Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Anmeldelse af Red Dead Redemption 2

Anmeldelse af Red Dead Redemption 2

Skrevet af RSkovbo den 10 december 2018 kl. 19:26

Så fik jeg også gennemført RDR2. Det blev til små 65 timer med et overall glimrende single-player spil, der dog også har en håndfuld iøjnefaldende skønhedspletter, som gør, at spillet ikke kan komme helt op i toppen af min karakterskala.

Her er hovedindtrykkene fra min oplevelse:

De positive:
- Voldsomt imponerende verden, der bærer tydeligt præg af de mange hundrede millioner dollars og hundredtusindvis af mandetimer, der er smidt i projektet.
- Velfortalt hovedhistorie med en gribende slutning og en vemodig epilog. Jeg var investeret stort set hele vejen igennem, og selv med en længde på to-tre sæsoner af en TV-serie, så tabte den mig aldrig.
- Rigtig godt stemmeskuespil og medlevende persongalleri.
- En moden fortælleteknik, der tager sig selv tilpas alvorligt. Det klæder nu Rockstar, når alt ikke skal leveres med den der satiriske og ironiske distance.
- Exceptionelt godt og stemningsmættet soundtrack/score.

De negative:
- Rockstars maniske trang til at styre tempoet i progression og økonomi. Det med at låse våben og udstyr indtil specifikke missioner, virker så håbløst gammeldags, og sætter en arbitrær grænse for morskaben.
- For mange ensformige og forudsigelige missioner. Det bliver hurtigt trivielt, når 95% af missionerne ender i shootouts og efterfølgende flugt.
- Skidt balance mellem 'overpowered cowboy' og 'outgunned underdog'. Når Arthur de første 15 gange har nedkæmpet hele bataljoner af fjender. Så bliver det bare svært at tro på, at han efterfølgende skulle være i problemer og/eller udvise forsigtighed, fordi han nu står over for tre-fire bevæbnede mænd i en cutscene, og fordi plottet nu dikterer, at det skal være en faretruende situation.
- Enerverende 'scripted chase missioner'. Der findes næsten ikke noget meget mere ødelæggende for min indlevelse og testende af min tålmodighed, end Rockstars patenterede 'rubber band'-missioner, der gang på gang sender mig ud i en formålsløs jagt med en forudbestemt destination. Lad mig fange mit "bytte" efter fem sekunder, hvis mine evner, mit udstyr og mit held rækker til det. For hvis det bare er fordi, I vil transportere mig et nyt sted hen på kortet, så gør det for helvede med en cutscene.


Det negative fylder lidt mere på skrift, men det er mest fordi, det er mere specifikke klagepunkter, hvor det positive dækker over det mere generelle. For alt i alt, så var jeg super godt underholdt af RDR2. Det er et glimrende videospil. Det er dog - for mig - hverken et revolutionerende spil eller "et kig ind i fremtiden" for den sags skyld(på en del facetter, så er det faktisk som at spille et spil fra 2009 - på godt og på ondt).

Red Dead Redemption 2 kan være mildest talt trættende, med den manglende variation og den rigide struktur i missionerne. Men når det er sagt, så er det et virkelig godt spil med en respektindgydende open world, en super velfortalt historie og et fabelagtigt soundtrack.

8/10 (dog en stor 8'er, hvis vi spiller med det)

Facebook
TwitterReddit