Amnesia er ikke bare et uhyre veldesignet spil, det er ansvarligt for den fantastiske bølge af vidunderlige gysertitler, der er udkommet både på PC og konsoller de sidste års tid. Genren har nærmest gennemgået noget af en renæssance den seneste tid, og dette skyldes udelukkende Amnesias sats på utryghed og spillerens magtesløshed.
I Amnesia er du nemlig forsvarsløs mod de forfærdelige monstre, du står overfor, og den eneste løsning i de fleste tilfælde er at løbe og gemme dig. Denne magtesløshed står i stærk kontrast til Resident Evils efterhånden mere actionorienterede design, og giver en reel følelse af paranoia og frygt. Samme designfilosofi er blevet optaget af store titler som Outlast, SOMA, A Machine for Pigs og Dear Esther, og er i min optik langt mere effektiv horror end nogle af de mere actionprægede spiloplevelser på markedet.
Amnesia: The Dark Descent kan anbefales til alle med hang til gode horror-spiloplevelser.