Tagget som: Album, Anbefalinger, Brugeranmeldelse, Metal-musik, Musik

Kunstner: Sunn O)))
Album: Life Metal
Udgivelsesdato: 13. april 2019
Genre: Dronemetal & Experimental metal
Sangantal: 4
Længde: 68:56

Dronelegenderne Sunn O))) er klar med deres ottende og nyeste studiealbum. Et band som ikke kun gjorde sig særligt bemærkelsesværdigt fra starten af med sin ambiente og hypnotiske tilgang til dronemusik. Som gjorde sig endnu mere unik med sin blanding af blackmetal og støj i et marked der ellers var fyldt med den ene gruppe efter den anden som prøvede at kopiere succesen fra bands som Slipknot, Korn og Limp Bizkit. De leverede også tilbage i 2009 med udgivelsen af Monoliths & Dimensions, en af dette århundredes stærkeste metaludgivelser. Det efterfølgende album Kannon (2015) nåede desværre aldrig det samme niveau, på trods af at vise en del muligheder for yderligere udvikling som kunne viderebygge på det rimelig fænomenale fundament der blev lagt med Monoliths & Dimensions. Det er derfor nu man kan stille spørgsmålet: Om Sunn O))) med dette album har leveret en forbedring. Svaret er dog det meget uklare, jaaa og desværre en masse store nej.

For en ting som er stjerneklart ved dette album, er at aldrig har Sunn O))) været så skarp, frisk og sprød i deres produktion og mixing. De nedstemte guitarer bevæger sig i en perfekt balance mellem at være dissonerende hårde og uundgåeligt udflydende. Kun endnu smukkere bliver det når der inkorporeres synthesizers, orgel, elektriske celloer og de krydrede crotaletrommer. Men allerede der præsenteres albummets nok eneste, men også mest fatale fejl. Gennem albummets fire numre og mere end 60 minutter i fuld spillelængde, så præsenteres der en utrolig mangel på variation og udvikling. Hele pladen føltes som om den kører i tomgang med kun enkelte indslag som mildest talt virker mere som tilfældigheder end overvejede kunstneriske progressioner. Det er ikke fordi at ambient minimalisme er hverken dårligt eller ustimulerende, Sunn O)))'s tidligere plader og lignende bands som Earth og Boris har oftest været en større udbyder at tilfredsstillende sonisk eksperimentation som har gravet dybt i underbevidstheden. Men der tilbydes ikke noget her som er synderligt nyskabende eller generelt raffineret. Principielt er der ikke behov for fire separate numre da de alle sammen flyder sammen rent instrumentalt. Og ikke på den måde jeg oftest roser da det viser sammenhæng og strikt planlægning, men derimod fordi hver sang tilbyder så lidt der differentier dem fra hinanden at enkelte harmoniudsving ikke kan gøre op med det. Uanset hvor lækkert det så end er pakket ind.

Det er ingen hemmelighed at jeg havde forventet en del mere af dette album, men i stedet føltes det som om at de har sprunget ti år tilbage i deres egen musikalske evolution. Hvilket er virkelig ærgerligt. Men jeg håber og tror på at duoen har hvad der skal til for at grave sig ud af det musikalske hul som de her har hamret sig selv ned i.
Denne anmeldelse endte med at blive meget kortfattet, men modsat Sun O))), så har jeg ikke behov for evigheder af tid til at videreformidle simple og koncentreret ideer.

Karakter: -