Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Sekiro VS. Easy Mode

Sekiro VS. Easy Mode

Skrevet af alex2life den 9 april 2019 kl. 12:35

Endnu en gang flammer diskussionen op, om hvorvidt et spil fra FromSoftware skal have en easy mode. Det er næsten blevet standard et par uger efter, de udgiver et nyt. Hver gang er det samme fremgang, hvor en artikel bliver udgivet efterfulgt af et ramaskrig fra diverse tosser.

Denne gang er det en artikel fra Dave Thier på Forbes, og jeg synes næsten, vi skal starte med at bare udelukkende kigge på artiklen. For det er vildt, hvor mange folk der misser hans pointe fuldstændig.

Først er Dave meget klar omkring, at han tager en gammel diskussion op igen, hvorefter han forklarer konteksten og kommenterer:

"The fact that these games don't have any difficulty settings means that only a certain sort of player with time, inclination, reaction speed and lack of physical issues will ever see the final boss fight anywhere but on Twitch. This is a problem."

Læg især mærke til "Lack of physical issues" for dette bliver overset af virkelig mange.

Herefter roser han spillet og påpeger, at han elsker spillene for mange andre ting end sværhedsgraden. Igen en pointe mange misser. Han nævner f.eks. spillenes world building og character design. Generelt roser han From Softwares spil virkelig meget.

I det følgende afsnit påpeger han, at mange flere ville kunne opleve From Softwares fantastiske spil, hvis der blev inkluderet en easy mode. Især Sekiro, da det ikke har nogen summon-funktioner, så hvis du sidder fast er der ingen hjælp at hente udefra.

Og så kommer der den del, som jeg tror pisser mange af, fordi de ikke læser videre end overskriften eller misforstår artiklens pointer igen igen. Om hvorvidt spillet respekterer spilleren mere eller mindre ved inklusionen af en easy mode.

Hans argument er, at spillet respekterer spilleren mere, hvis de får valgmuligheder i stedet for at blive behandlet som en person, der ikke kan stoles på, hvis de får muligheden for en easy mode. Han påpeger, at det føles lidt, som om spilleren ikke kan håndtere muligheden for en easy mode og konstant vil "misbruge" funktionen.

Dave kommer derfor ind på et konkret eksempel, Celeste (fantastisk spil!), hvor det netop er et virkelig udfordrende spil, der kom med en assist mode, hvor du kan skrue på virkelig mange knapper for at gøre spillet så tilgængeligt som muligt. Spillet anbefaler dig at spille på standard først, men shamer dig på ingen måder for at bruge assist mode, og vupti, så blev spillet tilgængeligt for mange flere spillere uden at det ødelagde oplevelsen af spillet for dem, der ikke brugte assist mode.

En af hans sidste pointer er, at en easy mode på ingen måder vil ændre kerneoplevelsen af Sekiro, men i stedet give flere folk mulighed for at opleve spillet.

Sådan, så er vi gennem artiklen og var der virkelig noget her, som gav dig lyst til at brøle gennem skærmen, flå trøjen af og skrige videre som en gal gorilla, hvis banan var blevet muggen? Nej, forhåbentlig ikke. Hvilket jeg virkelig mener. Jeg håber ikke, at du er blevet vred over hans artikel, for den var ret afslappet og gav nogle gode pointer til, hvorfor en easy mode kunne være fint at have.

Responsen derimod er da totalt til grin. Bare se på mængden af folk, der sviner ham til, brokker sig over alt mulig irrelevant, bare misfortolker artiklen og spreder misinformation. Det er altså vanvittigt over en artikel, der er så nede på jorden omkring emnet.

Personligt kan jeg sagtens følge hans argumenter og er ærlig talt helt enig. Jeg kan ikke se noget problem i en easy mode i From Softwares titler. Jeg har før været lidt på vippen, fordi sværhedsgraden føles som så essentiel del af spillet, men jo mere jeg tænker over det, jo mere har jeg indset, at sværhedsgraden i spillene består af mange forskellige elementer.

Lad os sige, at alle fjender i Dark Souls får halvt liv og skader kun halvdelen af, hvad de plejer. Du vil kunne komme lettere gennem kamp, men der er stadig en verden, der i sig selv vil dræbe dig. Der er fyldt med fælder, status ailments, lumske gange, mimics og alt mulig andet som stadig vil være det samme.

Bare det at navigere i spillene er jo en del af sværhedsgraden såvel som alt andet. Selv den sparsomme intro samt uigennemskueligheden ved det meste udstyr og stats er jo med til at skabe en følelse af fremmedhed, som om spillet ikke vil have dig til at spille sig.

Dette er en af grundene til, at jeg ikke helt forstår modviljen til en easy mode, for kerneoplevelsen af et udfordrende spil i en fjendsk verden vil stadig være til stede. Hvis From Software implementerede en easy mode, ville de gøre det på en ordentlig måde jo. Hvorfor forventer folk, at artikler som Daves er et ønske om at kunne flyve gennem spillene, for det er det jo netop ikke. Gad vide om de bare endnu en gang bevidst misforstår pointen.

Helt personligt så elsker jeg bare at bevæge mig rundt i verdenener og undersøge alting. Der er så mange små diskrete fortællinger fortalt gennem miljøerne eller vage beskrivelser af objekter, der tilsammen bliver del af en større fortælling. Det er så blæret en måde at fortælle en historie på, og jeg ville ønske, at flere kunne opleve denne del uden at ende med at sidde fast.

Samtidig er jeg lidt forarget over mængden af elitære svar, artiklen har skabt. Der er vildt mange, der kommenterer, at folk bare skal finde andre spil, klassikeren "git gud" eller lignende svar, der alle fuldstændig misser pointen.

Hvis jeg er helt ærlig, så er jeg ret overbevist om, at det for mange bare handler om et småligt egotrip, en slags gatekeeping omkring en præstation, som på en eller anden måde er ligegyldig. Tillykke, du har klaret Dark Souls - Må alle andre komme ind og opleve verdenen nu?

Hvis vi vender tilbage til, at mange misser pointen af artiklen, så sker det faktisk også blandt hans kolleger. Hans kollega Erik Kain misser fuldstændig pointen med dette svar. Det er ret komisk og derefter også lidt tragisk, at han ikke lige har spurgt, hvad Dave mente i stedet for at svare på noget helt andet.

Det har virket til, at en stor del af debatten også har kørt på det med at respektere spilleren, hvor nogle mener, at det vil være totalt disrespekt, hvis der var en easy mode. Igen kan jeg ikke helt se problemet og har folk ikke nok selvkontrol til ikke at lade sig lokke af en easy mode, hvis de sidder fast?

Størstedelen af de argumenter, jeg har set imod en easy mode, har kunne koges ned til, at folk bare ikke vil dele plads med andre, medmindre de har spillet præcis det samme som dem selv, altså på samme sværhedsgrad. Det føles lidt som en elitær gruppe, der hælder olie hele vejen ned ad et bjerg, så andre ikke kan kravle op.

Problemet er bare, at resten ikke vil op på toppen, men bare nyde udsigten halvvejs oppe. Hvad er problemet så med at lade dem gøre det. Mit bud er, at ingen, der spiller et From Software spil på easy mode, vil gå ud og prale med, at de har gennemført spillet. Ikke når der er en gruppe spillere, der kan gennemføre det med tæerne på Donkey Kong bongo trommer.

Det er jo virkelig bare latterlig gatekeeping. Det handler bare om, at nogle ikke vil have at andre kan sige, at de har gennemført et bestemt spil, fordi de brugt en easy mode til at komme forbi dele af det. Hvilket til dels er ret sørgeligt, fordi de her personer åbenbart tillægger det at gennemføre et spil en ekstremt stor universel værdi. #gamercred?

Dermed ikke sagt, at det ikke er en præstation at gennemføre Dark Souls 1-3 eller Bloodborne. De har en ret hård introduktion, der kræver en del tålmodighed, men når man først har lært logikken og fundet ud af systemerne, så kører en stor del af spillene nærmest på auto-pilot. I det første Dark Souls kan du snurre rundt om størstedelen af fjenderne og let stikke dem i ryggen. Det er i hvert fald spil, hvor man sagtens kan cheese sig det meste af vejen anyways.


 

Der er faktisk også kommet en anden vinkel til debatten, som faktisk er lige så vigtig hvis ikke vigtigere, men som desværre også bliver fordrejet af modstanderne af en easy mode.

Steven Spohn fra AbleGamers pointerede, at debatten ret hurtigt blev kørt over på, at alle der ønskede en easy mode bare gerne ville flyve gennem spillet, mens det ikke er tilfældet. Samtidig påpegede han, at netop brugen af "easy mode" meget hurtigt blev misvisende i den sideløbende debat om accessibility i forhold til spil.

Folk der er imod easy mode kørte ret hurtigt deres argumenter over på, at folk med diverse handicap bare ville have mulighed for at snyde sig vej gennem spillene, når virkeligheden er en helt anden. Steven Spohn nævner i en række tweets, at det f.eks. handler om at kunne ændre på styringen i spillet eller ting som størrelsen af UI.

Der er mange, der gerne vil have udfordringen, der ligger i et From Software-spil, men ikke kan pga. handicap. Hvis nogle få ændringer, der samtidig kunne være del af en easy mode, kunne gøre spillet tilgængeligt for dem, hvorfor så ikke gøre det?

Men jep, igen bliver diskussionen fuldstændig fordrejet af røvhuller*, der råber "git gud" uden at overveje et øjeblik, hvad de har gang i. Jeg så det f.eks. i en diskussion, hvor det handlede om at kunne ændre på control schemes, fordi vedkommende havde problemer med håndleddet og derfor ikke kunne bruge spillets standard control scheme i længere tid ad gangen. Hvad i alverden er det så for et shitty svar at bede folk om bare at blive bedre.

Steven Spohn har igen det bedste svar til diskussionen med dette tweet:

"The same arguments of "Git Gut" "Learn the Game or Die" and "Play something else" are repeated. In each case, we can trace the response back to a lack of empathy."

Jeg er fuldstændig enig med ham efter at have set diskussionen udvikle sig til et totalt shitshow, hvor modstanderne af en easy mode/accessibility options konstant misser pointen. På trods af utallige eksempler på spil, hvor tilgængeligheden har været i top samtidig med, at spillet har leveret en virkelig udfordrende oplevelse, så fortsætter folk med at skrige, at det er umuligt at gøre dette ved From Software-spil, såvel som andre spil.

Jeg har før været ude med riven over for de elitære holdninger, der efterhånden præger det meste af gaming-verdenen, men det føles virkelig skidt, når det er så langt ude, at tosser råber til personer med kroniske smerter i håndleddene, at de bare skal blive bedre til spillet, og at de mindste ændringer og valgfri tilføjelser til spillet vil ødelægge oplevelsen for alle andre... i et single player spil.

Kære gatekeeper, fuck af.

Lad nu bare flere komme til bordet. En easy mode såvel som accessibility options ødelægger ikke din spil-oplevelse. Hvis du frygter, at det gør, så lad være med at benytte dig af nogen af delene. Uanset hvad dog, så drop den elitære attitude og lad nu flere komme til. Der er rigeligt med plads!

 

 

* Hvis du råber "git gud" til en handicappet person, der gerne ville have muligheden for at ændre styringen i et spil og dermed nemmere kunne spille det, så er du officielt et røvhul. Ingen debat omkring det, det er du bare.