Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto

Dark Souls - Et review

Skrevet af hjorth den 10 januar 2019 kl. 11:28

Dark Souls ... Hvor skal man overhovedet begynde med FromSoftwares "mesterværk" ? Er spilserien der efterhånden er kendt for at være utilgivende svært, virkelig så svært? Svaret må være et både og, og jeg skal nok forklare hvorfor.

Efter nogle timer i selskab med Dark Souls: Remastered sidder den simple styring nogenlunde under huden på en. Spillet tilbyder en lille håndfuld bevægelsesmuligheder i spillet, som et pareringssystem, et undvigelsessystem, et hoppe system, et "lås fast" system og et "stik-i-ryggen" system. Det er ganske overskueligt at huske de forskellige ting og knaptryk der skal til for at udføre de forskellige manøvrer spillet tilbyder. I Starten af spillet er det primært knap så udfordrende fjender der skal nedlægges, og her står det hurtigt klart at spillets kampsystem er ekstremt simpelt, grænsende til det kedelige til tider.

Essentielt handler almindelige kampe om at komme bagved fjenderne, så man kan lave et stik-i-ryggen angreb der sluger en væsentlig del af fjendens liv. Ellers skal man på bedste vis undvige og parere ved hjælp af førnævnte systemer for at undgå fjendernes hårdtslående angrebskombinationer. Desværre er det allerede her et af spillets irriterende fejl og mangler viser sig. Spillets stik-i-ryggen system er for at sige det mildt mangelfuldt og føles voldsomt tilfældigt.

Ideen er såmænd god nok, man skal stå bagved ens fjende for at kunne stikke dem i ryggen. Problemet opstår så når spillet ikke kan blive enig med sig selv om, hvornår man præcist står i den vinkel man skal, for at kunne udføre dette angreb. Det føles ofte som om den præcise vinkel er tilfældig da man sagtens kan placere sig bag en fjende og "udføre" angrebet fra en vinkel der lykkedes før, som dog nu ender i et almindeligt angreb da vinklen var måske en millimeter ved siden af. Der er ingen indikationer der viser hvornår man er placeret rigtigt, det kan dog tilskrives spillets sværhedsgrad at man selv skal finde ud af det og regnes i denne anmeldelse ikke som en fejl. Problemet er så bare at placeringen man skal indtage bag en fjende på ingen måde virker konsekvent, ikke engang ved samme type fjender.

Inden man dog overhovedet er nået så langt, har man som spiller mulighed for at bruge et "lås fast" system der i tanken tillader spilleren at låse sit blik fast på en fjende ved hjælp af et enkelt knaptryk så man ikke skal bøvle med kameravinkler når man kæmper. Desværre viser spillet igen sine grimme fejlfyldte problemer i dette system der kun virker halvdelen af tiden, mens systemet i den anden halvdel af tiden får vores hovedperson til at stirre i alle mulige retninger end mod den fjende man gerne skal fokusere på. Jeg husker klart en kamp mod en af spillets fjende typer, en sort ridder, i toppen af et tårn. Pladsen er trang, men alligevel vælger min "helt" at kigge ud over horisonten i modsatte retning af min fjende ved brug af "lås fast" systemet. Det går ikke når en enkelt angrebskombination fra fjender kan tømme næsten alt ens liv på meget kort tid.

Det tredje og ligeså store problem i undertegnedes bog, er spillets aggro system. I Dark Souls er det en fordel at få fjenderne på tomandshånd, da udfordringen hurtigt stiger hvis man kæmper med 3 eller flere fjender af gangen. Desværre fungerer spillets aggro system overhovedet ikke og det virker tilfældigt hvilke fjender der pludseligt kommer stormende mod en. Det er uforudsigeligt og heller ikke et plus når der snakkes en høj men fair sværhedsgrad.

Når tiden i spillet ikke bruges på at irritere sig gul og blå over spillets fejl og mangler, kan man rende de samme områder igennem igen og igen, frem og tilbage mellem de sikre lejrbål og de mange fjender der genopliver hver eneste gang man har været ved førnævnte bål for at gå op i level, genopfylde sine potions, eller for blot at undgå at miste alle ens opsparede souls hvis man skulle gå hen og dø et par gange. Hver gang man har været ved at bål, genopliver samtlige fjender på nær specielle fjender og bosser, så man kan starte forfra med at dræbe de samme fjender igen og igen hver gang man har gemt sin progression i spillet.

Det hele bliver hurtigt trivielt og kedeligt, ligesom manglen på en retning man skal bevæge sig i virker underligt fraværende. Elementer som disse ødelægger desværre en stor del af spilleglæden, og får absolut ingen point på den fair sværhedsgradsskala i undertegnedes bog. Udover ødelagte spilmekanikker holder spillet sig godt, på trods af at være fra sidste generation af konsoller og kan man leve med fejlene nævnt i denne anmeldelse, gemmer der sig et udfordrende og endda til tider underholdende spil her. Remastered udgaven med højere opløsning samt mulighed for 60 fps, får det hele til at se ekstra sprødt ud, men det er samtidig tydeligt at se spillet ikke oprindeligt er udgivet inden for de sidste par år.

7/10

Edit: karakteren er rettet til 7/10 i stedet for 6 pga. Tastefejl

Facebook
TwitterReddit

Valg og LAN Party

Skrevet af hjorth den 19 november 2013 kl. 11:52

Goddag alle sammen.

I dag skal min blog ikke handle om brokkeri i forhold til ledighed eller andre ting der har med ledighed at gøre :P Udover der selvfølgelig er valg i dag og jeg gerne vil opfordre jer alle til at udnytte jeres demokratiske ret, uanset hvilket parti i stemmer på. Ikke mere politik i denne omgang, jeg lover!

Jeg sidder og arbejder på et LAN party der skal afholdes her mellem jul og nytår. Det er et 24 timers LAN for et socialt boligprojekt som skal involvere alle de forskellige ungdomsklubber i min by. Der skal primært konkurreres i FIFA, Counter Strike og League og Legends som er de spil der primært spilles.
Jeg har flere events i ærmet hvor der er mulighed for at vinde præmier, blandt andet et "smash your mouse/keyboard" event hvor en heldig deltager kan få lov til at smadre en gammel mus eller et gammelt keyboard og så "vinde" et nyt.

Problemet med dette projekt er finansiering af præmier. Jeg har desværre som ledig ikke selv kapital til at stille de vilde præmier på højkant og jeg har ikke lyst til at spise dem af med en eller anden træls mus fra 10'eren som ikke egner sig til gaming alligevel.
Jeg glæder mig rigtig meget da det er mit første "LAN Event" og det har været en drøm i længere tid at prøve at arrangere sådan noget.

Derfor leder jeg nu med lys og lygte efter måder at kunne finansiere denne "fest" for de unge mennesker i min by, dog endnu uden det store held. Jeg har dog ikke opgivet endnu og kampen for at kunne give de unge nogle fede præmier fortsætter!

Til jer der skulle læse denne blog og finde den interessant vil jeg gerne spørge om i har erfaringer med at skaffe præmier til events og eventuelt hvordan i har gjort.

Nu fik jeg mine problemer ud og kan nu fortsætte med at planlægge hvad jeg håber ender med et fedt arrangement.

Tak til jer der læste med og fortsat god dag til jer :P

Facebook
TwitterReddit

Mennesket - Et uciviliseret dyr

Skrevet af hjorth den 8 november 2013 kl. 08:52

Klokken er halv 6 og vækkeuret ringer. Det er tid til at stå op så jeg kan møde klokken 7 for at producere legosnore. Hver eneste fiber i min krop føler ubehag ved at skulle op så tidligt, men det er nu engang det kommunen har besluttet skal ske. Der er ikke meget jeg kan gøre. Det handler om produktion og penge. That's it.

I den sammenhæng bliver vi presset til en masse ubehageligheder så folkene med pengeinteresser kan dyrke deres, i visse menneskers øjne, syge interesse. Pengene dikterer og tilsidesætter i mange situationer al medmenneskelighed. Vi går i krig for at sikre os ressourcer og penge. Vi er ikke civiliserede. Vi har stadig en lang vej foran os før vi kan kalde os et civiliseret samfund. At vores samfund er uciviliseret skinner igennem på mange punkter synes jeg. Vi ser næsten aldrig ud over vores egen næsetip. Vi hader vores naboer, vi hader folkene i trafikken og vi hader vores kollegaer. Selv de folk der ansættes til at lytte og hjælpe dem i problemer udviser ofte en altødelæggende ligegyldighed over for de folk de burde lytte til og engagere sig i.

På visse punkter vil jeg endda kalde os uciviliserede i forhold til, i vores øjne, langt mere primitive dyr. Dyrene kan finde ud af at tage sig af hinanden, de får det hele til at køre rundt, også deres livsnødvendige ressourcer, uden at skulle stå op klokken halv 6 for at arbejde en hel dag. Hvorfor har vi så valgt at vi død og pine skal op og arbejde i ligegyldig produktion som maskiner alligevel kan klare hurtigere og mere effektivt. Lad nu de ledige arbejde på byfremmende projekter som eksempelvis kan gøre byen mere energivenlig, miljørigtig eller noget som hvordan en kommune kan gøre sig mere uafhængig af andre. Vi sidder fast i gamle strukturer og normer som for længst er forældet, og som snart bør skiftes ud.

Der er ikke sammen behov for at arbejde som før i tiden, nu skal vi bare indse og forstå det. Vi har de teknologiske muligheder til at frigøre os selv fra meningsløst arbejde og endelig slippe det menneskelige potentiale fri. Lad os nu tage det næste skridt mod at blive et civiliseret samfund. Det er kun os selv der sætter grænserne. Så længe vi bliver ved med at tænke i de baner samfundet har centreret omkring i mange mange år kommer vi ikke videre.

Jeg går med ideen om at lave et projekt. Navnet er pt. "Tid til mennesker" og det skal være et projekt der forsøger at sætte fokus på mennesker. Det er ikke et politisk projekt men snarere et menneskeligt projekt,som skal stille sig kritisk over for alle de uciviliserede ting vi byder hinanden i dagens samfund.

Jeg synes vi skal tænke mere over at det er de små ting kan gøre en verden til forskel for vores medmennesker. Vi behøves ikke alle sammen gå på gaden hver eneste dag, så længe vi er bevidste omkring vores medmennesker og gør det til en vane at gøre små ting for hinanden. Det kan gøre meget og vil uden tvivl gøre os til et mere civiliseret samfund.

God dag til alle jer derude, denne blog blev udtænkt i badet i morges i frustration over min situation. Hvis den til tider ikke giver mening for jer synes jeg i skal påpege det og så kan vi i fællesskab se om vi kan få det til at give mening på en eller anden måde igennem dialog. fællesskabet bærer bedst og sammen kan vi alt.

Ps. Jeg vil forsøge om min næste blog ikke kan blive en gamingrelateret blog :P

Facebook
TwitterReddit

Meningsløs aktivering

Skrevet af hjorth den 28 oktober 2013 kl. 09:53

Hvad er aktivering af ledige? Det er meget simpelt et værktøj der bruges for at holde ledige i gang og sikre at de bevarer en døgnrytme samtidig med at det er et forsøg på at gøre ledige arbejdsparate. Desværre er aktiveringen tit efter min mening et ligegyldigt spild af menneskelige ressourcer. I min kommune bliver folk straks aktiverede i en virksomhed der blandt andet putter klistermærker på poser. Der er altså folk hvis arbejdsressourcer bliver brugt på at sætte labels på poser. Vi lever i et samfund hvor vores teknologiske udvikling for længest burde have erstattet disse "nytte jobs", så jeg forstår slet ikke hvorfor vi spilder mennesker på jobs som dette.

Jeg ved godt folk skal have noget at stå op til, og at samfundet må stille nogle krav til folk inden de får offentlige ydelser. Det jeg ikke forstår er hvorfor vi ikke sætter dem til at lave noget værdifuldt i stedet. En af mine ideer er at give ledige mulighed for at sidde på noget der minder om et bibliotek hvor de så har adgang til forskellige samfundsrelevante bøger som de så kan fordybe sig i og studere. På den måde får folk lov til at udvide deres potentiale i stedet for at udføre arbejde en maskine i praksis kan udføre. Man kan så lave projekter for disse ledige, hvor de kan arbejde på projekter der på en eller anden måde gavner samfundet og kommunen. Der skal selvfølgelig være en form for kontrol så det ikke bare bliver en sovepude hvor ledige kan sove/slappe af fra deres aktivering. Udover at folk får mulighed for at "selvstudere" uden at gå på eks. VUC hvor man selv betaler for studiet, indtil man har bestået det, kan det måske også hjælpe unge ledige med at finde et interesseområde og vælge uddannelse ud fra det. Med så mange mulige uddannelser vi ser i samfundet tror jeg sådan et tiltag kan hjælpe i hvertfald et par stykker med at finde deres hylde i samfundet.

Jeg ved godt det ikke er nemt bare at implementere sådan en ide, da der med garanti er problematikker jeg ikke har forudset. Dog synes jeg bestemt ideen om at lade ledige udføre/tilføre noget reelt værdi fremfor at udføre arbejde maskiner i dag kan udføre er god. Jeg bryder mig ikke om at folk skal spilde ressourcer på ligegyldig aktivering fordi de død og pine skal "arbejde" som vi kender det 37 timer om ugen.

En anden ting som jeg ikke vil gå i dybden med i denne blog er at recessionen i USA så vidt jeg er orienteret er vendt og produktionen er begyndt at stige igen. Problemet med dette er at der er sket noget atypisk i forbindelse med dette. Normalt når dette sker og produktionen stiger falder arbejdsløsheden fordi folk skal bruges til at procudere varerne. Dette er dog ikke sket denne gang, primært pga. den teknologiske udvikling tror jeg hvilket overflødiggør produktionsarbejdet. Dette er et problem da produktionen stiger, men fordi folk stadig er arbejdsløse stiger købekraften ikke sammen med produktionen. Det vil altså sige at der bliver produceret varer, men at folk ikke har råd til at købe dem. Det er et problem eftersom nøgle præmisset i det kapital/comsumer baserede samfund er at der skal være et økonomisk flow for at holde samfundet kørende. Uden det vil samfundet som vi kender det gå i stå. Derfor tror jeg at vi snart er tvunget til at kigge på arbejde helt anderledes end vi gør det i dag. Det vil jeg ikke snakke mere om nu, det kan vi altid diskutere på forummet eller i en anden blog på et senere tidspunkt

Jeg håber folk der har læst så langt har fået et eller andet ud af det, og hvis ikke er jeg ked af at have spildt jeres tid. Tag hvad i kan bruge og kommenter gerne nedenunder så jeg kan høre jeres tanker om de tanker jeg går rundt med ;)


God dag derude.

Facebook
TwitterReddit

Do you hear the people sing...

Skrevet af hjorth den 9 oktober 2013 kl. 21:50

Der er meget dårligdom til i denne verden. Størstedelen af den, tror jeg, skyldes måden vi administrerer vores ressourcer på, nemlig penge som betalingsmiddel. Vi ser hvordan penge driver folk ud i forfærdelige ting pga. Desperation eller misundelse over noget andre har. Vi ser det dog ikke kun i det små, vi ser det overalt i vores samfund. Vi ser det blandt andet når vi leger "Defenders of the free world" rundt omkring i mellemøsten.

Det fungerer typisk sådan at vi leverer våben til en oprørsgruppe der så tager magten og bliver "onde". Så bliver vi nødt til at gå ind og fjerne dem fra magten da de nu udgør en trussel for os og for at befri deres befolkning. Det medfører naturligvis en masse ødelæggelse på bygninger og inventar som selvfølgelig skal genopbygges igen efter vi har formået at skabe fred i det land vi selv forsynede med våben. Problemet er nu at landet ikke har nogen penge til at genopbygge deres land, men det kan vi som de store helte nemlig også løse. De låner nu penge af os så de kan genopbygge og købe produkter, naturligvis igen af os, men kan højest sandsynligt ikke betale dem tilbage. Vi er selvfølgelig rare, så vi accepterer at de kan betale på anden vis, eksempelvis med olie.

Alt det her er selvfølgelig en smart måde at tjene penge på, når den samme virksomhed både producerer våbnene vi ødelægger landet med, men samtidig ejer virksomheder som producerer de ting der skal genopbygges. Dem der tjener pengene glemmer bare at kigge på de menneskelige omkostninger ved en krig. Meningsløse liv der tabes i jagten på profit. Det er dog ikke blot her verdens ledere mangler sympati med verdens/egen befolkning. Vi ser det blandt andet også i USA hvor fænglser kan være privatejede aktieselskaber hvilket reelt betyder at jo flere folk der er i fængsel, jo flere penge er det i aktierne. Det er blot 2 måder hvorpå vi sætter jagten på penge og magt over alt andet, for penge er jo lig magt i dagens samfund.

Nu forventer folk ganske sikkert at jeg starter min røde kommunist propagandamaskine... Men nej, ikke denne gang. Jeg har nemlig opdaget en ting. Uanset hvilken politisk ideologi vi kigger på, kommunisme, socialisme, fascisme, nazisme, liberalisme, kapitalisme og flere, er der ingen af disse systemer der har formået at løse helt basale problemstillinger. Uanset hvilken politisk ideologi der leder et land lider og undertrykkes folk. Dette skyldes ganske enkelt penge er jeg overbevist om.

Ingen ideologi har endnu formået at løse problemer som sult, racisme, kriminalitet og mangel på ressourcer. Jeg er begyndt at miste troen på at nogen ideologier i sig selv er nok til at løse disse problemer. Værdipolitisk minder rigtig mange partier om hinanden. Det er på de økonomiske områder vi skal finde forskellene. Og måske er det lige der vi skal tage fat.

Alle partier kigger på det monetære system som den eneste mulighed og har alle hver deres bud på en god måde at fordele ressourcerne.
De politiske partier symptombehandler kun ved at omfordele sygdommen. De fjerner den ikke.
Hvad nu hvis vi helt frigjorde os fra sygdommen? Vi kan vel alle blive enig om at vi som udgangspunkt skal have det godt og nyde livet mens vi har det.
Den måde vi handler med penge er ikke længere den optimale måde at handle på, ja faktisk modarbejder den vores udvikling. Eksempelvis medicinindustrien ville potentielt udvikle sig langt hurtigere uden penge involveret. Virksomhederne ville ikke længere sidde med hver deres brik af et puslespil og holde dem skjult for hinanden af frygt for ikke at være først og dermed miste en masse indtægt. Tænk hvis vi lagde alle vores resultater ud så vi i fællesskab kunne "jamme" ideer og udvikle os. Jeg er sikker 7 milliarder mennesker tænker langt bedre og hurtigere end 50 mand i et lukket lokale i en virksomhed et sted.

Jeg er inspireret af manden Jacques Fresco som står bag "the venus project" Og som ønsker jorden erklæret fælles arv og eje for alle mennesker i hele verden så ingen har ret til at "eje" den. En optælling af ressourcer og udregning af de optimale steder at gro forskellige ting. En verden hvor vi deler ressourcerne, automatiserer de fleste jobs og lader folk udvikle sig kreativt lige som de har lyst til. En verden hvor vi producerer efter globalt behov og ikke som nu hvor der eksempelvis produceres så mange telefoner at alle mennesker måske kunne have 2 telefoner hver selvom det på ingen måder er nødvendigt. En verden uden racisme, ligestillingsproblemer, jødehad. En verden hvor problemerne var menneskelige problemer og ikke nationale problemer eller raceproblemer. Det er fascinerende tanker som manden har brugt de sidste 75 år på at lege med. Det jeg måske forsøger at sige er at jeg nok har opnået erkendelse af at jeg som sådan ikke er kommunist, men måske blot revolutionær. Jeg hungrer efter noget nyt, noget bedre.

Jeg flytter på landet med nogle venner, bliver selvkørende og uafhængige. Her vil vi så leve af vores egne afgrøder og et skriveprojekt vi er igang med. Udover det vil vi lave mad til samfundets svageste for på den måde at føle vi gør en forskel. Jeg kan godt lide denne ide, dejlig simpel og stadig tilfredsstillende.
Jeg beklager usammenhæng og stavefejl. Det skyldes nok til dels at jeg er rusten i blogskrivningens kunst da jeg bruger det meste af min tid på at klippe legosnore mens jeg drømmer om revolutionen der skal skabe en bedre verden for os alle sammen (Ja også kapitalisterne ;))

Fortsat god aften GR folket, og hvis nogen skulle have kæmpet sig igennem denne mur siger jeg tak for tiden. Tag det med jer og brug det til hvad i vil. I må også meget gerne skrive hvis det sætter tanker i gang i føler i bliver nødt til at komme ud med.

Facebook
TwitterReddit
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.