståeligt at man efter kun to plader kan være løbet så hurtigt tør for ideer, men det er i sidste ende tilfældet her. Med N.A.T.I.O.N præsenterer Bad Wolves kliché på kliché i en perlerække af sange der lyder glemt et sted tilbage i starten af sidste årti. Dertil et overdrevent tilskud af overkompenserende maskulinitet hvilket betyder et projekt der ville få Nickelback og Godsmack til at virke som musikalske vidundere. Med grinagtige ballader som "Better Off This Way", "Sober" og "Crying Game" får man et par pinlige momenters adspredelse fra den forældede og særlig uinspireret metalcore der dominerer pladen, hvor de ofte grinagtige tekster ikke kan dække over de kedelige breakdowns og melodiske broer, som er inkluderet uden nogen sans for struktur eller musikalsk sammenspil. Gruppens musikalske "brometal" tendenser bliver virkelig sat på en spids der fremhæver musikkens barnlige simpelhed, når der i modsætning til grupper som Five Finger Death Punch og Avenged Sevenfold, ingen forståelse for melodisk frasering og simpel men kraftfuld struktur er. Hvis man ikke har særlig meget at spille på, så tænkes det at det gælder om at levere fuldt ud på alle fronter for at opretholde noget sonisk værdi. Det er trods alt det der har gjort førnævnte grupper til hvad de er i dag. Det ændrer dog ikke på at Bad Wolves her ydermere også lyder som om de spiller i søvne på kun 50% kapacitet.

Selvom der engang imellem er et snært af potentiale med nogle små men effektive vokale toneskift og eksplosive dobbelt-trommer, så falder det alt sammen hurtigt sammen til et intetsigende og yderst tykhovedet album der virkelig ikke har meget at tilbyde. Det efterlader mig i hvert fald ikke med noget synderligt stort håb for gruppens fremtid da de ikke ligefrem har leveret noget prisværdigt siden deres 2018 "Zombie" cover. De skal i hvert fald til at træde i karakter hvis ikke jeg bare skal blive ved med at lytte til Five Finger Death Punch for mit simple men ørehængende "meat and potatoes metal".

Karakter: --