Tagget som: Album, Anbefalinger, Brugeranmeldelse, Musik, Noise, Rock-Musik

Kunstner: Otoboke Beaver
Album: ITEKOMA HITS
Udgivelsesdato: 26. april 2019
Genre: Alternative Rock, Punkrock & Noise-rock
Sangantal: 14
Længde: 26:00

Det. Her. Er. Debutalbummet. Fra. Japanske. Rockgruppe. Otoboke Beaver. Hvilket virker ganske overraskende taget i betragtning af at bandet har leveret deres signatur blanding af klassisk rock og lynhurtig punkrock på de japanske musikscener i ti år og først nu kommer ud med deres første album. Et album som jeg først kan bringe en anmeldelse af nu, da der lige siden udgivelsen tilbage i april har været licensmæssige problemer blandt gruppens medlemmer og deres produktionsselskab, hvilket gjorde pladen midlertidigt utilgængelig i gentagende perioder.
Men nu sidder vi her, og problemerne er heldigvis løst så det er muligt at opleve hvad gruppen har leveret. Det skal dog siges at en stor del af hvad de præsenterer på denne plade, er nyt materiale. Langt den største del af sangene er tidligere singler og indhold fra gamle Ep'er hvor der så dog også indgå et par enkle numre som blev optaget sidste år. Så der er næsten tale om et kompilationsalbum frem for en frisk ny studieudgivelse. Det er dog ikke dårligt da en stor del af hvad der præsenteres på denne plade er, ganske underholdende, for at sige det mildt.

Allerede fra intronummeret "datsu . hikage no onna" tydeliggøres hvordan det soniske billede på resten af albummet kommer til at se ud. Med sine fede og lynhurtige guitarriffs der hopper i konstante retninger med sine svælgende harmonier, med ekstra god plads på bassen, og den egentlige svage hovedvokal fra Accorinrin der dog bliver forbedret af de tre andre medlemmer som fungerer som backupsangere, så er det effektivt og det er omsluttende. Sådan fortsætter det så igennem fjorten numre og en spillelængde på 26 minutter, hvor man bliver båret igennem den ene omgang efter den anden der langer ud efter kærligheden, kropsidealer og et arbejdsliv som langsomt men sikkert knuser en og efterlader resterne i sin brutale krævende utaknemmelighed. Hvilket bliver endnu bedre formuleret i sangen "6 day working week is a pain" fordi det klart er albummets mest støjende nummer med sin bidende guitarlicks og knusende drumfills. Der skabes uden tvivl en sonisk forbindelse mellem den konkrete tematik og sangens valg af instrumentation. Det er hårdt, barskt men dog så ganske effektivt. Selvom der dog er en masse ting der virker på dette album, så er det egentlig også meget begrænset. For på trods af at kernelyden er så ganske kraftfuld, så er det sjældent at de bevæger sig udenom sine heppekorsvokaler som svinger mellem piget tyggegummi sang og flænsende punkskrig, stærkt rytmiske og konstante guitarprogressioner og finurlige samt excentriske breakdowns og mærkværdige afstik. Hvilket klart mærkes når man skal prøve at differentiere numrene fra hinanden, når de har en tendens til at flyde rimelig meget sammen. Det er dog ikke fordi pladen er konceptionel og skal ses som en samlet sonisk masse, det er bare den samme rigtige gode sang rekonstrueret i mindre grad et dusin gange. Hvilket på mange måder minder meget om Healths album SLAVES OF FEAR som på mange måder også havde samme problem, selvom det dog også var et eminent album.
Der er dog nogen øjeblikke der står ekstra meget frem; som tromme- og guitarsoloen i "S'il vous plait", jazzinspirationerne som fører trommerne og bassen i "What do you mean you have to talk to me at this late date" (tror det eller lad være, så er det egentlig en sangtitel på albummet), vokalsektionen i "Introduce me to your family" som har en fed crescendo der går lige fra blide pigestemmer til eksploderende råben og "twisted" guitarakkorder og egentlig bare hele nummeret "Binge eating binge drinking bullimia" som er ligeså grum som sin titel, i et nummer der p kun sin spinkle spillelængde på under et minut formår at være komplet vanvid som alligevel er så pokkers interessant.

Det. Her. Album... er så dejligt forfriskende. Derfor er det ærgerligt når de snubler en lille meter fra målstregen. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om at Otoboke Beaver har gjort mig interesseret, og jeg vil da kun se frem til mere fra gruppen. For de har helt klart lagt et stærkt fundament i ITEKOMA HITS.

Karakter: +